Úspěch Škody Octavia na českém i evropském trhu spočívá mimo jiné v tom, že její základní karosářská verze liftback s dvěma páry dveří a protaženými výklopnými pátými dveřmi nemá mnoho konkurentů. Automobilky vyrábějí většinou hatchbacky, tedy auta s krátkou a useknutou zádí, nebo sedany, tedy vozy s malým víkem místo pátých dveří.
Největší konkurent Škody na tuzemském trhu Hyundai nabídne auto podobné Octavii přibližně za rok. "Na přelomu let 2017 a 2018 začneme v Nošovicích vyrábět třetí karosářskou verzi modelu i30. Půjde o variantu fastback s dvěma páry dveří ve stylu kupé a s výklopnými pátými dveřmi," uvedl Product and Brand manažer Hyundai Motor Czech Marek Trešl.
Fastback a liftback jsou téměř totožné typy karoserie. Fastbacky více zdůrazňují sportovnost a luxus. "Míříme s autem výš než s karoseriemi hatchback a kombi. I proto nepůjde ani o přímého konkurenta pro Octavii. Mělo by to být elegantnější a prémiovější auto, o jeho praktičnost půjde až v druhé řadě," upřesnil Trešl. Přesto by takový vůz konkuroval minimálně dražším nejlépe vybaveným octaviím.
Aktuálně se Hyundai chystá začít výrobu třetí generace modelu i30 v provedení pětidveřový hatchback, tedy s useknutou zádí. První vozy sjedou z linky 15. prosince. Ceník bude známý začátkem příštího roku.
Nový Hyundai i30 hatchback se vnějšími ani vnitřními rozměry příliš neliší od současné generace, ale dostane výrazně modernější design, nové motory (nejprodávanějším by se měl stát benzinový tříválec s turbem 1.0 T-GDI/88 kW) a prvky výbavy. Vývojáři přepracovali i podvozek a řízení.
Standardní výbava výrazně posílí zejména o bezpečnostní prvky. Každý Hyundai i30 třetí generace bude například disponovat systémem s detekcí překážek před autem pomocí kamery fungující až do rychlosti 180 km/h, což je ojedinělé. Pokud řidič nebude na překážku reagovat, auto začne samočinně brzdit.
Mezi prvky standardní výbavy zařadil Hyundai u nové i30 také aktivní vedení auta v jízdním pruhu, automatické přepínání mezi potkávacími a dálkovými světly nebo sledování bdělosti řidiče a varování před únavou. Jde o prvky, které jsou u většiny aut v nižší střední třídě za příplatek.
Nová generace i30 kombi se v Nošovicích začne vyrábět přibližně za půl roku. Proti té současné by měla dostat výrazně větší zavazadlový prostor. Novinkou bude sportovní verze N pro pětidveřový hatchback, která chce konkurovat například Golfu GTI. Naopak třídveřová varianta, o níž byl jen malý zájem, skončila v druhé generaci bez nástupce.
Podrobnou recenzi aktuální generace vozu Hyundai i30 kombi čtěte zde.