Vietnamci možná objevili kus zmizelého letadla z Malajsie

ČTK Zahraničí ČTK, Zahraničí
Aktualizováno 9. 3. 2014 18:02
Na letecký průzkum je ale zatím příliš tma. Ve ztraceném letounu cestovali i lidé s kradenými pasy.
Příbuzní pasažérů zmizelého letounu.
Příbuzní pasažérů zmizelého letounu. | Foto: Reuters

Kuala Lumpur/Hanoj/Washington - Letoun vietnamského námořnictva spatřil u jižního pobřeží Vietnamu předmět, který by mohl být součástí pohřešovaného letadla z Malajsie se 239 lidmi na palubě, jisté to ale není.

Oznámil to podle agentury Reuters vietnamský úřad pro civilní letectví. Po letadle, které se ztratilo z radarů v pátek SEČ, pátrá 40 lodí a 34 letadel z několika zemí, seznam pasažérů prověřuje Interpol.

Průzkumníci v nízko letícím letadle zahlédli i přes snášející se tmu předmět, který podle nich vypadal jako dveře letadla, citoval list Thanh nien náměstka generálního štábu vietnamské armády generála Vo Van Tuana.

Předmět se nacházel asi 90 kilometrů jižně od ostrova Tho Chu, ve stejné oblasti, kde vietnamská letadla už v sobotu spatřila rozsáhlé olejové skvrny, uvedla agentura AP.

Vietnamský úřad uvedl, že v oblasti už je na letecký průzkum příliš tma. Další letadla budou vyslána k místu, kde byl předmět spatřen, až ráno místního času, dodal. Podle listu Thanh nien ale k místu míří dvě lodi námořní policie.

Malajsijské letadlo, které zmizelo na trase z Malajsie do Číny, prý mělo v minulosti poškozené křídlo. Oznámil to v neděli malajsijský list The Star s odvoláním na společnost Malaysia Airlines (MAS), které boeing patřil. Početnému pátracímu týmu se zatím nepodařilo najít trosky, ačkoli od nehody uplynulo více než 36 hodin.

Ahmad Johari Yahya z MAS přiznal, že stroj si při kolizi s jiným letadlem v roce 2012 poškodil křídlo. "Část křídla, asi metr, se roztrhla. Firma Boeing to opravila a dala nám povolení dále letadlo používat. Opravu schválily náležité úřady," sdělil Yahya.

Odpovídal na dotazy, které se množí kvůli stále nevyjasněným okolnostem letu. Posádka se přestala hlásit zemi v době, kdy stroj letěl vysoko a normální rychlostí a nevyslala žádné nouzové volání.

Indicie: Dva lidi s kradenými pasy si koupili letenky společně

Na palubě byla dvanáctičlenná posádka a 227 pasažérů. Velké obavy vzbudila informace, že dva z nich použili ukradené pasy dvou Evropanů, Itala a Rakušana.

Podle stanice CNN si oba nositelé těchto pasů koupili letenky společně, a to od čínského přepravce China Southern Airlines. Platili v thajských bátech a shodnou cenu, což potvrdili zástupci čínského internetového prodejce letenek. Letenky mají po sobě jdoucí očíslování, což prý znamená, že byly vydány společně.

Zamluveny byly na cestu z Kuala Lumpuru do Pekingu a z něj pak dále do Amsterodamu. Letenka zakoupená na italský pas pak měla pokračovat do Kodaně, ta na pas rakouský do Frankfurtu nad Mohanem. Oba pasy byly ukradeny v minulých letech v Asii.

Do míst, kde mohlo dojít k pádu letadla, zamířili také experti z amerického Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB). Jsou mezi nimi i technici ze společnosti Boeing. Jak NTSB uvedla ve svém prohlášení, tým vyrazil do Asie kvůli délce cesty již teď i přesto, že zatím nebyl objeven vrak letadla.

Pilot pohřešovaného letadla Zaharie Ahmad Shah byl velký fanoušek Boeingu-777, a to do té míry, že v osobní volnu "létal" na tomto stroji na simulátoru.

Naprostá většina těch, kdo o něm něco vědí, vyloučila, že by mohl mít podíl na zmizení letadla."Věděl o boeingu všechno. Muselo se mu něco stát. Mohl se zhroutit celý elektrický okruh letadla," řekl pilot, který Shaha znal.

Shah u Malaysia Airlines létal také na jiných strojích. Měl nalétáno 18 tisíc hodin, druhý pilot Fariq Abdul Hamid pak přes 2700 hodin.

Byl to výbuch? Letadlo nemůže jen tak zmizet

Paul Hayes z britské konzultační společnosti pro letovou bezpečnost řekl, že letadla za letu takovým způsobem nezmizí. "Je to krajně nezvyklé," prohlásil. Nejproblematičtější fází letu je prý start a přistání, za letu, kdy piloti nehlásí problém, jsou problémy minimální. Letadlo bylo ve výšce necelých 11 kilometrů a letělo stálou rychlostí.

Pátrání po malajsijském letadle je zatím neúspěšné.
Pátrání po malajsijském letadle je zatím neúspěšné. | Foto: Reuters

Podle malajsijského listu NewStraitsTimes se odborníci kloní k tomu, že příčinou neštěstí musel být výbuch na palubě. "Byl to buď výbuch, blesk nebo vážná dekomprese," sdělil listu jeden z bývalých pilotů společnosti Malaysia Airlines. "Boeing 777 může pokračovat v letu i po zasažení bleskem i v případě těžší dekomprese, ale v případě výbuchu nemá šanci," dodal.

Nemáme žádné informace, zlobí se příbuzní

Mnoho příbuzných pasažérů z pohřešovaného malajsijského letadla viní úřady z liknavosti. Podle serveru Euronews rodiny nedostávají čerstvé informace. Ke kritice se připojily také státní sdělovací prostředky.

"Nemáme vůbec žádné informace, neříkají nic nového. Jsem v nejistotě a mám velký strach, nespím a čekám na jakoukoli informaci," řekl jeden z mužů čekajících na letišti v Kuala Lumpuru.

"Čekám na sebemenší informaci. Bylo by dobré, kdyby přišel někdo ze společnosti Malaysia Airlines. Nejednají s námi jako s lidmi, nechávají nás tak dlouho čekat," sdělil další.

Malaysia Airlines, jíž pohřešované letadlo patřilo, zajistí na své náklady přepravu příbuzných čínských pasažérů, kteří se chtějí dostat do Kuala Lumpuru. Několik jich o to prý projevilo zájem. Společnost na své webové stránce upozornila, že se obává nejhoršího. Tvrdí, že poskytuje maximum podpory pozůstalým a že je připravena poskytnout i pomoc finanční.

Zmizení letadla je záhadou

Pilot neodvysílal tísňový signál, což je podle letových odborníků nezvyklé. Podobný případ se odehrál v roce 2009, když rovněž bez tísňového signálu spadlo po čtyřech hodinách letu do moře letadlo společnosti Air France na trase z Brazílie do Francie.

Vietnamská letadla několik hodin po hlášení o nezvěstném stroji upozornila na velké olejové skvrny na moři jižně od Vietnamu. Podle některých expertů by mohly být prvním důkazem o havárii malajsijského letadla.

Každá z olejových skvrn měří 10 až 15 kilometrů, uvedla ve svém prohlášení vietnamská vláda. Nepotvrdila, že by mohly souviset s možným pádem letadla. Jak nicméně uvedla, skvrny jsou podobné těm, které by mohly vzniknout ze dvou nádrží letounu.

Na palubě byli lidé ze 14 zemí, hlavně z Číny. Velvyslanec České republiky v Malajsii Rudolf Hykl ČTK řekl, že podle centra pro katastrofy malajsijského ministerstva zahraničí nejsou na palubě žádní Češi. Kromě dvanáctičlenné posádky v letadle letělo 154 občanů Číny a Tchaj-wanu, 38 Malajsijců, sedm Indonésanů a šest Australanů, pět Indů, čtyři Francouzi, tři Američané, dále po dvou občané Nového Zélandu, Ukrajiny a Kanady a po jednom lidé z Ruska a Nizozemska.

 

Právě se děje

Další zprávy