Vizuálně se nová generace Audi A3 od té minulé, která se vyráběla devět let, příliš neodlišuje. V koncernu Volkswagen, a konkrétně u značky Audi, to tak prostě je. Zavedené a fungující se prostě mění jen velmi pomalu a opatrně.
Pokrok ale nastal v útrobách, v interiéru, v motorovém prostoru. Změny, které se tu odehrály, jsou podstatné a navíc se o nich velmi podobnými větami bude psát i v případě koncernových sourozenců, kteří se ještě letos narodí. Tedy o nové generaci hatchbacku Volkswagen Golf a mladoboleslavské Škody Octavia.
V obou případech je již nyní jasné, že za velmi podobné peníze, jaké dosud platí za dosluhující generace obou automobilů, dostanou zákazníci technicky mnohem vyspělejší produkt. Redaktor Aktuálně.cz se o tom, jak se změny projevily v praxi na jízdním chování nového Audi A3 mohl přesvědčit na klikatých silnicích ostrova Mallorca.
Uspořila se hmotnost dospělého muže
Hned první oblastí, kterou pocítí v konečném důsledku i řidič zkoumající jízdní vlastnosti vozu a nakonec i ten, kdo platí účty za palivo, je úspora hmotnosti. Ta v průměru (při srovnání možných výbav i motorů) dosahuje mezigeneračně 80 kilogramů. A na čem se ušetřilo? Konkrétně díky použití za tepla tvarované ultrapevné oceli na nejdůležitějších místech ochranné klece karosérie tam, kde se muselo dříve k dosažení podobného výsledku ochrany pasažerů, dávat více materiálu, se ušetřilo 18 kilogramů.
Dalších 11 představuje úspora materiálu na nápravách, lehčí sedačky přispěly dalšími 4 kilogramy, stejně jako systém klimatizace. Je dokonce spočítána i úspora hmotnosti na vysunovatelném monitoru informačního a zábavního systému - 0,6 kilogramu.
Podstatnější odečet kilogramů nastal v motorovém prostoru, zejména, pokud je tam umístěn benzinový motor 1,4 TFSI. Ten je nyní lehčí ve srovnání s předchůdcem o 21 kilogramů a jeho hmotnost je teď jen 107 kilogramů. Přitom dává výkon 122 koní a maximální točivý moment 200 Nm. Právě ten se nám ze tří testovaných motorizací (postupně jsme vyzkoušeli základní turbodiesel 1,6 a dále benzinové turbomotory 1,4 a 1,8) jevil pro novou A3 jako optimální.
Jeho zvukový projev nijak pasažéry v kabině neobtěžuje, výkon je dostatečný i při předjížděcích manévrech do kopců a auto překypuje ochotou zatáčet. Nepocítili jsme (právě při porovnání s auty osazenými motory 1,6 TDIa 1,8 TFSi ani náznak nedotáčivosti. Naopak podvozek dával zřetelně najevo svoji ochotu ke sportovnímu stylu jízdy.
Balík asistenčních systémů
Nová Audi A3 dostala elektromechanické řízení a to umožňuje nasazení řady asistentů, včetně samočinného parkovacího.
Tlačítkem Audi drive select na palubní desce (ta mimochodem již neobsahuje samostatný panel rádia) lze pak volit i odezvu volantu, tlumičů a reakci motoru na stlačení plynového pedálu. Mezi možnými volitelnými módy je i jeden pro ekologický styl jízdy. A3 také nyní upozorní řidiče na únavu, může číst dopravní značky či nouzově brzdit.
V kabině vozu jsme nalezli i několik chytrých řešení, které v konečném důsledku usnadňují řidiči soužití s tímto automobilem. Například v loketní opěrce mezi předními sedadly je speciální prostor pro uložení smartphonu, který je po propojení se systémem MMI během jízdy navíce dobíjen. Na přední hraně sedáku zadních sedaček je uprostřed malá přihrádka pro uložení výstražné vesty. Ta má pak jasně vymezený prostor a v případě potřeby ji lze snadno a rychle nalézt.
Absence panelu rádia uprostřed palubní desky poněkud překvapivě neznamenala zásadní zvětšení prostoru pro pravé koleno řidiče a levé spolujezdce. Jinak je ale pozice za volantem velmi dobrá a na vše důležité řidič lehce dosáhne.
Rádio se nyní ovládá prostřednictvím speciálního tlačítka a dalších ovládacích prvků systému MMI. Pokud někdo chce poslouchat hudbu z CD disku, má možnost toto médium vložit do boxu v přihrádce před spolujezdcem.
Prostor pro zadní cestující není v tomto voze nikterak velkorysý, nicméně kratší jízdu tam mohou bez větší újmy absolvovat i dva dospělí jedinci.
Plnohodnotnějším rodinným vozem bude bezesporu později karosérie sportback, která by se měla představit již v září na autosalonu v Paříži. A3 se bude prodávat rovněž s pohonem na CNG, později dokonce jako hybrid.
Nová podlahová plošina (platforma), kterou toto Audi využívá jako první, umožňuje velmi levně prodlužovat rozvor, převisy a další rozměry. Díky tomu lze vytvořit prostor na baterie pro hybridy či elektrické verze, pro nádrže na CNG či LPG a podobně.
Základní cena vozu, který se nejdříve začne prodávat v Německu, v srpnu letošního roku, zatím pro Českou republiku nebyla stanovena. V Německu automobil bude stát v přepočtu 540 000 Kč. Do prodeje by se mohla nová Audi A3 dostat na začátku podzimu.
--------------------------------------------------------------------------------