Jen nuda a zoufalství? Podělte se s námi, jaká auta se vám za socialismu líbila

Jen nuda a zoufalství? Podělte se s námi, jaká auta se vám za socialismu líbila
Ve Škodovce ale ani po pohlednějším "embéčku" na vavřínech neusnuli a z nástupnické Škody 100/110 odvodili kupé 110 R. Technicky samozřejmě nešlo v porovnání s konkurencí mimo východní blok o žádný zázrak, čistě vzhledově ale auto nezaostávalo. Však se mu také tu a tam říkalo "Porsche východního bloku". Původní verze měla jen dvojici předních kruhových světel, později ale "erko" dostalo čtveřici reflektorů. Dělalo se nakonec až do roku 1980.
Také nástupce T603 dokázal zaujmout vnějším vzhledem, především ve svém prvním provedení s chromovanými nárazníky a dalšími detaily. Pozdější plastové díly se na kráse Tatry 613 zásadně podepsaly. Původně bylo vývojem vnějšího designu pověřeno studio Vignale, definitivní podobu ale dali autu po sérií testů až českoslovenští designéři: z jejich pera je třeba zvýšená střecha v zadní části. Původní provedení se nakonec dělalo do poloviny 80. let, T613 jako taková skončila v roce 1997.
Z Wartburgu, jen pozdější verze 353, vychází i jediný socialistický supersport - spíše tedy vizuálně než technicky - Melkus RS 1000. Auto postavil v Drážďanech Heinz Melkus, celkem jich ale stihl jen 101. Racčí dveře a nízká stavba karoserie spolu s poladěným tříválcem sice vypadaly atraktivně, ruční výroba ale dovolovala smontování jen několika kusů ročně. Nepřekvapí, že do Československa se auto oficiálně nikdy nedováželo.
Za půlstoletí existence takzvaného východního bloku se v něm moc přelomových aut neurodilo. Pokud by se dalo jmenovat jen jediné, pak je to jednoznačně Lada Niva. Předchůdce dnešních SUV oslavil loni 45 let a v době, kdy většina značek u aut s pohonem všech kol sázela na žebřinový rám, přijeli Rusové se samonosnou karoserií. Průchodnost terénem přitom touto koncepcí nikterak netrpěla a dodnes patří Niva k nejobratnějším terénním autům. Moderní ale byly i hranaté tvary, které by se možná, s lehce přimhouřenýma očima, daly označit až za nadčasové. Další výhodou bylo i několik "veselých" barev, v nichž se auto objevilo. Koneckonců, Niva se vyrábí dodnes a ještě několik let bude - oproti roku 1977 přitom jen v decentně změněné podobě.
Foto: Wartburg
Jan Matoušek Jan Matoušek
Aktualizováno 17. 6. 2023 7:35
Pro spoustu pamětníků byly ulice za minulého režimu plné nudných a nevzhledných automobilů. Design dvoustopých vozidel se s postupujícím časem a nedostatkem peněz stával více a více účelným, tu a tam se ale přece nějaké hezké auto našlo. Několik takových jsme vybrali, chceme ale také slyšet názory našich čtenářů.

V galerii se můžete podívat na auta z někdejšího východního bloku, která se designově - navzdory místu a době vzniku - povedla. Zajímá nás ale i váš názor! Pokud se chcete se čtenáři Aktuálně.cz podělit o to, které auto z východního bloku považujete vy za to nejhezčí a samozřejmě také proč jste zvolili právě tento model, dejte nám vědět prostřednictvím speciálního formuláře. Můžete připojit i příběh, který máte s daným autem spojený, případně také nějakou fotografii. Těšíme se na vaše názory!

 

Právě se děje

Další zprávy