Dacia začala prodávat vozy vybavené automatizovaným řazením. Otestovali jsme kombík Logan MCV

Roman Šitner
10. 5. 2016 12:09
Dacia chce za automatizované řazení příplatek jen 15 tisíc korun proti klasické práci se "šaltpákou". To je jedna z nejnižších cen na trhu. Její modely s automatem se dají pořídit za ceny výrazně nižší než 300 tisíc korun, což platí i o prostorném kombi Logan MCV. Některé manévry při jízdě si ale musíte pořádně rozmyslet.
Dacia Logan MCV je nejlevnějším kombíkem na českém trhu.
Dacia Logan MCV je nejlevnějším kombíkem na českém trhu. | Foto: Roman Šitner

Hlavní důvod, proč si pořídit vůz s automatickou převodovkou spočívá v tom, že během řízení odpadne jedna starost. To uleví hlavně těm, kteří si se spojkou a volbou převodů příliš nerozumí. Automat se u nás zatím prosazuje spíše ve větších a dražších autech. I proto, že náklady na jeho pořízení jsou značné.

Dacia ale žádá za to, že auto řadí místo řidiče, jen 15 tisíc korun navíc, tedy méně než konkurenční značky. Automatizovaná převodovka patří mezi letošní novinky značky a dá se objednat u jejích menších modelů Logan (včetně kombi MCV) a Sandero.

V Česku jsme našli jen jeden levnější automat, ten ve Škodě Citigo. Mladoboleslavská automobilka za něj požaduje v porovnání s manuálním řazením 14 500 korun. Cena tak začíná mírně nad 211 tisíci. Jde ale o miniauto, Dacia nabízí prostornější a praktičtější vozy. Přehled všech verzí nových vozů s automatickou převodovkou do 300 tisíc korun najdete zde.

Stačí se podívat do ceníků a hned je jasné, proč vůbec o Dacii uvažovat. Model Logan s automatickým řazením stojí 244 tisíc korun, Sandero 251 tisíc korun, testované kombi Logan MCV je o patnáct tisíc korun dražší. Převodovka se vždy pojí s benzinovým turbomotorem 0,9 litru a s nejvyšší výbavou. Ta vždy zahrnuje klimatizaci, dobré rádio i bezdrátové handsfree.

S touto výbavou je i nejmenší škodovka dražší než kombík MCV. A kdo trvá na kombíku, nejlevnější kombi u konkurence je Fabia, která i s nižší výbavou stojí o téměř 90 tisíc korun více. Porovnání Dacie Logan MCV a Škody Fabia Combi s benzinovými motory a automatickým řazením najdete zde.

Teď je samozřejmě otázka, zda se šetření s dacií vyplatí. První jasnou nevýhodou je to, že nejde o plnohodnotný automat, ale zjednodušeně pouze o manuální převodovku, kterou si auto řadí samo. Podobnou techniku používá i Škoda Citigo, Fabia má mnohem vyspělejší dvouspojkový automat DSG. Výhoda je v nižších nákladech, nevýhodou méně komfortní jízda. Tolik teorie.

Volič automatizované převodovky u Dacie Logan MCV.
Volič automatizované převodovky u Dacie Logan MCV. | Foto: Roman Šitner

Po usednutí za volant překvapí řádicí páka, která se od automatů liší. Chybí poloha pro parkování; místo toho je třeba motor vypnout se zařazenou rychlostí a chybí i jakákoliv zábrana proti nechtěnému přeřazení.

Stačí ale zařadit D, povolit brzdu a auto se začne samo rozjíždět, tedy jako pravý automat. Po prvních pár stovkách metrů se ukáže, že Dacii poměrně dlouho trvá, než si přeřadí. Za běžné jízdy to ale nijak neobtěžuje, řazení je zkrátka takové rozvážné, jako když řidič nikam nechvátá a řadí mechanicky pomalu a klidně. Problém ale nastal při prvním nájezdu na pražský okruh.

Do připojovacího pruhu auto vjelo zatáčkou pomalu, při postupném zrychlování se rozhodlo přeřadit si o stupeň výš. To je ten okamžik, kdy je třeba zrychlit a obratně se zařadit mezi proud aut jedoucích osmdesátkou. Po sešlápnutí plynu ale přišel šok. Nedělo se naprosto nic. Na plyn auto nikterak nereagovalo a připojovací pruh pomalu končil.

Začalo rychle rozhodování o tom, zda raději začít brzdit a vyhnout se tak případné nehodě, nebo zda ještě doufat, že auto zrychlí. Dacia si najednou opravdu správně podřadila a vystřelila vpřed tak intenzivně, že bylo třeba brzdit. Manévr se podařil, nikdo se nezranil.

Právě prodleva při řazení chce trochu cviku. Všechny situace, kde každá vteřina práce převodovky znamená riziko nehody, je lepší si natrénovat. Pochopit, jak převodovka funguje. Důležité je hlavně počítat s prodlevou a nepanikařit už v první vteřině.

Částečným řešením je ale i přejít v těchto situacích na manuální řazení. Stačí řadicí páku přesunout do polohy vlevo a už jde jednotlivé stupně řadit pohybem páky dopředu či dozadu. Je tak možné mít lepší kontrolu nad tím, co je v danou chvíli zařazené. Pro návrat do automatického módu stačí rychle přesunout páku zpět vpravo.

Je ale otázka, zda člověk, který se naučí pracovat s automatem od Dacie, nemůže už rovnou používat manuální převodovku se spojkou. Loganu je ale dobré dát ještě šanci.

Pokud člověk jezdí klidně, jen výjimečně převodovka škubne. Drobný problém je ale s motorem. Dacia nabízí tuto převodovku pouze s přeplňovaným tříválcem o obsahu 900 kubických centimetrů a navíc poměrně šetřila na izolaci hluku z motorového prostoru. Motor v nižších otáčkách nespokojeně vibruje, zvláště pokud auto jede do mírného stoupání. Řidič má tendence raději podřadit a motor tolik netrápit. Ve vyšších otáčkách tříválec ožívá, je ale zase hlučný.

Někdy je až záhada, podle čeho převodovka řadí. Při rozjezdu na semaforu dokáže i s plynem daleko od podlahy točit až na dohled 6000 otáček za minutu. To se chodci na ulici otáčí. Řidič tak na okolí může působit jako začátečník, co si neumí včas přeřadit, nebo jako frajírek, co se snaží dělat dojem.

Při cestě do kopce auto drží nízké převodové stupně i s více než 4000 otáčkami za minutu, přičemž by možná i vyšší převod stačil. Na druhou stranu někdy i ve městě trvá na pátém převodovém stupni, což doprovází dunění tříválce.

Automat dává asi největší smysl ve městě. Zvláště v zácpách, kde se člověk neustále musí rozjíždět. Pražské kolony projede Dacia se ctí. Tedy občas se jí nepovede zařadit právě ideálně a auto se otřese, ale to je malá daň za pohodlí ovládání auta jen jednou nohou. Ostatní musí pořád pracovat se spojkou, v Dacii stačí brzda a občas plyn.

Na dálnici je jasnou nevýhodou horší odhlučnění Dacie Logan MCV. Pro spořivější zákazníky může ale znamenat výhodu. Přirozeně pojedou pomaleji, a tedy i s nižší spotřebou. Ta se při zhruba 110 kilometrech v hodině pohybuje kolem šesti litrů, na okreskách klesá ještě níž. Přes šest litrů jde spotřeba jen ve městě kvůli častějším rozjezdům.

Porovnání s konkurenty - spotřeba

Nejúspornější kombík nižší střední třídy s automatickým řazením a benzinovým motorem, nový Opel Astra Sports Tourer 1.0 MTA, spotřebuje podle výrobce 4,2 l benzinu na každých 100 km.

Testovaná Dacia Logan MCV 0.9 TCe Easy-R si řekne o 4,9 l benzinu na 100 km.

Nejžravější kombík nižší střední třídy s automatickým řazením a benzinovým motorem, doprodávající se Opel Astra Sports Tourer předchozí generaceve verzi 1.6 AT spotřebuje podle výrobce 7,1 l benzinu na každých 100 km.

Zdroj: Ondřej Běhal

Nejlépe se Dacia cítí na venkově. Prvním důvodem je to, že na okreskách výrazně přibude dalších Dacií a auto tak přestane působit tak exoticky. Při klidné jízdě krajinou také ubude škubání převodovky a až na občas nevhodné otáčky ji lze jen máloco vyčítat.

I když by se mohlo zdát, že Dacia s novým automatem má příliš nevýhod, pořád je tu její atraktivní cena. Kdo se obává spojky nebo řazení a nemá na dražší vozy a chce trochu větší auto, bude nakonec zvažovat novou Dacii v záruce nebo ojetiny. U těch je právě oprava jejich automatických převodovek velmi nákladnou záležitostí, a tedy i značným rizikem. Dacii s robotizovanou převodovkou lze doporučit rozvážným řidičům, kteří se nechystají na silnicích dělat žádné dravé manévry.

Podrobnou recenzi Dacie Logan MCV s manuální převodovkou si můžete přečíst zde.

 

Právě se děje

Další zprávy