Design, který obstál ve zkoušce času. Zemřel "pan Volvo" Peter Horbury

Design, který obstál ve zkoušce času. Zemřel "pan Volvo" Peter Horbury
Britský designér Peter Horbury se narodil 27. ledna 1950 v Alnwicku a do automobilové historie se svou prací zapsal naprosto zásadním způsobem. Povedlo se mu totiž v 90. letech vtisknout vozům Volvo charakteristickou tvář, na kterou navazují designéři švédské automobilky dodnes. Horbury zemřel 29. června 2023 v Číně. Poslední roky byl totiž viceprezidentem designu koncernu Geely, kam spadá mimo jiné právě i Volvo.
Sériové modely na sebe nenechaly dlouho čekat. S40, V50, první S60 a S80 nebo vyobrazené kupé C70. Nejen pod těmito auty je Peter Horbury podepsaný, spousta z jeho modelů svým nadčasovým designem boduje dodnes. Z hranatých krabic se staly zaoblené líbivé modely.
Když Horbury odešel z Fordu, vrátil se do známého prostředí a v roce 2009 započal třetí štaci u Volva, nyní jako viceprezident pro design. Jednou z prvních jeho viditelných prací byl po návratu koncept Universe, kterým se Švédové prezentovali na šanghajském autosalonu v roce 2011. Zároveň to už bylo v době, kdy Volvo čerstvě vlastnilo čínské Geely.
Mezi ně patří i Lotus, který se nakonec 73letému designérovi stal také poslední štací. Horbury (na snímku vpravo vzadu ve světlé košili) se podílel mimo jiné i na tvarech SUV Eletre, prvního podobného auta v historii slavné britské automobilky.
Foto: Volvo Cars
Jakub Stehlík Jan Matoušek Jakub Stehlík, Jan Matoušek
3. 7. 2023 16:28
Lehkost, s jakou tvořil, by mu většina automobilových designérů mohla závidět. Nikdy nenakreslil nic, co by se s odstupem času dalo označit za nepovedené či poplatné době. A jeho představa o dokonalosti byla po celou dobu kariéry neměnná. Peter Horbury, který zemřel minulý týden ve věku 73 let, byl v první řadě fanouškem jednoduchosti.

Novináři jej milovali, protože při svých četných rozhovorech nikdy nepoužíval klišé procezené přes kontrolory v PR oddělení. Ctili ho jeho spolupracovníci, neboť se nesnažil věci měnit radikálně, ale vždy projevoval cit pro kontinuitu. A nechtěl zákazníky vychovávat, nýbrž měl pochopení pro jejich potřeby a zvyklosti.

S trpělivostí sobě vlastní pokaždé odpovídal na otázku, která se vždy nabízela: co si myslí o hranatém designu švédské automobilky. A pokaždé na ni dal stejnou odpověď: "Když něco chcete bezpečně přepravit, zabalíte to do krabice. A přesně to je vyjádřením značky Volvo."

Horbury měl také v oblibě nákladní auta a pick-upy, které jsou podle něj součástí americké DNA. "V minulosti osadníci křižovali kontinent na vysoko posazených vozech, aby mohli z dálky zahlédnout nebezpečí," říkával.

A když později pracoval pro značku Lotus, našel i tady rychle správný recept na úspěch: "Budeme pěstovat krásu jako hlavní směr pro všechny budoucí Lotusy, bez ohledu na to, o jaký druh auta se bude jednat."

Rodák z anglického Alnwicku odstartoval svou kariéru u britské pobočky Chrysleru. Záhy však přešel do vývojového centra Volva v Nizozemsku, kde pracoval na odvážném třídveřovém hatchbacku 480.

Šéfem designérů Volva se stal v roce 1991, aby pak po dlouhých jedenáct let vytvářel moderní podobu švédských aut. Za její základ je považován koncept ECC z roku 1992, který nadělil Volvu tvary, z nichž těží dodnes.

Posledním autem z "Horburyovy éry" byla C30 z roku 2006. V té době už však vedl design všech prémiových značek koncernu Ford: od Jaguaru přes Land Rover, Aston Martin až po Volvo.

V květnu 2009 se Horbury vrátil do Volva, aby ve funkci viceprezidenta designu vystřídal Steva Mattina. V té době už Volvo patřilo čínskému koncernu Geely a Horburovou první prací byl koncepční sedan Universe představený na autosalonu v Šanghaji. Je pozoruhodné, jak je auto do dnešních dnů moderní. I tentokrát budoucnost Volva Horbury trefil přesně.

Pro Horburyho je příznačné, že v době šanghajské premiéry v roce 2011 už formálně neměl s Volvem nic společného. Tou dobou už hledal novou podobu značek koncernu Geely. Stejným úkolem jej před dvěma lety čínské vedení pověřilo i u značky Lotus.

"Vždycky jsem věřil spíš na krásné tvary než na přehnanou zdobnost. Trvá to déle, je s tím víc práce a chce to i trochu dovedností. Nemusíte dělat bezdůvodné linky na bok karoserie, abyste vyvolali vzrušení. Slibuji vám, že můj design obstojí ve zkoušce času," řekl kdysi Horbury v interview pro magazín MotorTrend.

Čas mu dal za pravdu už během jeho relativně krátkého života. Ne každý designér má ve své profesní kariéře takové štěstí.

 

Právě se děje

Další zprávy