Turín - Jméno Lavazza zná asi každý, kdo má rád kávu a potrpí si na její kvalitu. Nositel tohoto jména, šéf stejnojmenné firmy Emilio Lavazza, zemřel ve věku 78 let v Turíně.
Oznámila to jeho rodina s tím, že příčinnou smrti je infarkt.
Lavazza je spojován s velkým rozšířením kvalitní kávy i do zemí, kde její pití nemá příliš silnou tradici. Je mu experty dokonce přičítáno, že v mnoha zemích "naučil" lidi pít espresso.
Káva Lavazza se za dobu jeho působení stala globálním fenoménem a jednou z nejznámějších značek. Je zároveň nejprodávanější kávou v Itálii - zemi espressa a cappuccina - kde má sedmačtyřicetiprocentní podíl na trhu.
Firmu založil Emiliův dědeček, kávu začal prodávat v jednom turínském obchodě v roce 1895. Emilio sám v ní začal působit v roce 1955. Od roku 1971 byl generálním ředitelem, ve funkci skončil až předloni.
Jeho strategie byla založena na získávání podílů ve společnostech, zaměřených na sklízení a zpracování kávy. V zemích, jako jsou Indie nebo Brazílie.
Firma pod jeho vedením vyvíjela nové postupy při pražení i balení. "Mnohé jeho inovace jsou dnes běžnou součástí procesu přípravy kávy," napsal deník Wall Street Journal.
Jako první v oboru také Emilio Lavazza začal s masivní televizní reklamou. Sám se přitom novinářům a jakékoliv publicitě vyhýbal. Rozhovory až na vzácné výjimky neposkytoval, mnoho času trávil o samotě rybařením.
Loni prodala Lavazza na celém světě podle údajů společnosti kávu v hodnotě 1,1 miliardy eur.
Emilio Lavazza zemřel necelé dva roky po smrti jednoho ze svých největších konkurentů, Ernesta Illyho, který léta šéfoval další známé značce Illy.
Podle žebříčků zveřejněných v posledních letech ale Italové poněkud překvapivě nefigurují mezi státy, kde se vypije nejvíce kávy v poměru k počtu obyvatel. Největšími pijáky nápoje jsou spíše severské národy: Finové, Švédové a Nizozemci.