Aston Martin DB5 - Vůz agenta 007 bude na prodej

Radek Pecák Radek Pecák
2. 6. 2010 18:00
Přepokládá se, že cena bude sto milionů korun, ale Bugatti bylo osmkrát dražší
Foto: Aktuálně.cz

Aston Martin DB5, který účinkoval ve slavné bondovce Goldfinger a několika dalších filmech s agentem 007 je skutečně asi nejslavnější automobil na světě. Již brzy s velkou pravděpodobností změní majitele. V říjnu se totiž bude prodávat v aukci v Londýně. Očekává se, že nový majitel za něj zaplatí nejméně sto milionů korun, které případnou nadaci Jerryho Lee.

Až dosud auto patřilo americkému rozhlasovému moderátorovi Jerrymu Lee. Jerry Lee toto auto koupil v roce 1969 za 12 000 dolarů. Od té doby ho měl doma a veřejnost si ho mohla prohlédnout jen zřídkakdy.Vůz je jedním z pouhých dvou originálních Aston Martinů, které se objevily ve filmech s agetem 007 v podání Seana Conneryho.

I bez této slavné historie je Aston Martin DB5 jedním z nejslavnějších sportovních automobilů všech dob a patrně nejuznávanějším historickým modelem této britské automobilky.

Originálních DB5 vzniklo jen tisíc

Celkem se jich v letech 1963 až 1965 vyrobilo jen 1059, většina ve verzi s pevnou střechou. V nabídce však byl i dvoumístný kabriolet.

Pod kapotou vozu byl čtyřlitrový benzinový šestiválec s výkonem 210 kW. Auto na stovku zrychlovalo  8,1 sekundy a dosahovala maximální rychlosti 229 km/hod.

Oproti sériovým DB5 byl tento vůz pro agenta Jamese Bonda s poznávací značkou BMT 216A poněkud přepracován. například po odklopení směrových světel se světu ukázaly hlavně kulometrů, neprůstřelné výklopné panely vpředu i vzadu. zařízení na tvorbu kouřové clony a vylévání oleje na vozovku, spolujezdec seděl na katapultovací sedačce. Poznávací značky se pochopitelně daly za jízdy přeměnit na jiné,

Organizářoti aukce upozorńují, že zatímco atrapy střelných zbraní na autě dosud zůstaly, vystřelovací sedačka spolujezdce byla zřejmě z bezpečnostních důvodů vyměněna za běžnou.

Bugatti bylo osmkrát dražší 

Přestože cena 100 milionů korun, za kterou se auto zřejmě 27. října prodá, vypadá astronomicky a za tuto částku by se daly pořídít například tři v Bugatti Veyron, což je nejdražší (a také nejrychlejší) sériově vyráběné auto na světě, jiné veteránské automobily se prodaly za ještě vyšší cenu. Nový rekord ostatně padl nedávno.

Za Bugatti typu 57SC Atlantic z roku 1936 zaplatil v květnu neznámý kupec zhruba osm set milionů korun. Přesnou sumu si nový majitel, který také zůstává anonymitě, nepřál zveřejnit.

Bugatti 57SC Atlantic se do současnosti dochovaly jen dva kusy z celkově tří vyrobených. Jeden má v garáži americký módní návrhář Ralph Lauren (70), druhýmmajitelem byl sběratel Peter Williamson (+71), který nedávno zemřel a právě auto z jeho pozůstalosti se dražilo.

 

Právě se děje

Další zprávy