Revoluce mezi elektrickými kamiony? Dlouhý dojezd si Mercedes eActros nechá zaplatit

Elektrický Mercedes-Benz eActros 600 má futuristický vzhled podřízený aerodynamice.
Divize nákladních aut německého Mercedesu ukázala novou generaci elektrického tahače eActros 600. Ten se začne prodávat ještě letos, jeho sériová výroba ale začne na konci příštího roku.
Ačkoliv Mercedes prezentuje především tahač, plánuje hned od začátku nabídnout více verzí. Ostatně elektrický Actros je v různých verzích v nabídce i dnes.
Kromě výdrže a úspornosti investoval Mercedes také do bezpečnostních asistentů. Kamion má čtyři radary na krátkou a jeden radar na dlouhou vzdálenost, stejně jako kameru pokrývající 270 stupňů kolem vozu.
Interiér se snaží co nejvíce přiblížit běžným osobním mercedesům. Nechybí tak digitální budíky, směrem k řidiči je natočená dotyková obrazovka multimediálního systému. A samozřejmě má kamion spoustu odkládacích prostor.
Foto: Mercedes-Benz Trucks
Jan Matoušek Jan Matoušek
11. 10. 2023 9:32
Na první pohled to mohlo před pár lety vypadat spíše jako vtip, rychlým vývojem ale dokázaly automobilky elektrifikovat i těžké kamiony. A to dokonce takovým způsobem, že nejnovější Mercedes-Benz eActros slibuje na jediné nabití dojezd 500 kilometrů a tvrdí, že denní nájezd může klidně přesáhnout dvojnásobek této hodnoty. Na trhu se přitom objeví podobný kamion ještě letos.

Jenže si za tyto parametry nechá pořádně zaplatit. Jakkoliv Mercedes při představení eActrosu 600 o ceně nemluvil, v tiskové zprávě zmiňuje, že pořízení elektrického tahače je dva- až dvaapůlkrát dražší než u ekvivalentního modelu s naftovým motorem. Deník Handelsblatt tak odhaduje cenu na 200 až 250 tisíc eur (asi 4,9 až 6,1 milionu korun), vychází přitom z porovnání s naftovým "dobře vybaveným" Actrosem zhruba za sto tisíc.

Výrazný podíl na takovém rozdílu má baterie. V novém elektrickém Actrosu jsou tři sady s celkovou mamutí kapacitou 621 kWh (každá má sama o sobě 207 kWh). Zmíněný obvykle dobře informovaný německý oborový magazín pak uvádí, že jedna kilowatthodina přijde asi na sto eur.

Rychlou matematikou se tak dostaneme k tomu, že jen lithium-železo-fosfátová baterka, vyrobená ve spolupráci s čínskou firmou CATL, vychází na zhruba nějakých 62 tisíc eur - v přepočtu na více než 1,5 milionu. Cenový rozdíl je tak najednou zase o něco jasnější.

Ceny elektrických kamionů jsou vysoké, nabídka není až tak široká, proto se nelze moc divit ani tomu, že trh s nimi zatím není příliš velký. Evropská asociace automobilových výrobců ACEA říká, že za první polovinu letošního roku se v Evropě prodalo necelých 212 tisíc nákladních aut, jen necelých 3600 z nich ale mělo elektrický pohon.

Přesto Daimler Trucks, největší světový výrobce nákladních aut, elektrickému Mercedesu eActros 600 věří. Dokonce už prý má několik tisíc předobjednávek a zájem potvrdila řada velkých firem, které celoevropsky provozují početné flotily nákladních aut. V tiskové zprávě navíc sebevědomě uvádí, že elektrické tahače v dlouhodobém horizontu nahradí většinu naftových modelů.

Handelsblatt ale uvádí, že aby se dalo hovořit o úspěšném modelu, musí trojcípá hvězda ve střednědobém horizontu prodat několik desítek tisíc kusů elektrického tahače.

Vysokou cenu přitom Mercedes v tiskové zprávě připouští, ovšem obratem se ji snaží vykompenzovat sníženými náklady, ať už jde o palivo, nebo třeba mýto, které bude mít spousta evropských států pro nízkoemisní kamiony nižší. Podle průměrných výpočtů by se měl elektrický Actros vyplatit asi po pěti letech nebo 600 tisících ujetých kilometrů, záleží ale samozřejmě také na zemi provozu. To vše navzdory více než dvojnásobné cenovce.

Výrobce uvádí, že na jedno nabití ujede eActros 500 kilometrů (výrazně více než současný eActros, který má jako tahač udávaných 220 kilometrů), což je podle něj hodnota více než dostatečná. Vychází i z toho, že po 4,5 hodiny musí řidič stejně povinně 45 minut odpočívat, a tu dobu by měl být schopen nabíjet. Nejvyšší dobíjecí výkon je 400 kilowattů, spíše než to je ale problémem nabíjecí infrastruktura. Evropská unie s výstavbou takto výkonných dobíječek sice počítá, zatím jich ale mnoho nestojí.

A to se vůbec nebavíme o tom, že auto má být schopno v budoucnu nabíjet výkonem až jeden megawatt, pak se baterka z 20 na 80 procent dostane za půl hodiny. Zatím je to ale spíše v teoretické rovině. Chybět každopádně nebude možnost dobíjet baterku pomocí rekuperace, možné bude dokonce ovládání tahače jedním pedálem, známé třeba z Nissanu Leaf.

Kamion dostal nově vyvinutou 800V elektrickou nápravu se dvěma elektromotory, stálý výkon 400 kilowattů je možné v krátkodobém vrcholu zvýšit na 600 kilowattů. Celkově pak může souprava eActrosu a přívěsu vážit až 44 tun. Nosnost je u běžného tahače zhruba 22 tun, výrobce ale počítá i s dalšími variantami. Ostatně stejně jako u stávajícího eActrosu.

Mercedes si dal také záležet na aerodynamickém provedení kabiny, která od pohledu zaujme velkou plochou, kterou neruší žádné prolisy nebo světlomety. V interiéru nechybí lůžko, digitální budíky a samozřejmě také dotyková obrazovka multimediálního systému. Do prodeje zamíří elektrický Actros ještě letos, sériová produkce se ale rozběhne až na konci příštího roku.

 

Právě se děje

Další zprávy