Soul - Se čtyřicetiminutovým zpožděním se vydal prázdný vagon tažený elektrickou lokomotivou na svou poslední pouť ze stanice v jihokorejskému Munsanu do industriální zóny v severokorejském Kesongu.
Podnikatelé k převozu zboží do Kesongu používají raději paralelní silnici, přesto byla existence železničního spojení mezi oběma částmi rozděleného poloostrova pro mnoho Korejců důležitá.
Pravidelné vlakové spojení bylo přerušeno během Korejské války na počátku padesátých let a jeho částečné obnovení minulý rok bylo považováno za jeden z kroků směřujících k možnému budoucímu sjednocení obou Korejí.
Pravidelná dvacetikilometrová cesta vagonu tam a zpět však v pátek skončila. Severní Korea splnila svou výhrůžku a přerušila nejen vlakové spojení, ale také zrušila zájezdy pro jihokorejské turisty do Kesongu, jediného místa, kde se mohli alespoň nakrátko setkat se svými severními sousedy.
„Dnes je poslední den zájezdů do Kesongu a dnes je poslední den, kdy jezdí vlak," řekl novinářům na tiskové konferenci v Soulu mluvčí jihokorejského ministerstva pro sjednocení Kim Ho-njon.
Pchjongjang ponechal také sebral pracovní povolení velkému počtu Jihokorejců, kteří v Kesongu řídí 88 továren zaměstnávajících více než 33 tisíc severokorejských zaměstnanců.
Z původních 4200 pracovních povolení zůstane v platnosti jen 1700.
Industriální zóna je důležitým zdrojem tvrdé měny pro komunistický režim. Jihokorejským podnikatelům zase nabízí levnou a kvalifikovanou pracovní sílu, která navíc hovoří korejsky.