Jeho kůži potrhal sám Mistr. Na prodej je Mercedes 300 SL po Juanu Manuelu Fangiovi

Jeho kůži potrhal sám Mistr. Na prodej je Mercedes 300 SL po Juanu Manuelu Fangiovi
Foto: RM Sotheby's
Martin Přibyl Martin Přibyl
4. 3. 2022 12:06
V absolutním počtu získaných titulů ve formuli 1 je až třetí za Schumacherem a Hamiltonem, přesto se stále najdou tací, kteří ho považují za nejlepšího závodníka všech dob. Řeč je o Argentinci Juanu Manuelu Fangiovi, nejúspěšnějším pilotovi úsvitu formule 1. Do aukce nyní vstupuje jeho notně opotřebovaný Mercedes 300 SL Roadster.

Juan Manuel Fangio ovládal prvopočátky šampionátu formule 1, účastnil se ho v letech 1950 až 1957, pár závodů odjel ještě v roce 1958. Ze sedmi sezon si však odnesl hned pět titulů mistra světa, za roky 1951, 1954, 1955, 1956 a 1957.

Srovnejte s Lewisem Hamiltonem a Michaelem Schumacherem, kteří pro svých sedm celkových vítězství potřebovali patnáct, respektive 19 sezon. Navíc Fangiova vítězství přicházela v době, kdy smrtelné nehody nebyly žádnou výjimkou a Argentinec závodil v otevřené helmě a brýlích.

Sám přitom začínal skromně, po skončení vojenské služby si otevřel garáž a v roce 1936 začal závodit. První velké ceny se zúčastnil v roce 1948 ve francouzské Remeši. Zmíněné tituly si připsal s Alfou Romeo, Maserati, Mercedesem a Ferrari. Na dlouhé smlouvy se tehdy nehrálo jako dnes, Fangio prostě měnil týmy podle toho, s jakým vozem cítil největší šanci na úspěch.

Přesto ho představitelé automobilek měli v úctě. Vypovídá o tom i světle modrý Mercedes 300 SL Roadster, který El Maestro, Mistr, dostal v roce 1958 od výrobce na rozloučenou za věrné služby, když svoji kariéru ve formuli 1 ve 47 letech pověsil na hřebík. Fangia ostatně s německou značkou spojoval hlubší vztah, sám v Argentině její auta prodával, a to ještě před tím, než se stal jejím továrním jezdcem.

Bylo to neobyčejné auto pro neobyčejného jezdce. Mercedes 300 SL se vyráběl od roku 1954 jako kupé s ikonickými racčími křídly, které se neotevíraly do stran, ale vzhůru. S maximální rychlostí přes 260 kilometrů za hodinu se tehdy jednalo o nejrychlejší sériové auto světa a dost možná o první "superauto" v pravém slova smyslu. Mezi tehdy prakticky nevídané věci patřil mimo jiné řadový šestiválec o výkonu 158 kilowattů, místo karburátorů využíval mechanické vstřikování paliva.

Žádné karburátory. Mercedes 300 SL používal v padesátých letech unikátní mechanické vstřikování benzinu.
Žádné karburátory. Mercedes 300 SL používal v padesátých letech unikátní mechanické vstřikování benzinu. | Foto: RM Sotheby's

Roadster nahradil tradiční kupé ve výrobě právě v roce 1958, vydržel v ní do roku 1963. Byl o něco pomalejší, maximální rychlost byla "jen" 250 kilometrů, ale snadněji se s ním žilo, racčí dveře původního kupé měly vysoké prahy, trubkový rám roadsteru byl výrazně přepracovaný právě pro pohodlnější nástup.

Podle firmy RM Sotheby’s, která auto v aukci nabízí, se z 300 SL stalo jedno z nejoblíbenějších Fangiových aut, podle všeho s ním najel většinu ze 72 951 kilometrů, které dnes svítí na počítadle. A podle stavu to nebyly lehké kilometry, barvou prosvítá rez, krémová kůže na sedadlech je popraskaná, palubní deska odřená v místě, kde se jí dotýkalo levé koleno závodníka, který si v mládí jako fotbalista vysloužil přezdívku Křivá noha.

Na autě má být takřka vše původní, souhlasí sériová čísla a odkazem na slavného majitele je i unikátní hlavice řadicí páky, kterou si nechal El Maestro nainstalovat. V roce 1963 poslal do Německa mechanika, aby se naučil na unikátním supersportu pracovat.

O tom, že Fangio své "eselko" používal a často, svědčí stav interiéru.
O tom, že Fangio své "eselko" používal a často, svědčí stav interiéru. | Foto: RM Sotheby's

Mercedes byl Fangiovým souputníkem v dobách, kdy ho jeho ambasadorská role pro Mercedes nutila cestovat po Evropě a v roce 1960 si ho bývalý závodník přivezl do Argentiny. Aby se prý vyhnul placení vysokých cel za dovoz auta z Evropy, nahlásil ho jako trofej.

V Argentině pak s 300 SL jezdil takřka další dvě desetiletí, jeho role zde byla podobná, stal se ambasadorem značky v Jižní Americe, v roce 1974 pak i prezidentem Mercedesu v Argentině. Když se v roce 1978 Argentinka Silvana Suárezová stala Miss World, v oslavném průvodu jela s Fangiem v kabině jeho "eselka". Stárnoucí Fangio Mercedes odložil až v roce 1986, kdy se auto stalo součástí expozice v jeho muzeu v domě v rodném Balcarce. Závodník zemřel v 84 letech v roce 1995.

Slavný Mercedes nabídne aukční síň RM Sotheby’s od 21. do 25. března tohoto roku v dražbě ve švýcarském horském středisku St. Moritz. Odhadovaná cena je na vyžádání. Ten, kdo vyhraje, se stane druhým majitelem 300 SL právě po rodině Juana Manuela Fangia.

 

Právě se děje

Další zprávy