Zemřel Pan Káva Lavazza, naučil lidi pít espresso

Martin Novák Martin Novák
19. 2. 2010 14:05
Italskému podnikateli je přičítána zásluha za rozšíření espressa po celém světě

Turín - Jméno Lavazza zná asi každý, kdo má rád kávu a potrpí si na její kvalitu. Nositel tohoto jména, šéf stejnojmenné firmy Emilio Lavazza, zemřel ve věku 78 let v Turíně.

Oznámila to jeho rodina s tím, že příčinnou smrti je infarkt.

Lavazza je spojován s velkým rozšířením kvalitní kávy i do zemí, kde její pití nemá příliš silnou tradici. Je mu experty dokonce přičítáno, že v mnoha zemích "naučil" lidi pít espresso.

Káva Lavazza se za dobu jeho působení stala globálním fenoménem a jednou z nejznámějších značek. Je zároveň nejprodávanější kávou v Itálii - zemi espressa a cappuccina - kde má sedmačtyřicetiprocentní podíl na trhu.

Muž kouří a popijí kávu v hanojské kavárně v den, kdy tým všdců zjisti riziko srdeční choroby u pijáků kafe.
Muž kouří a popijí kávu v hanojské kavárně v den, kdy tým všdců zjisti riziko srdeční choroby u pijáků kafe. | Foto: Reuters

Firmu založil Emiliův dědeček, kávu začal prodávat v jednom turínském obchodě v roce 1895. Emilio sám v ní začal působit v roce 1955. Od roku 1971 byl generálním ředitelem, ve funkci skončil až předloni.

Jeho strategie byla založena na získávání podílů ve společnostech, zaměřených na sklízení a zpracování kávy. V zemích, jako jsou Indie nebo Brazílie.

Firma pod jeho vedením vyvíjela nové postupy při pražení i balení. "Mnohé jeho inovace jsou dnes běžnou součástí procesu přípravy kávy," napsal deník Wall Street Journal.    

Jako první v oboru také Emilio Lavazza začal s masivní televizní reklamou. Sám se přitom novinářům a jakékoliv publicitě vyhýbal. Rozhovory až na vzácné výjimky neposkytoval, mnoho času trávil o samotě rybařením.

Co je na kávě Starbucks jiné? Předně jsou to prý vybrané druhy kávy, k mnohým má ale přístup i konkurence. To co dělá zdejší kávu jinou je údajně způsob - především delší doba - pražení kávových zrn. Díky tomu jsou potom také tmavší a lesklejší.
Co je na kávě Starbucks jiné? Předně jsou to prý vybrané druhy kávy, k mnohým má ale přístup i konkurence. To co dělá zdejší kávu jinou je údajně způsob - především delší doba - pražení kávových zrn. Díky tomu jsou potom také tmavší a lesklejší. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Loni prodala Lavazza na celém světě podle údajů společnosti kávu v hodnotě 1,1 miliardy eur. 

Emilio Lavazza zemřel necelé dva roky po smrti jednoho ze svých největších konkurentů, Ernesta Illyho, který léta šéfoval další známé značce Illy. 

Podle žebříčků zveřejněných v posledních letech ale Italové poněkud překvapivě nefigurují mezi státy, kde se vypije nejvíce kávy v poměru k počtu obyvatel. Největšími pijáky nápoje jsou spíše severské národy: Finové, Švédové a Nizozemci.

 

Právě se děje

Další zprávy