Kia XCeed: Konkurent Škody Kamiq tuší, že atraktivní vzhled prodává ze všeho nejvíc

Kia XCeed: Konkurent Škody Kamiq tuší, že atraktivní vzhled prodává ze všeho nejvíc
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
23. 12. 2019 6:03
Kolem nás se všechno zvyšuje. Přibývá lidí s vyšším vzděláním, máme vyšší životní standard, zvyšují se všelijaká rizika a taky se roztrhl pytel se zvýšenými auty. Někteří už si na ně tak zvykli, že jim obyčejný hatchback přijde málo. Pokud vidíte svět takhle, je Kia XCeed právě pro vás. Ani my ostatní se jí ale bát nemusíme, protože jde pořád o hatchback. Jen s většími koly a vyšší cenou.

Kia má dost zákazníků pro robustně tvarované SUV Sportage i skromnější hatchback Ceed. Nespí ale na vavřínech, a tak prostor mezi nimi zaplňuje dalším modelem. Jmenuje se XCeed, čímž vtipně spojuje sloveso exceed (přesahovat) s velkým X označujícím terénní crossovery jako Volvo XC nebo Subaru XV. Oproti Ceedu je zvýšený jen o pět centimetrů, avšak design má pojatý daleko expresivněji.

Foto: Martin Frei

Chytrý přístup. Kia nevnucuje extravaganci dosavadním zákazníkům obyčejného Ceedu, kteří chtějí pouze dopravní prostředek. Kdo se ale touží odlišit, dostane pěkný nášup emocí. Zepředu důraznější styl s výhružně zvětšenými nádechy v nárazníku.

Zezadu dvoupatrové ufo, jehož podsaditý grunt se svalnatě vytaženými blatníky nese atleticky splývavou siluetu ve stylu kupé - zejména tento pohled nám připadá naprosto elektrizující. A to celé si hrdě vykračuje na podvozku zvýšeném o čtyři centimetry, díky němuž vykouknete z davu a nikdo vás nepřehlédne. Natož v téhle zářivě žluté metalíze.

Uvnitř už vládne o poznání klidnější atmosféra podobná obyčejnému Ceedu. Povrchové úpravy jsou kvalitní a palubní deska chvályhodně spojuje elegantní tvary s přehledným rozmístěním ovládacích prvků. Kia nepodléhá módě zbrklého přesouvání funkcí do digitálního menu, kterým byste museli za jízdy listovat. Základní funkce mají pevná tlačítka, která po třech dnech trefíte poslepu. I struktura informačního systému je příkladně jednoduchá a menu konfigurovatelné. Tady by se zejména francouzští výrobci mohli učit.

Než ovšem tato kouzla oceníte, musíte do kabiny nastoupit. Což se snáz napíše než udělá. I jedinec středního vzrůstu se totiž praští hlavou o sloupek a na celou filozofii zvýšeného vozu získá jiný pohled. XCeed má sice zavalitější čumák a elegantně oblou záď, ale přední část skeletu včetně dveří se shoduje se základním Ceedem. Zvyšuje ho jen ten podvozek vypumpovaný o čtyři centimetry, a to je málo. Tohle auto bohužel patří k typickým obětem dnešního tlaku na emise CO2 a funkci podřizuje aerodynamice. Takže i když se dostanete dovnitř, bude vám čelní sklo padat na hlavu a na semafory moc neuvidíte. 

Základnímu hatchbacku logicky odpovídá i vnitřní prostor. V loktech je pohodlně široký, takže vpředu nebudou ani vzrostlejší cestující nijak strádat. Na delších cestách by ale ocenili tužší čalounění sedadel, takto mohou leckoho už po hodině bolet záda. Vzadu je místa také dost, komfort ovšem omezuje další z moderních nešvarů, nízko uložený sedák. Kufr těží ze sedmicentimetrového prodloužení karoserie, z 395 litrů povyrostl na 426.

Kia XCeed 1.4 T-GDI DCT Exclusive

Motor: benzinový 4válec, 1353 cm3
Výkon: 103 kW při 5500 ot./min
Točivý moment: 242 Nm při 1500 ot./min
Nejvyšší rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,5 s
Kombinovaná spotřeba: 5,8 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 426 l 
Cena: od 624 900 Kč

Za jízdy se XCeed chová příjemně klidně. Dostal totiž více úprav pro snížení hluku a vibrací. Nejen tlustší vrstvy pěnové izolace, ale i strukturální vyztužení rezonančních bodů v podlaze, předních sloupcích a rámu zadní nápravy. Měkčí pružiny i hydraulické dorazy tlumičů pak přispívají k hladší jízdě po nerovnostech, hlasité bouchání vůz nemá v repertoáru. Obratnost mu přesto nechybí, na čemž se blahodárně podepisuje víceprvková zadní náprava. Řízení moc citu nenabídne, ale to dnes není v nižší střední třídě žádná zvláštnost.

Foto: Martin Frei

Uhlazené povaze XCeedu by v ideálním světě mohl slušet nějaký tichý a relaxovaný benzinový motor, ale 1.4 T-GDI je relaxovaný až příliš. Reakce má ospalé a při rozjezdu se sbírá mimořádně neochotně. Spojení s dvouspojkovým automatem DCT, jehož reakční časy jsou dlouhé ze samé podstaty, žádá zejména ve městě rozvahu a předvídavost. Když se motor na dálnici dostane do souvislého tahu, vyjíždí táhlé kopce za tak působivého klidu, že byste mu leccos odpustili. Ale asi ne osmilitrovou spotřebu. Tady bude jasnou volbou diesel.

To už je otázka peněz a ty, jak zpíval klasik, stojí za hádku. Ceník XCeedu startuje na částce 484 980 Kč za tříválec 1.0 T-GDI ve výbavě Comfort, což je bratru o 105 000 Kč víc než u Ceedu hatchback. Sice navíc dostanete výborné světlomety Full LED, kožený volant, tempomat a elegantní litá kola, ale nejvíc stejně platíte za příležitost se odlišit.

Takový už je zákon módy a XCeed kráčí cestou prošlápnutou daleko dražšími přizvednutými prémiovkami jako Mercedes-Benz GLA a BMW X2. Testovaná čtrnáctistovka s automatem ve výbavě Exclusive a žluté metalíze Quantum vyjde na 642 980 Kč. Žluté prošívání sedadel a doplňky na palubní desce patří k limitované Edici 75, oslavující výročí založení automobilky.

 

Právě se děje

Další zprávy