Toto je nejnebezpečnější zatáčka v zemi. Najdete tady ohořelý vrak i reklamu na odtahovou službu

Radek Pecák Radek Pecák
4. 2. 2016 15:45
Odborníci z Centra dopravního výzkumu na základě matematických nehod vyhodnotili, že místem, kde hrozí řidičům největší riziko dopravní nehody v celé zemi, je zatáčka u obce Pšov na Podbořansku v severních Čechách. Nachází se na silnici 1. třídy s číslem 27.
Ohořelý vrak u zatáčky je mementem.
Ohořelý vrak u zatáčky je mementem. | Foto: Aktuálně.cz

Není mnoho zatáček, ve kterých je přímo na svodidlech nalepena reklama na odtahovou službu. V té levotočivé, která se nachází v severních Čechách na silnici I/27 bezprostředně před vjezdem do obce Pšov ve směru od bývalé prvoligové vesnice Blšany, však ano. K dispozici jsou dokonce telefonní čísla na dvě různé firmy.  

Už na první pohled bylo redaktorovi online deníku Aktuálně.cz, který se na místo přijel podívat s odborníkem na výuku bezpečné jízdy Jiřím Paterou, jasné, že zde tento inzerát má opodstatnění. Pár metrů pod náspem, na vnější straně zatáčky, se totiž v den naší návštěvy nacházel zcela ohořelý vrak osobního auta.

O kousek dále ležel odlomený přední nárazník z fabie, desítky drobnějších úlomků plastů jsou téměř všude. V propusti na odvod dešťové vody hned vedle vraku jsme našli výraznou značku se signální naváděcí šipkou, kterou nějaké neovladatelné auto vylomilo z masivního betonového ukotvení. V přiléhajícím poli jsou vyryté brázdy od kol aut, která sjela ze silnice a kdosi je pak odtáhl... 

Pátrat po čísle odtahové služby po nehodě není třeba.
Pátrat po čísle odtahové služby po nehodě není třeba. | Foto: Aktuálně.cz

Druhou stranu silnice lemují ocelová svodidla, která jsou v délce zhruba deseti metrů pořádně zdeformovaná.

"Ano, nehody se tu stávají velmi často. Bydlím tu deset let a za tu dobu jsem v této zatáčce na vlastní oči viděl minimálně desítky nehod. Každou chvíli se někdo ve vesnici shání po traktoru, který by jeho auto vytáhl zpět na silnici," svěřil se redaktorovi Aktuálně.cz Michal Vopat, kterého jsme zastihli při čekání na autobus. Se zatáčkou má prý vlastní neblahou zkušenost. "Bylo to někdy v listopadu před pěti lety. Na náledí jsem dostal smyk a vyletěl ven. Naštěstí se mi nic vážného nestalo," uvádí Vopat.

V době naší návštěvy na místě ukazoval teploměr osm stupňů nad nulou a povrch silnice byl suchý. Přesto jsme během zhruba hodinového pobytu na místě byli s Jiřím Paterou svědky několika nebezpečných situací. Silnici, která je významným tahem mezi severními Čechami a Plzní, totiž ve velké míře využívají kamiony. Často se při projíždění ostré zatáčky dostávají minimálně částí vozidla do protisměru a ohrožují tak řidiče, kteří přijíždějí ve směru od Pšova.

Takový způsob projíždění zatáčky je tu velmi častý.
Takový způsob projíždění zatáčky je tu velmi častý. | Foto: Aktuálně.cz

Také jsme viděli, že mnohá auta jedou ještě pár desítek metrů před záhybem silnice výrazně vyšší rychlostí, než je zde povolená třicítka. Dobrzďovala pak doslova na poslední chvíli. "Pokud je pak silnice mokrá, nebo je na ní dokonce sníh či náledí, auto se snadno dostane do smyku a havárie je téměř neodvratná," předvídá mechanismus vzniku zdejších nehod Jiří Patera.

Odborníkům z Centra dopravního výzkumu zatáčka vyšla jako místo, kde se v posledních letech stal z celé tuzemské sítě silnic první třídy a dálnic největší shluk dopravních nehod. Jde přitom jen o ty, které byly nahlášeny policii.

Místní lidé tvrdí, že tento vůz byl ukradený, a proto ho řidič po nehodě zapálil a utekl. Nyní slouží jako varování.
Místní lidé tvrdí, že tento vůz byl ukradený, a proto ho řidič po nehodě zapálil a utekl. Nyní slouží jako varování. | Foto: Aktuálně.cz

"V letech 2012-14 bylo v úseku, který tady celkem měří zhruba dvě stě metrů, evidováno 38 dopravních nehod, což je skutečně velké číslo. Naším cílem přitom je takováto místa identifikovat, protože jestliže se někde na jednom místě v poměrně krátkém časovém úseku stanou třeba jen tři dopravní nehody, už nemůže jít o náhodu," vysvětluje vedoucí oblasti geoinformatiky Centra dopravního výzkumu Michal Bíl. Mapa takových míst, která je k vidění na adrese kdebourame.cz, by pak měla posloužit dopravním inženýrům k přípravě nápravných opatření.

Shluk nehod na tomto místě byl podle něho takzvaně aktivní i v loňském roce. "Tehdy se tu stalo pět dopravních nehod," dodává. Snížení počtu dopravních nehod lze nepochybně přičíst vylepšenému dopravnímu značení. Za celou svoji třicetiletou řidičskou praxi se redaktor Aktuálně.cz nesetkal s příliš mnoha úseky mimo lidská sídla, kde by rychlost byla z původních 90 snížena postupně až na 30 kilometrů v hodině. Navíc značkami umístěnými v jasně žlutém signálním orámování, díky čemuž se vskutku nedají přehlédnout.

Takto vidí zatáčku řidiči přijíždějící od Blšan.
Takto vidí zatáčku řidiči přijíždějící od Blšan. | Foto: Aktuálně.cz

Prošli i projeli jsme přibližně tři sta metrů dlouhý úsek před zatáčkou ve směru od Blšan a napočítali celkem šest uskupení dopravních značek, které by měly řidiče dostatečně varovat, že se blíží k nebezpečnému místu. Nejdříve je umístěna  dvojice značek "Jiné nebezpečí" s dvojitou zatáčkou, následují příkazy na snížení rychlosti postupně na 70, 50 a 30 kilometrů v hodině a samotná zatáčka je pak vyznačena směrovými šipkami. Značky pak ještě doplňují bílé příčné pruhy na vozovce, které jsou v určitých částech mírně zvýšené. To díky vibracím opět varuje řidiče.

Problém je možná také v tom, že zatáčka je tak trošku ukrytá za horizontem a dlouho není zřejmé, jaký má vlastně profil. Silnice, přestože má kvalitní povrch a bílými čarami dobře vyznačené krajnice i střed, je poměrně úzká, tudíž nedává téměř žádný prostor na nápravu chyby.

Takto se do zatáčky vjíždí ve směru od Pšova.
Takto se do zatáčky vjíždí ve směru od Pšova. | Foto: Aktuálně.cz

  

Ve směru od Pšova je varování méně. Jede se tu však do kopce a z padesátky v obci už řidiči vůbec nemají zrychlovat. Naopak dostanou příkaz zpomalit na pouhou třicítku. Ovšem také řidiči přijíždějící k zatáčce odtud jsou ohroženi. Zejména těmi, kteří z kopce projedou zatáčku příliš rychle a dostanou se do protisměru.  

"Ano, varování je tu nyní skutečně dost, přesto si však myslím, že by tu bylo vhodné vybudovat únikový retardér, kam by mohl řidič auto namířit ve chvíli, kdy mu je již jasné, že zatáčkou bezpečně neprojede a hrozí mu například čelní střet s protijedoucím vozidlem," říká Patera. Možným řešením by podle něho bylo namontování svodidel na druhou stranu vozovky. Místo nich je tu však v současné době jen také již dosti prořídlá řada zelenobílých plastových sloupků, které žádné vozidlo nedokážou udržet na silnici.

Přesně tady se podle statistik nehody stávají nejčastěji.
Přesně tady se podle statistik nehody stávají nejčastěji. | Foto: Aktuálně.cz

"Bohužel v tu chvíli žádné nové opatření nechystáme. V loňském roce sem na žádost policie bylo přidáno dopravní značení a další prvky. O riziku víme, avšak definitivně ho může vyřešit až chystaný obchvat obce," uvedla na dotaz Aktuálně.cz mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová. "Nyní nezbývá nic jiného než apelovat na řidiče, aby dodržovali stanovenou rychlost," dodává mluvčí.

Kdy se obchvat začne stavět, zatím podle Ledvinové rozhodnuto nebylo.  

 

Právě se děje

Další zprávy