Auto, vrtulník i dělo. Prohlédněte si deset podob ikonického skútru Vespa, který slaví sedmdesátiny

Auto, vrtulník i dělo. Prohlédněte si deset podob ikonického skútru Vespa, který slaví sedmdesátiny
Piaggio MP5 Paperino z roku 1943. Toto je prototyp, ze kterého vzešla slavná Vespa. Přezdívalo se mu Paperino, což je v italštině výraz pro kačera Donalda. Piaggiovi se ale nelíbilo, že měl stroj vysoký středový tunel. Toho se chtěl zbavit, aby byla jízda komfortní i pro dámy v sukni.
Vespa by se ale zřejmě nestala legendou s velkým L, nebýt romantické filmové story Prázdniny v Římě. Když Gregory Peck a Audrey Hepburnová vyrazili do ulic starobylé italské metropole, viděl Vespu v roce 1952 celý svět. Už v té době Piaggio vyrábel stotisící kus.
Vespa Monthléry - Že obyčejný skútr pro masy nemůže soupeřit o rychlostní rekord? To neznáte Vespu! V dubnu roku 1950 vznikl tento unikátní stroj, který na francouzském okruhu Montlhéry pokořil hned 17 světových rekordů. Za 10 hodin se mu podařilo ujet přes tisíc kilometrů průměrnou rychlostí 124 km/h.
Vespa 150 TAP – Tohle musí být zřejmě nejroztomilejší zbraň v historii. V roce 1956 se ve Francii začala vyrábět vojenská podoba Vespy speciálně upravená pro nasazení v přímém boji. Kromě vyztuženého rámu dostala nejprve pušku a poté i protitankové dělo prostrčené skrz štít. Jaké by asi bylo překvapení nepřátelských tankistů, kdyby proti sobě viděli takový stroj?
Foto: Archiv
Jan Markovič Jan Markovič
23. 4. 2016 18:41
Vypadá jako vosa, zvolal Enrico Piaggio a začala se psát historie nejslavnějšího skútru na světě. Stalo se to v roce 1946, když si průmyslník prohlížel nový motocykl nesoucí jeho jméno - Piaggio MP6. Vespa, tedy italsky vosa, se měla stát levným dopravním prostředkem pro všechny a tak rozpohybovat válkou zpomalenou Itálii a její ekonomiku. Za sedmdesát let se ale proměnila hlavně v obdivovanou ikonu, která se na silnici objevila v mnoha podobách. Slávu jí propůjčil i film.
 

Právě se děje

Další zprávy