Ostrava - Na cestu po dálnici D1 z Prahy do Brna je lepší vydat se v pondělí, v úterý, případně o víkendu. Uprostřed týdne je tu totiž takový provoz, že automobilům hrozí uváznutí v koloně. Naopak opačným směrem byste se raději neměli vydávat od pondělí do čtvrtka, zatímco pátek už je velmi klidný, stejně jako víkend.
I taková data získali tvůrci Dopravního informačního systému viaRODOS po jeho dvouletém testovacím provozu. Systém vyvinula Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava v rámci svého superpočítačového centra IT4Innovations .
Aplikace viaRODOS sleduje dopravní situaci na hlavních silničních tazích a také v Praze, Brně a Ostravě pomocí několika zdrojů: Tím hlavním je 130 tisíc tuzemských vozidel osazených sledovacím systémem GPS, další data o pohybu vozů poskytuje 265 mýtných bran rozmístěných v intervalech několika kilometrů na hlavních silnicích, zdrojem jsou i dopravní kamery ve městech.
Nejvýkonnější počítač v Česku
Data zpracovává nejvýkonnější počítač České republiky, který je právě v Ostravě. Každou minutu do něho "přiteče" přibližně 40 tisíc informací o poloze a rychlosti vozidel.
"Aplikace viaRODOS výrazně usnadňuje řidičům život, neboť dokáže s maximální přesností předpovídat dopravní zácpy, dobu celkového zdržení v koloně, případně doporučit adekvátní objízdnou trasu a výrazně tak ušetřit čas. Pokud řidiče čeká například cesta z Prahy do Ostravy, spolehlivě vyhodnotí, zda se vydat jižní trasou přes Brno, či zvolit severní dálnici přes Hradec Králové,“ vysvětluje dopravní expert Národního superpočítačového centra IT4Innovations Martin Hájek.
O využití rozhodne ministerstvo dopravy
Aplikace je zatím zdarma dostupná na internetu na adrese www.viarodos.cz. Její tvůrci jednají s ministerstvem dopravy o úpravě licenční smlouvy, aby data mohla být dostupná prostřednictvím aplikací v mobilních telefonech nebo byla součástí vysílání RDS-TMC, které umožňuje v reálném čase informace přenášet do automobilových navigací.
Do nich se zatím prostřednictvím Českého rozhlasu přenášejí data, která poskytuje Národní dopravní informační centrum, asistenční služba Global Assistance a v Praze Technická správa komunikací.
"Jednáme s ministerstvem dopravy, ale zatím není žádný výsledek. Jakmile dospějeme k dohodě, je spuštění otázkou zhruba čtvrt roku," říká Martin Hájek.