V těle prvního vyléčeného pacienta se znovu objevil HIV

ČTK Petr Jemelka ČTK, Petr Jemelka
14. 6. 2012 11:40
Stopy viru v tkáních "vyléčeného" pacienta objevily 3 ze 7 laboratoří
Foto: Thinkstock

New York - Naděje, které milionům lidí žijících s virem HIV loni přinesly zprávy o úplném vyléčení prvního pacienta, se rozplývají.

Poslední výsledky testů pětačtyřicetiletého Američana Timothyho Raye Browna totiž přední odborníky na onemocnění AIDS znepokojily.

V Brownových tkáních se znovu objevily stopy viru.

Vzorky zkoumalo sedm laboratoří a tři z nich zjistily nepatrné stopy HIV v některých tkáních, informovala americká rozhlasová stanice NPR.

Brown proslul jako "berlínský pacient", protože mu lékaři v letech 2007 a 2008 v německé metropoli transplantovali při léčbě leukémie kostní dřeň, a tím ho zároveň zbavili nákazy HIV.

Transplantáty pocházely od dárce, který měl genetickou mutaci, díky níž jsou jeho krevní buňky vůči viru imunní. Chybí jim totiž receptory, jimiž se jinak nákaza do buněk dostává.

Díky nové kostní dřeni vir HIV postupně zmizel z Brownova organismu. Zůstává negativní, přestože už nebere léky.

Nové výsledky představené minulý týden ve Španělsku ale Brownův stav zpochybnily. Alespoň podle některých výzkumníků. Dle závěrů čtyř laboratoří je naopak pacient stále v pořádku.

Vědci prověřovali devět miliard buněk "berlínského pacienta" odebraných z krve, lymfatických žláz, míchy a zažívacího traktu. Tři skupiny výzkumníků, které použily velmi citlivé testy, se domnívají, že v Brownově organismu našly genetický materiál viru HIV. Nešlo ale o kompletní virus schopný replikace.

Někteří vědci se domnívají, že může jít o chybný výsledek v důsledku kontaminace laboratorního zařízení. Fragmenty genů totiž zcela neodpovídají viru, jenž byl v Brownově těle před transplantací.

"Přestože analýza v některých laboratořích odhalila u pacienta nesouvislý výskyt viru HIV, šlo o extrémně nízké úrovně, je tak nemožné dospět k závěru, že pacient je nadále nakažen," uvedli autoři studie věnující se nejnovějším testům.

Stopy viru ještě neznamenají, že není vyléčen

Vědci navíc zdůrazňují, že i kdyby se závěry o přítomnosti stop viru HIV v Brownově organismu potvrdily, neznamená to, že není vyléčen. Vyvolalo by to ale otázky ohledně toho, jakého druhu léku se mu dostalo. Dosud odborníci věřili, že šlo o takzvaný sterilizující lék, který virus zcela odstranil.

Virus HIV má schopnost se skrývat v organismu a po nějaké době se znovu objevit, ať už v kompletní podobě, či v podobě fragmentů svých genů. Pokud se to ale nyní děje u Browna, virus se aktivně nereplikuje.

Nové viry by totiž vzhledem k nově získané imunitě pacienta po transplantaci neměly jak se šířit v jeho organismu. Brown by tak mohl být funkčně vyléčený, byť by v organismu nadále měl stopy viru.

Brown dovolí další testy, chce přispět k nalezení léku

Někteří lidé, zejména francouzský výzkumník Alain Lafeuillade, proto tvrdí, že "berlínský pacient" není doopravdy vyléčený. Browna to trápí. Pro mnoho lidí nakažených virem HIV totiž představuje naději.

"Chci mít možnost šířit své poselství, aniž bych měl konflikty s lidmi, kteří chybně vykládají pravdu," uvedl. Odmítl zároveň názory, podle nichž se nemocí mohl nakazit znovu.

Brown nadále hodlá vědcům sloužit jako "pokusné morče". Doufá, že tím přispěje k nalezení léku proti smrtící nákaze a že jednou bude jenom jedním z mnoha vyléčených pacientů.