Praga bývala slavnější než Škoda. Mignonu je 100 let

Radek Pecák Radek Pecák
16. 3. 2011 4:57
Pragovky předčily konkurenci spolehlivostí, měly i řadu technických specialit
Foto: Radek Pecák

Dnes už jsou Pragovky (s výjimkou nákladní V3S) k vidění jen akcích autoveteránských klubů a v muzeích. Za první republiky však byla Praga největší automobilkou a také nejváženější. Vždyť právě v Pragovkách jezdili první prezidenti samostatné Československé republiky Masaryk a Beneš.

Před sto lety vyrobila první vůz vlastní konstrukce s názvem Praga Mignon. Již předtím sice dělala osobní auta, ale to byla licence buď italské firmy Isotta Fraschini nebo francouzských Charon  a  Renault.

Teprve příchod konstruktéra Františka Kece do firmy znamenal přerod. Na začátku druhého desetiletí minulého století vznikly v továrně Praga hned tři typy automobilů. Po Mignonu to byl Grand a v roce 1913 Alfa.

První světová válka sice znamenala přerušení výroby osobních aut a v továrně se začaly dělat náklaďáky, ale dvacátá  léta znamenala počátek zlaté éry.  V roce 1929 bylo v Československu evidováno 13000 Pragovek a roční produkce byla přes sedm tisíc kusů aut. Tedy stejný počet, jaký dohromady vyprodukovali všichni ostatní výrobci na území státu.

Rozlet přerušila válka

Mignon, přestože byl prvním typem, který Praga vyvinula, ve výrobě vydržel dvacet let. Postupně  byl vylepšován a modernizován, ale základní robustní konstrukce vydržela po celou dobu výroby. Karosérie byla namontována na šasi tvořeném obdélníkovým rámem a tuhými nápravami vpředu i vzadu. Na tehdejší dobu se jednalo o poměrně velký vůz. Měřil přes čtyři a půl metru.

Prní výrobní série mignonů čítala 30 kusů. Poháněl je čtyřválec o objemu 1846 cm3 o výkonu 16,2 kW (22 HP), chlazený kapalinou. Auto s ním dosahovalo rychlosti 80 km / hod. V roce 1920 se vyrobila již osmá série. Protože po první světové válce nebyl o auto moc velká zájem, začala Praga, stejně jako jiné automobilky podnikat spanilé propagační jízdy. Například v roce 1921 vyrazila Pragovka s vozy Grand a Mignon na jízdu na pařížský autosalón.

Kromě pražské továrny ve Vysočanech pak Mignon vyráběla například i polská pobočka v Osvětimi.

Muzeum Praga Zbuzany

  • Muzeum bylo založeno už v roce 1957
  • Je o třetí největší sbírku vozů jedné značky na světě
  • Otevřeno je celoročně každý den s výjimkou pondělků a střed
  • Dospělí zaplatí vstupné 80 Kč, děti polovinu

Nejluxusnější byl Grand, ale ani Mignon nebyl pro chudáky

Ruku v ruce s modernizací stoupala i hmotnost vozu. A tak zatímco na počátku výroby stačíl k pohonu vozu s hmotností kolem jedné tuny motor o objemu 1,8 litru,  ve dvacátých letech už musel být nahrazen šestiválcem s  objemem 2,5 litru a výkonem 47 koní. Ani pak nebyl z Mignonu žádný závoďák. Udává se maximální rychlost kolem 90 km/hod.

Zatímco na počátku výroby bývala karosérii otevřená maximálně opatřená lehkou stříškou, postupně si zákazníci stále více žádali uzavřené karosérie. A uvnitř bývala hodně luxusní výbava. Například oddělený prostor pro cestující od řidičského prostoru, záclonky na oknech, telefon pro komunikaci s řidičem, elektrický zapalovač na doutníky a držáky pro hůlky.

Pragy měly i řadu pokrokových technických řešení. Například posilovač brzd či směrovky automaticky se vracející do výchozí polohy po otočení volantu zpět.

 

Právě se děje

Další zprávy