Díky tankovacím kartám se dá na ceně paliva ušetřit, ale také můžete zaplatit více než ostatní

Michal Štengl
31. 10. 2017 15:39
Palivové karty většinou využívají živnostníci, firmy či nákladní nebo autobusoví dopravci. Některé jsou zadarmo, s jinými se dá na každém litru ušetřit, ale s některými zaplatíte více, než vidíte na totemu. Přinášíme jejich základní přehled a přidáváme několik rad.
Na palivové karty si rozhodně nelepte papírek s PINem.
Na palivové karty si rozhodně nelepte papírek s PINem. | Foto: DKV

Tankovací karty představují účinný nástroj hlídání firemních nákladů na palivo. Zároveň významně zjednodušují účetnictví, protože firmy nemusejí dávat do záznamů jednotlivé účtenky za tankování, ale stačí vložit celkový výpis za určité období. Z těchto statistik se dá snadno kontrolovat chování jednotlivých zaměstnanců. Říká se, že jenom samotné zavedení palivových karet dokáže snížit náklady firem na palivo o pět procent.

Když se řekne palivová karta, většina běžných uživatelů si asi vybaví modrou kartu společnosti CCS. Ta je stále největším hráčem na českém trhu u firemních osobních aut a dodávek, za což vděčí hlavně dlouhé tradici a nejširší akceptační sítí. Kartami CCS lze totiž platit na téměř 2000 stanicích, což představuje zhruba 90 % všech čerpaček u nás. Použít je můžete i na 750 místech na Slovensku. Nevýhodou karet CCS jsou ale servisní poplatky, ke každému natankovanému litru paliva si totiž firma od uživatele připočte poplatek v řádu několika desítek haléřů.

Do segmentu palivových karet nedávno vstoupil další hráč, společnost Axigon, která cílí spíš na menší lokální firmy a na rozdíl od CCS si neúčtuje žádné servisní poplatky. Další novou konkurencí je společnost W. A. G. payment solutions s kartou Eurowag známou především mezi nákladními dopravci.

Palivové karty ale vydávají i prodejci pohonných hmot, jako jsou MOL, Benzina, OMV, Shell nebo EuroOil. Vydání a používání těchto karet je bezplatné, obvykle se jimi dá ale platit jenom v síti dané značky. V tomto ohledu mají výhodu nadnárodní sítě jako MOL nebo Shell, neboť jejich karty lze použít i v zahraničí, tedy pokud máte mezinárodní typ. "Naši mezinárodní kartu Gold akceptují na více než 3600 čerpacích stanicích v deseti zemích střední a východní Evropy a také v Itálii," vypočítává Tomáš Kříž, specialista na palivové karty společnosti MOL Česká republika.

Palivové karty mohou přinést úsporu. U těch vydaných petrolejářskými firmami funguje přímá úměra - čím víc paliva natankujete, tím větší slevy na litr můžete dosáhnout. Prvním způsobem je tankování podle totemové ceny, z níž se následně při fakturaci odečte sleva. V takovém případě je samozřejmě vhodné tankovat mimo hlavní tahy, kde jsou ceny výrazně nižší.

Druhou možností jsou takzvané týdenní ceny vydávané plošně sítí čerpacích stanic. "Ty stanovujeme v úterý na jeden týden a zákazník za ni tankuje na jakékoliv čerpací stanici MOL nebo PAP OIL," vysvětluje Tomáš Kříž. V zahraničí obvykle platí trochu jiná pravidla, protože každá země má svoje cenové podmínky. Proto je třeba se informovat předem, zda se v dané zemi tankuje podle totemových nebo ceníkových cen.

Kartami se dá bezhotovostně platit nejen za palivo nebo oleje, ale také za jiné produkty, jako například za myčku, autokosmetiku, ale i drobné občerstvení. "Záleží na každém zákazníkovi, jak si karty nadefinuje a co jimi povolí uhradit," vysvětluje Josef Sládek, ředitel velkoobchodu MOL Česká republika.

Dopravci mohou pomocí palivových karet platit i mýtné poplatky. "Kartami UTA lze vedle mýta ve 24 evropských zemích uhradit i poplatky za průjezdy nejdůležitějšími evropskými tunely či mosty. Navíc je akceptují téměř všechny trajektové společnosti na Severním, Baltském a Středozemním moři," vypočítává možnosti plateb Martin Máša, country manažer UTA pro ČR.

Významným mezinárodním poskytovatelem palivových karet hlavně pro nákladní dopravu je společnost DKV Euro Service, která má jednu z nejširších akceptačních sítí v Evropě (65 000, z toho 46 500 čerpacích stanic). "Kartami DKV lze vedle tankování nebo uhrazení mýta ve vybraných zemích zaplatit třeba i za parkování či opravy," říká Ondřej Pavlík, výkonný ředitel české a slovenské pobočky.

Jednou z výhod palivových karet je ochrana proti zneužití, protože karty jsou obvykle chráněné PINem. Ten byste samozřejmě neměli mít nalepený na kartě nebo na papírku v peněžence, což bohužel bývá běžná praxe. Jak radí Tomáš Vaverka, Territory Manager firmy IDS pro Českou republiku, která provozuje palivové karty určené pro mezinárodní kamionovou dopravu, i v tomto případě se dá zneužití částečně zamezit: "Vždy je dobré si ke kartě nastavit nějaký limit." Ten může být jednodenní, čtrnáctidenní a měsíční, karty IDS umožňují i víkendovou blokaci od pátku do pondělí.

Další možností je limit na počet transakcí a nastavit si můžete i konkrétní čerpací stanici, kde lze kartu použít. Pokud dojde ke ztrátě karty i s PINem, tyto limity zamezí jejímu zneužití. Tyto karty také jako jediné nemají magnetický proužek, ale bezkontaktní technologii RFID známou z bankovních karet. Nejdou tak zkopírovat. Palivová karta může posloužit i jako pozornost. Některé sítě totiž prodávají i jednorázové palivové karty nabité na určitou částku.

 

Právě se děje

Další zprávy