Volkswagen se dohodl s úřady v USA na vysokém odškodném i odkupu aut

ČTK ČTK
Aktualizováno 21. 4. 2016 20:31
Německý automobilový koncern Volkswagen se dohodl s úřady ve Spojených státech na základních principech řešení svého emisního skandálu. Řešení by mělo zahrnovat nabídku zpětného odkupu aut umožňujících falšování emisních testů i "značné" odškodné pro jejich majitele, uvedl ve čtvrtek americký soudce Charles Breyer.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Volkswagen

San Francisco - Německý automobilový koncern Volkswagen dospěl s americkými úřady k dohodě o základních principech řešení emisního skandálu.

Dohoda předpokládá, že majitelé vozů si budou moci vybrat, zda má Volkswagen jejich automobily koupit zpět, nebo provést jejich opravu. Dohodu však ještě musejí schválit regulátoři. Soudce dal Volkswagenu čas do 21. června na dosažení podrobné dohody, napsala agentura DPA.

Ohlášené řešení skandálu se týká zhruba 482 tisíc naftových vozů s dvoulitrovými motory, o postupu u zbývajících 85 tisíc aut s třílitrovými motory však zatím nebylo rozhodnuto.

Přesnější informace o výši odškodného soudce neposkytl. Německý list Die Welt již ve středu uvedl, že součástí dohody je vyplacení odškodného 5000 dolarů (120 tisíc Kč) každému zákazníkovi v USA dotčenému aférou. Podle analytiků a zdrojů agentury Reuters by mohla Volkswagen dohoda s americkými úřady celkově stát více než deset miliard dolarů (240 miliard Kč).

Dohoda by podle agentury Reuters měla vést k urovnání více než 600 hromadných žalob, kterým Volkswagen ve Spojených státech čelí. Koncern dnes uvedl, že se již dohodl na základních prvcích urovnání hromadné žaloby v San Francisku.

"Volkswagen je odhodlán získat zpět důvěru svých zákazníků, prodejců, regulátorů a celé Ameriky," řekl právní zástupce Volkswagenu Robert Giuffra. Dodal, že dnešní dohoda vykompenzuje všechny způsobené ekologické škody a plně odškodní zákazníky.

Americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 tisíc vozů.

Nebojím se, že bych soud o škodě nepřesvědčil, říká advokát zastupující české řidiče v kauze Dieselgate David Kuboň. Chystá hromadnou žalobu, automobilka Škoda Auto s ním zatím nemluví. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

Další zprávy