Protisměrné dveře si nový Opel Meriva nechá. Mění motor

Radek Pecák Radek Pecák
18. 1. 2014 7:24
Opel investoval miliardu a čtvrt do vylepšení převodovky
Hlavní trumf Opelu Meriva
Hlavní trumf Opelu Meriva | Foto: Opel

Po čtyřech letech začíná Opel prodávat své malé rodinné MPV v modernizované podobě. Opel Meriva, který při svém představení v roce 2010 zaujal mimo jiné konceptem dveří otevíratelných vůči sobě navzájem protisměrně, si nadále ponechává své hlavní trumfy.

Tedy ony zmíněné dveře (všechny se otevírají v úhlu 84 stupňů a nastupování je tedy velmi usnadněno i méně pohyblivými osobám, v interiéru zůstalo 32! úložných prostor, přední sedadla posouvatelná v podélném směru až o 240 milimetrů a v horizontálním o 65 mm, dále například v nárazníku integrovaný nosič jízdních kol či speciální středová konzola, kterou lze posouvat, zakrývat a odkrývat. Ta se ale v porovnání s dosud vyráběnou merivou zkrátila, aby neubírala prostor pro nohy prostřednímu cestujícímu vzadu.

Příď se měnila jen málo
Příď se měnila jen málo | Foto: Radek Pecák

Vnější vzhled se mění jen mírně, Pozměněná je maska chladiče, dále mlhové světlomety i hlavní přední světla. Ty se teď dívají na svět "orlím" okem. Nová je také grafika zadních světel.

Technici Opelu před faceliftem pracovali na nových motorech a převodovkách. Zájemci o dieselový motor nyní dostanou dvě varianty motoru 1,6 CDTI.  

Celohliníkový čtyřválec s přímým vstřikováním paliva Common-Rail postupně nahradí oba vznětové motory 1.3 CDTI a 1.7 CDTI.

Opel vylepšil převodovky

První verze motoru 1.6 CDTI dosahuje výkonu 100 kW (136 k), spotřebuje jen 4,4 l nafty na 100 kilometrů a do ovzduší emituje jen 116 g/km CO2. To představuje zlepšení o 10 % oproti předchozímu motoru 1.7 CDTI (4,9 l/100 km a 129 g/km). Kromě jiných faktorů se na vysoké účinnosti nového motoru podílí také nejnižší hodnota tření v pásmu otáček od 1500 do 2500 min-1 ve třídě. Nový motor 1.6 CDTI dosahuje maximálního točivého momentu 320 Nm (+ 7 % oproti motoru 1.7 CDTI) při otáčkách 2000 min-1.

Nový displej v interiéru
Nový displej v interiéru | Foto: Radek Pecák

Zanedlouho budou následovat další dvě verze motoru 1.6 CDTI o výkonu 81 kW (110 k). Jedna z nich bude optimalizovaná pro dosažení zvlášť nízké spotřeby paliva jen 3,8 l nafty na 100 kilometrů a emisí CO2 jen 99 gramů na kilometr. Podle tiskové zprávy Opelu se s tímto motorem Meriva stane prvním vanem na světě se vznětovým motorem s emisemi CO2 pod hranicí 100 g/km.

To, aby se řidičům ve vozech s manuálními převodovkami lépe řadilo, stálo prý Opel při vývoji 50 milionů eur. Faktem, jak jsme si ověřili i při prvních testovacích jízdách s modernizovanou Merivou v okolí německého Frankfurtu nad Mohanem, že řadící páka se pohybuje při změnách rychlostních stupňů po kratších drahách a také lehčeji.

Na německých silnicích a dálnicích jsme vyzkoušeli zmíněnou silnější verzi nového turbodieselu. Ten je schopen vozu udělit skutečně citelné zrychlení. Působí živěji než námi rovněž zkoušený benzinový turbomotor 1,4 ve spojení se šestistupňovou automatickou převodovkou.

Variabilita prostoru za předními sedadly zůstala jako dříve
Variabilita prostoru za předními sedadly zůstala jako dříve | Foto: Opel

Meriva si nadále ponechala excelentní jízdní vlastnosti. Nerovnosti překonává ladně, bez rázů a zbytečného houpání, vůz působí velmi jistě i v rychleji projetých zatáčkách. Náklony karosérie jsou mírné a nestraší řidiče ani jeho spolucestující. 

Na středovém panelu v Opelu Meriva zůstala zachována tlačítka pro mnoho dílčích funkcí, na rozdíl od faceliftovaného modelu Insignia, kde se počet tlačítek zredukoval.

Meriva ovšem stejně jako dříve Insignia dostala nový infotainmentem IntelliLink, který propojuje smartfon řidiče s vozem. Na horní části palubní desky je barevný dotykový monitor s úhlopříčkou 7 palců (17,8 cm). Potěšilo nás vysoké rozlišení i použitá grafika.

Systém je vybavený Bluetooth modulem pro hands-free telefonování a má také USB vstup pro externí média. Na přání může být doplněn tunerem digitálního rozhlasového vysílání DAB+ (Digital Audio Broadcast).  Do systémů IntelliLink Navi 650 a Navi 950 je integrována funkce navigace. Cíl lze zadat ještě jednodušeji než dosud, a to buď pomocí tradičních ovládacích tlačítek, nebo pomocí hlasového ovládání jediným povelem (stačí požádat navigaci a potom vyslovit celou adresu naráz) - stejně, jako u navigací v modelové řadě Insignia.

Kromě systému hlasového ovládání podporuje systém IntelliLink v nové modelové řadě Meriva i funkce hlasového ovládání integrované přímo v smartfonu - například Siri Eyes Free pro přístroje Apple s operačním systémem iOS (iPhone, iPod touch, iPad, atd.). Tato funkce umožňuje řidiči soustředit se plně na řízení a přitom si nechat číst přijaté textové správy SMS.

 

Právě se děje

Další zprávy