Škoda s námi nemluví, z čínských aut je cihla. Rusové řeší problémy se servisem

Škoda s námi nemluví, z čínských aut je cihla. Rusové řeší problémy se servisem
Škodovky a Volkswageny se ještě předloni vyráběly ve společném závodě ve městě Kaluga. Dnes továrnu vlastní ruský dealer automobilů, koncern z tamního trhu odešel.
Škodovky byly v Rusku úspěšné, ročně jich tu mladoboleslavská automobilka prodala kolem 60 tisíc.
Ruskému trhu dominoval levný Rapid, úspěšný byl také Kodiaq.
Bohatí Rusové si tradičně potrpí na nejluxusnější verze Mercedesů, loni si jich prostřednictvím šedých dovozců koupili šest tisíc. Se servisní podporou mateřského závodu však nemohou počítat.
Foto: Škoda
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
8. 3. 2024 5:15
Hromadný úprk západních automobilek z Ruska se podepsal i na servisu aut, která tu po nich zbyla. Nejnověji si jejich majitelé stěžují, že je automobilky ignorují při svolávacích akcích. Problémy se nevyhýbají ani čínským značkám, u těch zase opravy komplikuje znakové písmo.

Obliba aut "ze zemí NATO" v Rusku zcela neopadla, ačkoliv se sem většina z nich už dva roky oficiálně nedováží. Řada značek se přitom uchýlila k nadstandardním formám bojkotu, když Rusy odstřihla od mobilních aplikací nebo servisních manuálů. Tento krok znemožnil opravnám objednávat náhradní díly podle VIN čísla konkrétního automobilu, což podstatně zvýšilo riziko dodání nesprávné součástky.

I když tuto lapálii servisy mnohdy řeší objednávkou přes některou z bývalých republik Sovětského svazu, nejnověji se v souvislosti se západním zbožím objevil další problém: Majitelé některých aut se nedočkají svolávacích akcí, které jinak výrobci organizují po celém světě.

"Ruští řidiči zůstali sami na potenciálně nebezpečné závady evropských vozů," píše internetové vydání deníku Gazeta a uvádí příklad automobilky Mercedes-Benz, která v únoru do servisu svolala čtvrt milionu vozů kvůli potenciálnímu riziku požáru. Jak ale noviny zjistily, v Rusku se nápravy dočkají jen majitelé těch aut, která se do země dostala oficiální cestou.

Pokud však byla dovezena v rámci takzvaného paralelního dovozu soukromými importéry, jejich majitelé s odstraňováním závad v rámci svolávacích akcí počítat nemohou. "Navíc od konce roku 2022 společnost zastavila oficiální servisní podporu pro prodejce, kteří bez továrních programů nemohou provádět kvalifikované servisní opravy problémových jednotek," píše Gazeta.

Nemůžeme počítat s ničím

Ještě horší je údajně situace kolem značek koncernu Volkswagen, jmenovitě také mladoboleslavské Škody. "Koncern má největší flotilu zahraničních vozidel v Rusku, ale majitelům těchto vozů nejsou k dispozici staré ani nové svolávací akce," uvádí list.

"Ruští majitelé automobilů budou muset sledovat zprávy o zahraničních svolávacích akcích a nezávisle odstraňovat nejhrozivější závady, které se v jiných zemích řeší na náklady výrobce", míní viceprezident ruské Národní automobilové unie Jan Heitzer. Jedním dechem však dodává, že automobilky auta často svolávají i kvůli drobnostem, které na bezpečnost nemají žádný vliv.

"Mercedes-Benz nebo Volvo jasně řekly, že na ruském trhu nebudou v žádném případě fungovat. Takže zrovna u nich nelze počítat s ničím," doplnil Igor Moržaretto z agentury Avtostat, která se zabývá analýzou trhu. Zároveň připomněl, že některé značky servisování aut nepřerušily, k těm patří Hyundai a Kia.

Místo opravy nové auto se slevou

Jiní, zejména čínští výrobci, však se servisem aut v Rusku ani nezačali. Jejich auta se do země dostala prostřednictvím šedých dovozců, kteří teprve teď zjišťují, že je nelze jednoduše opravit.

"U vozů značky Li Auto se projevují určité zvláštnosti. Po nehodě, při které vystřelí airbag, se promění v nepojízdnou cihlu," uvádí prodejce ojetin Dmitrij Rogov s tím, že auto i po opravě zůstane zablokované a nelze jej nastartovat.

Jeho slova potvrzuje Sergej Lomonov, který má zkušenosti s hybridním crossoverem Li Auto L7. "Napsali jsme do automobilky a pokoušeli se problém vyřešit. Odpovědí bylo, že to nepůjde, ale že dostaneme slevu na nové auto."

Vozy značky Li Auto se však podle Gazety nedaří zprovoznit ani v případě, kdy se zcela vybije 12V baterie. V této souvislosti list cituje dovozce čínských aut Olega Tumanova, který tvrdí, že k tomu v Rusku chybí potřebné diagnostické vybavení.

Zkušenosti s jinými značkami však naznačují, že problém může být ve skutečnosti mnohem hlubší. Jednou z hlavních překážek úspěšné opravy individuálně dovezených aut z říše středu je skutečnost, že po připojení na diagnostiku auto komunikuje pouze v čínštině.

Gazeta připomíná, že vozy značky Li Auto nejsou v Rusku vůbec levné, v přepočtu stojí od 1,6 do 2,5 milionu korun.

 

Právě se děje

Další zprávy