Statistika bazarů: Ojetin na trhu nadále ubývá a jejich ceny rostou o desítky tisíc

ČTK Martin Přibyl ČTK, Martin Přibyl
1. 10. 2021 13:46
Cena nabízených ojetin na českém trhu se v září meziročně zvýšila o 23 000 korun na střední hodnotu 169 000 Kč. Důvodem je nedostatek vozů v nabídce, kdy proti loňsku chybí v zemích visegrádské čtyřky kolem 80 000 aut. Proti srpnu ubylo 4500 vozů. Vyplývá to z analýzy autobazarů AAA Auto.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Shutterstock

Největší nárůst je patrný na maďarském trhu, kde se medián nabízených cen zvedl o více než 27 000 korun, na Slovensku o více než 20 000 Kč a v Polsku o 16 000 Kč.

"Propad nabídky je patrný již několik měsíců v řadě a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se situace mohla v nejbližší době zlepšit. Primární automobilový trh se stále potýká s problémy v dodavatelských řetězcích a automobilky nestíhají dodávat nové vozy na trh, čímž ani firmy neobměňují své flotily, a na trh se tím pádem nedostávají ani nové ojetiny," uvedl Petr Vaněček, provozní ředitel Aures Holdings, která AAA Auto provozuje.

Podle Jakuba Šulty z on-line tržiště Carvago je na trhu v Evropě nejméně ojetin za posledních pět let. "Cena prodaného ojetého vozu stoupla v průměru o pět až šest procent, u nejpoptávanějších modelů dokonce o třináct procent. Nic přitom nenasvědčuje tomu, že by se situace měla v dohledné době změnit," potvrzuje závěry AAA Auto.

Šulta také tvrdí, že ceny ojetých aut tlačí nahoru i rostoucí ceny těch nových. Ta spalovací zdražují podle něj kvůli tomu, že výrobci jsou nuceni investovat do elektroaut, a prodejci navíc s omezenými skladovými zásobami nedávají slevy.

"Skladová auta tak mizí maximálně do druhého dne a na jedno nově naskladněné vozidlo mnohdy čeká i deset zájemců. Řada zákazníků se tak vrací z kamenných prodejen s nepořízenou - anebo s autem, které vlastně vůbec koupit nechtěli a zaplatili za něj víc, než měli," tvrdí Šulta.

Situaci ovlivňuje i množství ojetých vozů dovážených ze zemí západní Evropy. Například v Česku se proti předcovidovému roku 2019 dovezlo do srpna o 2324 vozů méně. Vozy podle Vaněčka chybí v celé Evropě, a na trh se tak dostávají i ojetiny horší kvality, například z nedávných záplav v Německu.

Nejčastěji nabízeným vozem v Česku a na Slovensku zůstává Škoda Octavia s celkovou nabídkou přes 11 000 vozů, v Polsku a Maďarsku patří prvenství Opelu Astra s celkem 7900 nabídkami.

Střední hodnota stáří byla v září nejvyšší u vozů prodávaných v Polsku (12,3 roku), následuje Maďarsko (11,4 roku), Česko (deset let) a nejmladší byly vozy na Slovensku (9,9 roku). Stav tachometru je opět nejvyšší v Polsku (medián 181 321 km), nejméně ojeté jsou vozy v Česku (medián 149 521 km).

 

Právě se děje

Další zprávy