reklama

Rozvoj elektromobilů v Česku narazil na... zástrčky

22. 6. 2011 11:01

Francouzi si prosazují svůj standard koncovek, Němci také. Rozhodnout musí EU

//cdn.i0.cz/public-data/ba/89/2d8520c43be1b5ad78dda2232253_r16:9_w480_h270_gi:photo:382331.jpg Foto: Aktuálně.cz

Citroën C-Zero, který je určen pro testovací jízdy, vozí na své zádi nápis: Dobiju se do 15 minut.

V době, kdy automobil testovala redakce Aktuálně.cz, jsme pravdivost údaje nemohli vyzkoušet. Veřejná dobíjecí stanice, která rychlé dobíjení umožňuje, v Praze ani jinde v Česku neexistovala. Nyní se situace změnila.

V areálu Pražské energetiky v pražských Vršovicích tento dodavatel energie ve spolupráci s firmou ABB postavil rychlodobíjecí stanici. V ní je skutečně možné dobít elektromobil na desítky dalších kilometrů ve zmiňovaném čase. A to, jak je letos u slavnostně odhalovaných nových dobíjecích stanic zvykem, zadarmo.

Tudy teče proud do baterií C-Zero při rychlém dobíjení. 

Tudy teče proud do baterií C-Zero při rychlém dobíjení.

Foto: Radek Pecák

Vypadá to celé velice lákavě, až se skoro člověku chce zajít do autosalonu Citroën a objednat si tento zatím jediný veřejně prodávaný elektromobil i za cenu 739 900 Kč (bez DPH). Pomineme-li, že bychom se ho už letos pravděpodobně nedočkali, protože kapacita deseti kusů určených letos pro tuzemský trh je již vyčerpaná, dostaneme se k druhému klíčovému problému.

Pokud přijedeme k nějakému rychlodobíjecímu stojanu, nikdy si nebudeme moci být jisti, zda se k němu dokážeme připojit.

Francouzi prosazují něco jiného než Němci

V případě PRE a Citroënu C-Zero bychom se nabili, taktéž budeme úspěšní u chystané rychlodobíjecí stanice v areálu ČEZ. Ten ve své testovací flotile elektromobilů totiž využívá flotilu Peugeotu iON, což je sourozenec Citroënu. Ze stanice s kabelovým připojením standardu CHAdeMO ještě budou moci čerpat elektřinu vozy Subaru Stella a Nissan Leaf. Už ne ale i u nás jezdící elektromobily Smart.

"Problém je v tom, že není určen standard pro zásuvku a zástrčku pro rychlé dobíjení elektromobilů," vysvětluje Jan Pauček, vedoucí sekce Rozvoj prodeje Pražské energetiky.

Němečtí výrobci podle něho prosazují Mennekes, zatímco Francouzi jsou zastánci standardu CHAdeMO.

Věc je ale ovšem ještě zamotanější, a to dokonce v případě vlastních dobíjecích stanic Pražské energetiky. Ta například v garážích Slovan u pražské magistrály poblíž Václavského náměstí nedávno instalovala stojan, který umožní dobíjet elektromobil jak pomocí klasického střídavého proudu 230V, tak i  z vedení 400V. Toto nabíjení sice není tak rychlé jako v případě rychlonabíjecí stanice ABB Hermes 1.0 o výkonu 50 kW z areálu Pražské energetiky ve Vršovicích, ale není zase o tolik pomalejší.

15 minut platí, ale jde jen o 55 procent kapacity 

Toto je kabel Mennekes. 

Toto je kabel Mennekes.

Foto: Aktuálně.cz

Když už jsme u oněch časů: 15 minut u rychlodobíjení skutečně platí, avšak pouze tehdy, pokud máte vůz nabitý ještě na 25 procent kapacity baterií a postačí vám odjet s jejich 80procentním naplněním. Pokud byste chtěli doplnit baterie o zbývajících dvacet procent, budete tu muset strávit dalších padesát minut, pokud byste nabíjeli z nulové kapacity na 80 procent, bude to trvat necelou půlhodinu. 

Ke stojanu v garážích Slovan ovšem není v současné době jak se připojit. U stojanu kabel není a ve vozidle ho také nenajdete. Tam Citroën majitelům C-Zera dodává pouze kabel pro pomalé dobíjení z klasické zásuvky.

"Musíme to ještě vyřešit," přiznává Pauček. Citroën totiž kabel neprodává ani jako příslušenství. A kdyby si ho majitel elektromobilu sehnal sám, mohl by se dostat do problémů. "V okamžiku připojení by totiž ztratil nárok na záruku celého vozidla," vysvětluje Pauček. 

Dobíjení 400 V v areálu VŠUB v Ostravě. 

Dobíjení 400 V v areálu VŠUB v Ostravě.

Foto: Aktuálně.cz

A co běžná zástrčka z cirkulárky?

Lépe to má vyřešeno Vysoká škola báňská v Ostravě  a výrobce sportovních aut Kaipan společně s výrobcem dobíjecí stanice ZTC Energy. Ty u dobíjecí stanice na 400 V instalované v areálu vysoké školy v Ostravě a také na dálnici D1 mají zásuvku s průmyslovými pětikolíkovými zásuvkami pro proudy 16 A a 32 A. Počítají i s redukcemi na ostatní typy zástrček. Testovací kaipany si tento kabel vozí s sebou.

Situace s rozvojem elektromobility v Praze je složitá i z dalších důvodů. Hlavní město Praha zatím nemá žádný plán pro budování dobíjecích stanic na svém území. Podle informovaných zdrojů to zatím vypadá tak, že jednotliví distributoři elektrické energie se domlouvají přímo s městskými částmi, případně majiteli pozemků a budov. Pak ještě o svém záměru informují konkurenční firmy, aby se nestalo, že hned vedle sebe vzniknou dvě dobíjecí stanice. Magistrát zatím nerozhodl ani o tom, zda skutečně povolí elektromobilům parkovat v modrých zónách a zda jim umožní vjezd do pruhů pro autobusy a taxíky. 

autor: Radek Pecák

reklama

Diskuse

0komentářů

Zatím žádný příspěvek :(

reklama
reklama
reklama
 
reklama