Obávají se, že by sankce negativně ovlivnily zaměstnanost v situaci, kdy se Evropa bude potýkat s hospodářským oslabením v důsledku epidemie. Doporučují také, aby komise vzhledem k situaci zvážila další postup při plánovaném zpřísňování emisních limitů.
Automobilky musejí podle evropského nařízení do roku 2021 snížit průměr emisí vozového parku u osobních aut na 95 gramů CO2 na kilometr. Za vyšší emise budou platit pokuty. Z automobilek přísný limit neplní zatím ani jedna, nejblíže je japonská Toyota, evropské značky jsou podle statistiky JATO Dynamics hranici na hony vzdálené.
V Česku loni nově prodané vozy vykázaly průměrné emise CO2 126,9 g/km. Do stanoveného limitu se ze zemí Evropské unie vešlo pouze Portugalsko. Analytická firma JATO Dynamics však upozorňuje na odlišnou metodiku pro stanovení emisí, kterou v tomto jihoevropském státě použili pro tvorbu statistiky.
"Žádáme Evropskou komisi, aby v letošním roce s ohledem na krizi způsobenou epidemií koronaviru, žádné sankce vůči automobilkám neuplatňovala, a aby v průběhu druhého pololetí pečlivě vyhodnotila dopady této krize. Ať komise s ohledem na současnou situaci zváží další postup, pokud jde o zpřísňování ekologických limitů v příštích letech," uvedl v tiskové zprávě předseda KDU-ČSL Marian Jurečka. Podle něj je v souvislosti s očekávanými dopady koronavirové epidemie prvořadé nastartovat ekonomiku a zajistit lidem práci.
Jurečka vyjádřil obavy o aktuální vývoj v automobilovém průmyslu. Podle něj mohou v březnu a v dubnu registrace nových vozů v EU meziročně klesnout o 60 až 90 procent kvůli restriktivním opatřením přijatým v rámci boje proti koronaviru.
Také podle europoslance a místopředsedy lidovců Tomáše Zdechovského by Evropská komise měla pozdržet legislativu ohledně dalšího snižování emisí v automobilovém průmyslu. Zdechovský vyjádřil obavy, že by zachování nynějšího plánu na zpřísňování limitů mohlo ohrozit konkurenceschopnost evropských automobilek a v důsledku toho i zaměstnanost v členských zemích unie.
Například koncern Volkswagen prohlásil, že žádné úlevy v oblasti emisí CO2 požadovat nebude. Jeho šéf Herbert Diess řekl, že se jedná o věc, kterou se zavázali dodržet. Sám ale také připustil, že dopady uzavření továren kvůli koronaviru se dají jen těžko odhadnout.
Podle oborového magazínu Automobilwoche budou ztráty miliardové. Analytici přitom odhadují, že podobně vysoké mohou být pro řadu automobilek i pokuty. Obojí dohromady by mohlo být pro výrobce likvidační.
Vícepremiér a ministr průmyslu a obchodu také dnes uvedl, že závazek snižování emisí CO2 v rámci celé EU (ne jen v automobilovém sektoru) Green Deal pro rok 2030 je utopií. Cílem šéfky komise Ursuly von der Leyenové udělat do roku 2050 z Evropy "první klimaticky neutrální kontinent"