Alfa Romeo Giulietta: Ani na okruhu nezklame

Radek Pecák Radek Pecák
29. 6. 2010 0:00
Nejnovější Alfa Romeo je i z těsné blízkosti krásná a rychlá
Foto: Radek Pecák

Celé dopoledne na brněnském závodním okruhu a za volantem vozu tak slavné značky, jako je Alfa Romeo. Nic lepšího si motoristický novinář, který chce důkladně prozkoumat nějakou novinkou na automobilovém trhu a vyzkoušet ji v extrémních jízdních situacích, nemůže přát.

Prakticky po celou tu dobu měla skupina tuzemských a slovenských novinářů možnost zkoušet různé motorické varinaty nejnovějšího vozu značky - Giulietty. Jen občas jsme pro srovnání přesedli do jiných modelů značky (159 či Mito), abychom si udělali srovnání.

Giulietta je hatchback nižší střední třídy. není to tedy žádný skutečný sportovní vůz. Přesto je velmi, ale opravdu velmi sportovně střižená. Na okruhu by se sice samozřejmě hodil tužší podvozek, nicméně tam asi běžný majitel tohoto vozu zpravidla jezdit nebude. Daleko více ocení jiné věci - designem počínaje a bezpečnostní výbavou konče.

K dispozici budou tři stupně výbavy a celkem 5 motorů - tři spalující benzin a dva naftu. Nejvýkonnější a také nejdražší (cenovka oznamuje částku 716 000 Kč) Giulietta bude ve verzi Quadrifoglio Verde) a 235 koní v motoru postačí k dosažení maximální rychlosti 242 km/hod a zrychlení z nuly na stovku za 6,8 s.

Výtek nebude mnoho

Alfy Romeo bývaly v posledních letech velmi často kritizovány. Pro přílišnou hmotnost, pro nespolehlivost, nekvalitní zpracování interiéru... Výtek bylo dost. A tak se testovalo a testovalo. Například při nárazových testech bylo obětováno 100 Giuliett.

Zároveň se vymýšlelo, jak vůz udělat dostatečně řidičsky i vizuálně přitažlivý. Například takovou přístrojovou desku, jakou má Giulietta, nemá žádný jiný vůz niší střední třídy. Navíc si ji můžete objednat jak v šedé, tak i v bílé či červené barvě nebo například s designem broušeného hliníku.

Samozřejmě nemůže chybět vyspělá elektronika. Ať je to systém DNA známý již z Mita (ve třech režimech přizpůsobuje chování vozu potřebám řidiče a stavu vozovky. Nejsportovnějším módem je Dynamic, poloha normál je určená pro každodenní klidnou jízdu a v režimu All Wheather jsou nastaveny na maximální ostražitost všichni elektroničtí bezpečnostní asistenti a také odezva motoru na plynový pedál je podstatně pomalejší.

Sportovně orientovaní řidiči určitě ocení to, že tento systém je propojen s navigačním systémem, a tak si lze na jeho displeji navolit například to, aby ukazoval buď hodnotu příčného a podélného zrychlení vozidla nebo například aktuální výkon motoru (v procentech a tlak turbodmychadla.

Technická data a základní výbava:

  • Model: 1,4 T 120 koní Progression
  • Rozměry (d,š,v) v mm: 4351,1798,1465
  • Objem zavazadlového prostoru: 350 l
  • Max. rychlost: 195 km/hod
  • Zrychlení 0-100 km/hod: 9,4 s
  • Spotřeba: 6,4 l/100 km
  • Výbava:
  • stabilizační systém VDC
  • 6x airbag
  • systém Start&stop
  • nanuální klimatizace
  • rádio
  • palubní počítač

 

S dieselem na okruhy nejezděte 

Ale, zpátky na okruh. Vyzkoušeli jsme tři motorické varianty - základní 1,4 T s výkonem 120 koní, dále opět benzinový 1,4 T Multiair s výkonem 170 koní (mimochodem, je to čerstvě vyhlášený nejlepší nový motor světa) a pak také dvoulitrový diesel. Ten má stejně jako předešlý zážehový agregát výkon 170 koní.

I se základním motorem je Alfa zábavná. Povedlo se jak řazení, tak i řízení. Strach jsme měli z výkonu brzd, ale ani po mnoha kolech se nezdálo, že by se do kotoučů zakusovaly s menší intenzitou.V technických pasážích brněnského okruhu bylo příjemné, jak se vůz citlivě nechal usměrňovat. Volantem nalinkované stopy se Giulietta držela velmi důsledně. Samozřejmě, že v proslulém "krpálu" brněského automotodromu jsme výkon postrádali, ale dobrá nálada  nám zůstala i vystoupení.

Dieselová verze se na okruh nehodí. Ne kvůli motoru, na vině je podvozek. Je příliš měkký. Svůj díl na kvalitě jízdy měly i zřejmě ne úplně dobře fungující pneumatiky.

Naopak vůz se zatím nejvýkonnějším benzinový motorem, který byl k dispozici (přibude ještě 1750 TBi s výkonem 235 koní) byla na okruh ta správná hračka, zejména s příplatkovým sníženým sportovním podvozkem. Nebyl problém se udržet i šestiválcové Alfy 159, která přitom disponuje výkonem skoro o sto koní větším. Na druhou stranu, je taky o hezkých pár metráků těžší.        

 

Právě se děje

Další zprávy