Česko je nejlevnější zemí pro majitele aut. Zaplatí jen polovinu oproti Nizozemsku

ČTK ČTK
31. 3. 2016 15:19
Nejnižší náklady na vlastnictví a provoz osobního vozidla v Evropě jsou v České republice, naopak nejvyšší jsou v Nizozemsku. Vyplývá to z indexu, ve kterém leasingová společnost LeasePlan srovnala veškeré podstatné náklady týkající se vlastnictví a provozování nového auta.
LeasePlan Car Cost Index sestavila společnost na základě analýzy nákladů na vlastnictví a provoz aut v 11 evropských zemích.
LeasePlan Car Cost Index sestavila společnost na základě analýzy nákladů na vlastnictví a provoz aut v 11 evropských zemích. | Foto: Aktuálně.cz

Uživatel vozu v Nizozemsku musí na automobil vydat každý měsíc v průměru 17 800 korun (v přepočtu), a to pokud jezdí na benzin, nebo 21 700 korun v případě naftové verze. To i proto, že úrokové sazby u úvěrů na pořízení vozidel jsou tam nejvyšší, trojnásobné ve srovnání s nejnižšími sazbami ve Švédsku. Naproti tomu v Česku celkové náklady činí 11 000 korun pro benzinovou variantu a 12 300 korun pro dieselovou.

Druhou nejlevnější zemí je v tomto ohledu Německo, kde jsou náklady na vlastnictví a provoz vozidla jen mírně vyšší než v Česku (11 300 Kč benzin, 12 250 Kč diesel). K dražším zemím patří Velká Británie (16 200 Kč benzin, 17 000 Kč diesel) či Itálie (17 100 Kč benzin, 17 250 Kč diesel).

Nejdražší palivo je podle studie v Itálii. Je to dáno vysokým zdaněním vyvolaným ekonomickou krizí. Náklady na palivo jsou obzvláště vysoké také ve Velké Británii a ve Španělsku.

Ve Švýcarsku existuje největší rozdíl mezi cenou benzinu a dieselu. Švýcarská vláda dlouhodobě daňově znevýhodňuje naftu kvůli vyšší produkci oxidů dusíku a pevných emisí. Na druhé straně v Nizozemsku je cena nafty znatelně nižší než cena benzinu.

Ve Velké Británii jsou nejnižší náklady na údržbu, a to třetinové ve srovnání se Švédskem, kde je údržba naopak nejdražší. Ve Švédsku jsou nejmenší náklady na pojištění, čtyřikrát nižší než v nejdražším Španělsku. Německo má nejnižší náklady na registrace a daně, a to 2,5krát nižší než nejdražší Nizozemsko. Belgie má druhé nejnižší náklady na údržbu jak benzinových, tak dieselových vozidel.

LeasePlan Car Cost Index sestavila společnost na základě analýzy nákladů na vlastnictví a provoz aut v 11 evropských zemích. Pro porovnání vybrala vozidlo segmentu C, tedy nižší střední třídy, kam patří i Škoda Octavia. Konkrétně šlo o Volkswagen Golf s benzinovým i naftovým motorem v provedení hatchback a pětidveřovou karoserií ve standardní výbavě s dobou provozu tři roky a průměrným ročním ujetím 20 tisíc kilometrů.

Index srovnává pořizovací cenu, amortizaci, servis a údržbu, pojištění, úrok (při financování úvěrem), daně, náklady na palivo v každé zemi a také na zimní pneumatiky, pokud je předepisuje místní legislativa. Ukázalo se, že fixní náklady, jako jsou amortizace nebo daně, představují 70 procent veškerých výdajů.

Porovnejte si nejlevnější auta na českém trhu zde. Vybrali jsme vozy s cenou do čtvrt milionu korun.

 

Právě se děje

Další zprávy