Mánie jménem SUV ovládla Evropu. Podle údajů společnosti JATO za první dva měsíce letošního roku jsou rádoby terénní vozy nejvíce prodávanou kategorií nových osobních aut ze všech. Zároveň jde o druhý nejvíce rostoucí segment. Meziročně si polepšil o 31 procent, lepší byly už jen sportovní vozy (+ 61 procent).
Jak je to v Česku?
SUV získala v letošním roce 19 procent českého trhu a jde o třetí nejprodávanější kategorii nových aut za kompakty a malými auty. Žebříček nejpopulárnějších modelů v Česku si prohlédněte zde.
Přesto žádné SUV zatím nenajdeme mezi úplně nejprodávanějšími modely. Nejlépe je na tom už tradičně Nissan Qashqai - na deváté příčce. Největší meziroční nárůst si připisují novinky - Hyundai Tucson (celkově je na 24. příčce mezi všemi modely), Renault Kadjar a Suzuki Vitara.
Druhým nejčastěji kupovaným typem auta v Evropě jsou takzvané subkompakty, tedy malé vozy velikosti Škody Fabia. Proti loňsku si polepšily o devět procent. A právě nová generace Fabie je mezi nimi největším meziročním skokanem (navýšila prodej o 49 procent). Fabii patří celkově 19. místo mezi všemi modely a šesté mezi subkompakty.
Více než dvacet procent evropského trhu zabírá třetí největší segment - kompakty, tedy vozy velikosti VW Golf, který je zároveň suverénně nejoblíbenějším modelem v Evropě. Kompakty rostly proti loňsku o 12 procent a nejvíce si z nich polepšil díky nové generaci Opel Astra (o 35 procent). Celkově Astře patří desáté místo mezi všemi modely a bronz (za Golfem a Octavií) v rámci kompaktů.
Čtvrtou nejvýznamnější kategorií na trhu jsou MPV, tedy víceúčelové vozy. Meziročně rostly o šest procent, nejvíce si díky novým generacím polepšily modely VW Touran, Renault Espace a Ford S-MAX.
Deset procent Evropanů volí minivozy. Jejich nejúspěšnějším zástupcem a zároveň skokanem roku je Fiat Panda. Následuje takzvaná střední třída, tedy rodinné a manažerské vozy. Mezi nimi si největší meziroční nárůst prodeje připsala nová generace Škody Superb.
Podíl zbývajících tří segmentů, tedy velkých, sportovních a luxusních aut je mizivý. Právě sporťáky jsou však letos nejrychleji rostoucí kategorií - zejména díky obrovskému úspěchu nové generace Fordu Mustang si meziročně polepšily o 61 procent. V plusu jsou proti loňsku na prudce rostoucím evropském trhu všechny tříděné kategorie nových vozů.