Vozidla se čtyřmi koly a motory z mopedů a motocyklů jsou sice na českých silnicích stále řídkým jevem, ale postupně získávají na oblibě. Dělí se do dvou základních skupin. Pomalejší vozy s konstrukční rychlostí do 45 km/h mohou řídit už patnáctiletí s řidičákem na skupinu AM a označují se jako mopedauta. Průkaz na skupinu B1 se vyžaduje na řízení rychlejších vozítek, jejichž pohotovostní hmotnost (bez posádky a nákladu) nepřevyšuje 550 kg.
Jak bezpečné je vaše auto?
Přehled bezpečnosti dospělé a dětské posádky u většiny nových automobilů prodávaných na českém trhu včetně odkazů na videa z crash testů najdete zde.
Právě bezpečnost silnějších vozidel testovala nezávislá organizace Euro NCAP. Sama je označuje jako "heavy quadricycles", v doslovném překladu těžké čtyřkolky. Čtveřice výrobků značek Aixam, Bajaj, Chatenet a Microcar při nárazových testech neuspěla. Bezpečnost řidiče uvnitř jejich karoserie je velmi nízká a při kolizi s jinými vozidly a dalšími překážkami hrozí vážná zranění.
"Je smutné vidět, že čtyřkolkám chybí základní bezpečnostní prvky běžné u malých aut," uvedl sekretář Euro NCAP Michiel van Ratingen. Většina z nich nenabízí v základní výbavě ani airbag řidiče. Přitom některé z nich mohou uhánět až stokilometrovou rychlostí.
U všech testovaných aut hrozila při čelním nárazu těžká poranění hlavy šoféra s rizikem úmrtí. Oproti podobným testům, které proběhly před dvěma lety, došlo jen k mírnému zlepšení výsledků.
Ze čtveřice testovaných mikroaut se na českém trhu prodává pouze model Aixam Crossover GTR - od 439 tisíc korun. Ostatní výrobky však lze dovážet z jiných trhů Evropské unie, kde se nabízejí.