Za Concordii zaplatí pojišťovny až půl miliardy dolarů

Radim Klekner Radim Klekner
20. 1. 2012 6:10
V případě úniku nafty hrozí na pobřeží ekologická katastrofa
Costa Concordia spočívá na písečné lavici, může ale sklouznout do hloubky 88 metrů
Costa Concordia spočívá na písečné lavici, může ale sklouznout do hloubky 88 metrů | Foto: Reuters

Civitavecchia - Série chyb, kterých se dopustil kapitán výletní lodi Costa Concordia, která v noci na sobotu ztroskotala u toskánského ostrůvku Giglio, stála život nejméně jedenáct osob. Pojišťovny navíc přijde na 500 milionů dolarů. Některé odhady hovoří dokonce o jedné miliardě.

Hrozí navíc, že plavidlo z útesu, na kterém uvízlo, sklouzne do osmaosmdesátimetrové hlubiny, jež se otevírá hned vedle písečné lavice, na níž teď spočívá. A co víc - z lodi by mohla začít unikat nafta. Costa Concordia ztroskotala první den své okružní jízdy, krátce poté, co opustila přístav Civitavecchia, a její nádrže jsou plné.

Obsahují více než 15 000 barelů nafty. Pro toskánské pobřeží by únik paliva do moře znamenal ekologickou katastrofu. Na místě neštěstí proto pracují specialisté z nizozemské společnosti Smit Salvage, kteří v roce 2001 zvedali z mořského dna ruskou ponorku Kursk, na níž rok předtím došlo k explozi. 

Naftu se pokusí z nádrží odčerpat. Počasí v Toskánsku je zatím příznivé, v příštích dnech má však přijít silný vítr a s ním i vlnobití.  

"Žádná z nádrží není poškozena," citoval deník Le Monde ředitele záchranných operací společnosti Keese van Essena. "Musíme ale postupovat velmi rychle. Práce mohou trvat i tři až čtyři týdny.

Podaří se loď zvednout?

Výše případného odškodnění, jež má být proplacena majiteli plavidla, společnosti Carnival, sídlící v Miami, bude záviset také na tom, zda se tři sta metrů dlouhou a 36 metrů širokou Concordii podaří dostat ze silného náklonu do horizontální polohy a odtáhnout ji do nejbližšího většího přístavu k opravě, nebo jestli skončí na mořském dně.

Otázkou zůstává, zda budou moci specialisté loď zvednout do vertikální polohy a odtáhnout do přístavu
Otázkou zůstává, zda budou moci specialisté loď zvednout do vertikální polohy a odtáhnout do přístavu | Foto: Reuters

Nizozemští odborníci uvažují o tom, že pod pravobok lodi o výtlaku 115 tisíc tun umístní horkovzdušné balony, tím ji zvednou z písečné lavice, další z možností je rozřezat plavidlo na několik částí.

Vedle oficiálně potvrzených úmrtí se nadále řada lidí pohřešuje a odškodné, které bude proplaceno příbuzným obětí, tak může ještě narůst.

Na pojištění Concordie, jejíž stavba stála 300 milionů dolarů, se podílela řada společností, včetně irské skupiny pojišťoven XL Group, sídlící na Bermudách, a největší světové zajišťovny Munich Re.

"Byli bychom velmi překvapeni, kdyby pojišťovací podíl některé z nich přesáhl pět, či dokonce deset procent," řekl tiskové agentuře AP analytik investiční společnosti Numis Nicholas Johnson.

Jen majitel Concordie bude muset za spoluúčast na pojistném plnění zaplatit na čtyřicet milionů dolarů. Astronomické částky budou proplaceny i v případě, když se potvrdí, že za lodní neštěstí může v prvé řadě kapitán lodi Francesco Schettino. 

Společnost Carnival, která vlastní celkem 101 lodí, se nenechala pojistit proti případnému výpadku zisku, způsobeném tím, že je plavidlo mimo provoz, a přijde jen za letošní sezonu o 85-95 milionů dolarů.

Ceny půjdou dolů

Experti z cestovní branže, specializující se na okružní jízdy velkých mořských plavidel, nepředpokládají, že by katastrofa odradila případné výletníky, upozorňují ale, že ceny lodních lístků půjdou dolů.

"Týden nebo dva budou zticha, pak Carnival rozjede bleskovou kampaň," řekl agentuře AP ředitel firmy Cook Travel Blake Fleetwood. "Pro zákazníky bude v té době velmi výhodné koupit si nějaký výlet po moři."

Výletní lodi, jako je Costa Concordia, vezmou každoročně na palubu na 19 milionů pasažérů. Osmidenní cesta po Karibiku stojí v současnosti od 599 dolarů, cestovní společnosti budou však zřejmě muset cenu srazit na polovinu.

Na rozdíl od letenek nebo hotelových pokojů, které si zájemci zpravidla zajišťují sami přes internet, organizují rezervace lodních kajut u provozovatelů lodí hromadně agenti cestovních společností. Ti za to samozřejmě berou provizi.

 

Právě se děje

Další zprávy