Nové Quattro bude. I když to v Audi ještě tají

Radek Pecák Radek Pecák
12. 10. 2010 2:07
Audi quattro závodilo i v socialistickém Československu. V barvách Slušovic
Foto: Audi

Byla to v Paříži jedna z mála novinek v kategorii sportovních vozů, která nenabízela hybridní ani jiný ekologický pohon. To, společně s dalšími informacemi nás vede k přesvědčení, že Audi Quattro koncept, který automobilka prezentovala již na společenském večeru koncernu VW a pak na stánku na velmi čestném místě, že nové kupé quattro skutečně spatří světlo světa. Zřejmě již příští rok na frankfurtském výstavišti budeme moci vidět definitivní verzi.

Koncept se objevil přesně 30 let poté, co měllo svoji premiéru původní Audi Quattro, vůz, který se ve své zkrácené evoluční verzi se stal na tratích rallye podniků legendou.

Konskrukce konceptu Audi Quattro vychází z modelu RS5. I ono má zkrácený rozvor (oproti RS5 o 150 milimetrů) a je nižší o 40 milimetrů.  Vnější rozměry jsou 4,28 x 1,86 x 1,33 metru.

Karoserie vozu je na rozdíl od RS 5 vyrobena převážně z hliníku. Kapota, zadní víko s integrovaným nastavitelným spoilerem, nárazníky a různé aerodynamické komponenty jsou z uhlíkového kompozitu. Hmotnost surové karoserie se snížila o téměř 50 % v porovnání s celoocelovou na 159 kg. Audi quattro concept váží slušných 1300 kg, což je téměř o 200 kg méně než stejně velké Audi TT RS vyrobené rovněž převážně z hliníku. Také všechny nejdůležitější komponenty podvozku jsou vyrobeny z hliníku, aby se snížila neodpružená hmotnost.

Lehčí je motor, kapota i sedačky

K odlehčení přispěl i menší motor. Pod kapotou je podélně uložený pětiválcový motor TFSI , který má nejvyšší výkon 300 kW (408 k) mezi 5400 a 6500 min-1. Maximální točivý moment 480 N.m je k dispozici v rozsahu otáček od 1600 do 5300 min-1. Díky motoru a své nízké hmotnosti se koncept Audi Quattro rozjede z nuly na stovku za 3,9 s.

Audi quattro má samozřejmě trvalý pohon všech kol. Novinkou je samosvorný mezinápravový diferenciál s talířovými ozubenými koly. Za normálních okolností je rozdělení točivého momentu nastaveno v poměru 40:60 % , ale poměry je možné změnit tak, že až 85 % točivého momentu může směřovat dozadu, nebo až 70 % dopředu.

Místo pro zadní cestující ve voze něm nenajdete. Na místě zadních sedadel je úložný prostor pro přilby nebo zavazadla. Skořepinová sedadla pro řidiče a spolujezdce jsou oproti současně vyráběným o 40 procent lehčí. každé z nich váží pouhých 18 kg.

Přístrojová deska je kompletně digitální. V závodním režimu připomíná grafika displeje digitální přístroje prvního modelu quattro z 80. let. Stejný zdroj inspirace prozrazují čtyři plochá tlačítka po obou stranách přístrojového panelu. Na levé straně může řidič ovládat funkce stopek v závodním režimu, tlačítka vpravo slouží pro volbu jednotlivých menu systému MMI.

Pohon 4 kol byl před 30 lety výjimkou

Původní quattro působilo se svým trvalým pohonem všech kol trošku jako zjevení. I když samozřejmě nebylo prvním osobním autem, ale nebylo to zdaleka tak samozřejmé jako dnes. Vůz používal techniku z Audi 80. Hned v první soutěži, které se Audi Quattro zúčastnilo, zvítězilo. Slavná je historka, jak Hannu Mikkola, který jel na portugalské rally jako předjezdec, dosáhl v součtu o půl hodiny lepšího času než pozdějí oficiální vítěz.

Pro závody vozů kategorie B bylo původní Quattro zkráceno, odlehčeno a dostalo výkonnější motor. Nakonec mohlo mít až 550 koní. U další evoluce u roku 1985 měl dokonce jezdec k dispozici ovládací prvek, pomocí něhož mohl krátkodobě zvýšit výkon motoru o objemu pouhých 2,1 litru až na 1000 koní.

S Audi quattro závodil i Leo Pavlík ze slušovického Agroteamu a v roce 1986 například slavil vítězství na Barumce.

Původní Audi Quattro se vyrábělo 11 let a  vyrobilo se ho celkem 11 tisíc kusů.

 

Právě se děje

Další zprávy