Nový turbomotor 1.5 TSI posouvá Seat Ibiza o třídu výš. Bohužel i cenově

Ondřej Běhal
31. 5. 2017 16:07
Zkoušeli jsme s předstihem pátou generaci Seatu Ibiza s novým benzinovým turbomotorem 1.5 TSI, který se objeví i pod kapotami škodovek. Měli jsme pocit, že řídíme o kategorii dospělejší auto, jízda hodně připomínala zážitky s VW Golf. Jenže tomu bude odpovídat i cena nad 400 tisíc korun.
Nový Seat Ibiza 1.5 TSI FR.
Nový Seat Ibiza 1.5 TSI FR. | Foto: SEAT

Nová generace Seatu Ibiza dostala modernější techniku než aktuální verze Škody Fabia nebo Volkswagenu Polo, tedy jejích sourozenců z koncernu Volkswagen. Jde zejména o novou podvozkovou platformu, díky které nabízí novinka více prostoru pro cestující i zavazadla než předchůdkyně.

Seat Ibiza 1.5 TSI

Motor: benzinový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem o objemu 1495 cm. Maximální výkon 110 kW (150 koní). Maximální rychlost: 215 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,7 s. Spotřeba v kombinovaném režimu: 4,8 l. Technické údaje si můžete s ostatními verzemi Ibizy i jinými malými hatchbacky porovnat zde.

Na českém trhu se ale zatím prodává pouze s litrovými benzinovými tříválcovými motory. Aktuálně.cz jako jedno z prvních českých médií vyrazilo do Barcelony, aby s předstihem otestovalo i nový čtyřválec 1.5 TSI, který se v Česku objeví až v září. První rozdíl poznáte hned po šlápnutí na plyn. Zvukový projev čtyřválce je pochopitelně mnohem kultivovanější, řidič nevnímá ani drobné vibrace.

Vzhledem k vysokému maximálnímu výkonu 110 kW jsme čekali projev ve stylu trhače asfaltu, ale realita je jiná. Zejména v nižších otáčkách je zátah motoru tak plynulý, že postrádá veškerou ostrost. Přibližně do 2500 otáček motor působí vlažněji, než jsme očekávali, pak se dynamika projeví, ale bez nějakého wow efektu, což se týká i zvuku pohonné jednotky. V tomto ohledu jde 1.5 TSI ve stopách staršího motoru 1.4 TSI.

Stejně jako bývalá čtrnáctistovka umí i patnáctistovka vypínat během jízdy dva válce ze čtyř. Zaznamenáte to pouze podle nápisu na palubním počítači. K zastavení dvou válců dojde při ustáleném stylu jízdy. Se zařazenou šestkou jsme jeli na dva válce podél pobřeží Středozemního moře asi dva kilometry rychlostí 90 km/h a jde to i při vyšším tempu. Řidič musí motoru vyjít trochu vstříc lehkým povolením plynového pedálu a citlivou nohou. Zvýšení tlaku na plyn nebo každé mírné stoupání okamžitě dva odpočívající válce nahodí.

Jízda na dva válce pomáhá snižovat spotřebu. Výrobce udává u Ibizy 1.5 TSI před homologací průměrnou hodnotu v kombinovaném režimu pouze 4,8 l na 100 km, tedy o deci menší než u nejslabšího motoru 1.0 MPI. My jsme na dálnici podél moře jeli průměrně za 6,4 l na 100 km, na podrobnější měření konzumace Ibizy 1.5 TSI bohužel nebyl čas. Každopádně k relativně nízké spotřebě na dálnici přispívá i dlouhý šestý rychlostní stupeň. Při 130 km/h točí motor jen 2800 otáček za minutu a v autě o něm téměř není slyšet.

Nový motor 1.5 TSI se bude prodávat výhradně se sportovně laděnou výbavou FR. Ta se od ostatních verzí Seatu Ibiza mírně liší designem karoserie i interiérových prvků. Mimo jiné je přikrčená o 15 mm blíže k asfaltu. To samozřejmě přispívá ke kvalitě jízdních vlastností v zatáčkách. Testované auto navíc krášlila největší možná osmnáctipalcová kola obutá do pneumatik 215/40 R18.

Sportovně laděnou variantu FR poznáte například podle dvou koncovek výfuku.
Sportovně laděnou variantu FR poznáte například podle dvou koncovek výfuku. | Foto: SEAT

Testovaný vůz držel v zatáčkách na suchu jako přibitý, vrhal se do nich lehce a s chutí, elektronika i při průjezdech ostrých zatáček pod plynem málokdy bojovala s nedotáčivostí. Podvozek působil velmi elasticky a přilnavě i na nerovnostech a ostrých terénních zlomech.

Vynikající jízdní vlastnosti v zatáčkách jsme od testované verze 1.5 TSI FR očekávali. Příjemným šokem ale byla míra pohodlí, kterou podvozek na širokých a nízkoprofilových pneumatikách dokázal poskytnout. Zavřít oči, připadali bychom si při hodnocení dospělosti a komfortu jako za volantem Volkswagenu Golf a ne v malém hatchbacku, které bývají na nízkoprofilových pneumatikách uskákané přehnaně tvrdé. Ibiza 1.5 TSI FR na osmnáctipalcových kolech byla překvapivě mnohem pohodlnější než později testovaná verze 1.0 TSI Xcellence na šestnáctkách.

Řidičova zóna u nové Ibizy FR.
Řidičova zóna u nové Ibizy FR. | Foto: SEAT

Motor 1.5 TSI v kombinaci s výbavou FR a osmnctipalcovými koly dělá ze Seatu Ibiza nečekaně univerzální auto, které potěší hbitostí ve městě nebo zatáčkovitých pasážích, ale hodí se i na dlouhé a relativně úsporné dálniční přejezdy se spotřebou příliš nepřevyšující naftové motory. Zkrátka ho posouvá o kategorii výš.

O třídu výš ale budou i cenové relace Ibizy 1.5 TSI, jejíž český ceník by měl Seat zveřejnit v červenci. Od představitelů značky se Aktuálně.cz dozvědělo, že cena přesáhne hranici 400 tisíc korun, což je suma, za kterou se dá sehnat slušně vybavené auto velikosti VW Golf s podobně výkonným motorem. Ceník aktuálně prodávaných verzí Ibizy najdete zde.

Nový motor 1.5 TSI se postupně objeví i pod kapotami vozů Škoda. Jako první model značky by ho mělo dostat nové kompaktní SUV Karoq, které navazuje na model Yeti.

Podrobnou recenzi nové generace Seatu Ibiza napsanou i na základě zkušeností s testováním jiných verzí si můžete přečíst zde.

 

Právě se děje

Další zprávy