Austrálie přichází o výrobu automobilů. Ford již skončil, následovat ho budou GM i Toyota

ČTK ČTK
7. 10. 2016 16:42
Automobilka s modrým oválem ve znaku vyráběla svá auta v Austrálii od dvacátých let minulého století. Krok byl dopředu avizován, přesto nyní přijde o práci asi šest stovek lidí. Počin svého konkurenta hodlají v příštím roce napodobit automobilové koncerny General Motors a Toyota.
Poslední Ford Falcon australské výroby skončí v muzeu.
Poslední Ford Falcon australské výroby skončí v muzeu. | Foto: Ford

Americká automobilka Ford Motor první říjnový pátek po 91 letech ukončila svou výrobu automobilů v Austrálii. Z montážní linky továrny Broadmeadows v Melbourne sjel poslední šestiválcový vůz Ford Falcon, nejpopulárnější australské auto, jichž tam firma vyrobila od roku 1960 asi 3,5 milionu, uvedla agentura AP.

Ford budou hned příští rok v odchodu z Austrálie následovat i zbylé dvě velké automobilky – americká General Motors a japonská Toyota Motor.

Poslední Ford Falcon bude vystaven v muzeu Ford Australia, řekl novinářům před továrnou šéf australské pobočky Fordu Graeme Whickman. Ukončením výroby vozů v Broadmeadows přijde o práci 600 lidí.

Ford zůstane v Austrálii jako prodejce a australští inženýři firmy budou přispívat k vývoji vozů vyráběných jinde, uvedla společnost. Díky tomu bude Ford po odchodu GM a Toyoty největším australským zaměstnavatelem v automobilovém sektoru. V Broadmeadows a ve městech Lara a Geelong – rovněž ve státě Victoria – bude Ford zaměstnávat celkem 2000 lidí.

Ford oznámil ukončení výroby v Austrálii v roce 2013. Společnost uvedla, že tím odpovídá na rostoucí náklady a silný kurz australského dolaru, kvůli nimž je produkce v zemi stále ztrátovější. Ford působí v Austrálii od roku 1925, kdy otevřel továrnu v Geelongu.

Největší americká automobilka General Motors rovněž v roce 2013 sdělila, že přestane do čtyř let vyrábět automobily v Austrálii a uzavře své tamní továrny, kde vyrábí automobily pod značkou Holden. Důvodem rozhodnutí jsou vysoké náklady a trvale silný kurz australské měny. Ukončení výroby v zemi rovněž do roku 2017 oznámila v roce 2014 největší japonská automobilka Toyota Motor. Kromě vysokých nákladů a silného kurzu měny vede automobilky k odchodu ze země odvrat tamních zákazníků od velkých vozů.

Na australském trhu se ročně prodává zhruba 1,1 milionu automobilů. Prodej místně vyráběných vozů ale klesl v minulých letech na méně než čtvrtinu celkového odbytu ze zhruba 390 000 v roce 2005.

 

Právě se děje

Další zprávy