Česko má unikátní mapu pro varování před srážkami se zvěří. Největším nebezpečím jsou srnky

Radek Pecák Radek Pecák
22. 1. 2016 12:33
Již osm let policie zaznamenává u jednotlivých druhů dopravních nehod také přesnou polohu pomocí souřadnic GPS. Díky tomu Centrum dopravního výzkumu vytvořilo aplikaci, pomocí níž se mohou řidiči předem připravit na zvýšené riziko srážky se zvěří.
Srážka s velkým zvířetem může být životu nebezpečná i pro posádku automobilu, jak ukázaly i provedené crash testy.
Srážka s velkým zvířetem může být životu nebezpečná i pro posádku automobilu, jak ukázaly i provedené crash testy. | Foto: ADAC

Na celkové silniční síti v České republice, která měří zhruba  39 000 kilometrů, existuje 261 kilometrů, kde řidičům hrozí poměrně velké riziko, že se střetnou s nějakým větším zvířetem. Přesná místa mohou řidiči snadno nalézt na internetové adrese srazenazver.cz.

Na každém z těchto 261 kilometrů je v průměru riziko nehody automobilu nebo motocyklu zaviněné zvěří 66krát větší než na zbývajících úsecích silnic.

Vyplývá to z analýzy tohoto typu dopravních nehod, kterou zpracovali pracovníci Centra dopravního výzkumu (CDV), oddělení geoinformatiky.

Největší riziko je v současné době v okresech Česká Lípa, Mladá Boleslav, Příbram a Benešov, časté jsou také nehody se zvěří v okolí Ostravy a Zlína. Mapa se na základě informací, které o těchto nehodách přicházejí prostřednictvím Národního dopravního informačního centra, každodenně aktualizuje.

"Již od roku 2007 policie, která vyjíždí k dopravním nehodám, eviduje také přesnou geografickou polohu těchto událostí," uvádí vedoucí oddělení geoinformatiky CDV Michal Bíl. "I když zhruba v polovině případů nejsou druhy zvířat, které způsobily dopravní nehodu identifikovány, přesto můžeme říci, že největším rizikem jsou srny," uvedl Bíl. Jejich podíl na celkovém množství dopravních nehod, při nichž se vozidlo střetne se zvěří, činí 67 procent.

Následují s přibližně deseti procenty divoká prasata. V letech 2011-2014 se ale stalo také 127 srážek s jelenem.

V této souvislosti Michal Bíl podotýká, že i v takovém případě je lepší s autem do zvířete narazit. "Z databáze policie jsme získali data, že při téměř třiceti tisíci nehodách zaviněných srážkou vozidel se zvěří zahynulo v letech 2007-2013 celkem 12 osob a 51 bylo těžce zraněno. Při nehodách, které vznikly v důsledku toho, že se motorista snažil srážce se zvířetem zabránit, bylo ve stejném časovém období těžce zraněných úplně stejně a mrtvých jen o dva méně. Takových nehod ale policie eviduje jen dva a půl tisíce. To znamená, že riziko vážných následků je při takovém počínání více než desetkrát vyšší," upozorňuje Bíl.

Zpracovaná statistická data také ukazují, že největší počet srážek se zvěří se stává na jaře, zejména v květnu a pak také v podzimních měsících říjen a listopad. "Pokud jde o denní dobu, tak je obvykle krátce před východem slunce a rovněž hodinu až dvě po jeho západu," dodává Bíl.

O metodu, kterou používá Centrum dopravního výzkumu při stanovování rizikových míst, již projevily zájem i další státy. Například Slovensko i Švédsko. "Tam se tomu věnují opravdu intenzivně, protože srážka s losem je opravdu velmi nebezpečná," říká Bíl.

Další mapa, která vznikla díky tomuto oddělení Centra dopravního výzkumu, varuje před místy, kde se stávají nehody za mokra. Prohlédnout si ji můžete na adrese kdebourame.cz

 

Právě se děje

Další zprávy