V Bavorsku zmizí do dvaceti let pět ze šesti ledovců

Radim Klekner Radim Klekner
7. 7. 2012 23:40
Od roku 1820 ztratily bavorské ledovce téměř devadesát procent své rozlohy
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: bouldergear.com

Mnichov - Už příští generace bude o jarním lyžování na severoalpských svazích vědět jen díky foto- a videodokumentaci pořízené jejich otci a dědy. Podle ministerstva životního prostředí v Mnichově zmizí totiž v následujících dvaceti až třiceti letech kompletně pět ze šesti zbývajících ledovců v bavorských Alpách.

Tak rychle postupuje globální oteplování, tak neúprosně stoupají teploty a mizí led z míst, na nichž se v uplynulých desetiletích udržel i přes letní měsíce.

Podle zprávy předložené bavorským ministerstvem stoupla teplota v německých Alpách za posledních sto padesát let o dva stupně Celsia. To je takřka jednou tolik, než činí celosvětový průměr.

Podle ministra životního prostředí za konzervativní Křesťansko-sociální unii (CSU) Marcela Hubera navíc hrozí, že v příštích devadesáti letech stoupnou teploty v dané oblasti o tři až šest stupňů.

Celková plocha bavorských ledovců se oproti roku 1820 zmenšila o téměř 90 procent, ačkoliv největší úbytky byly zaznamenány v posledních třiceti letech. Před dvěma stoletími se ledovce v Bavorsku rozkládaly na území o rozloze čtyř kilometrů čtverečních, dnes je to jen 0,7 km2.

Jediným ledovcem, který má šanci přežít rok 2040, je podle Hubera Höllentalferner na severní stěně nejvyšší německé hory Zugspitze, tyčící se do výše 2962 metrů. Jistou naději má ještě severní část Schneefelderu, jižní jazyk však beze stopy zmizí již za několik let.

Nejen větrníky na pobřeží 

Totéž platí pro ledovce ve východněji položených Berchtesgadenských Alpách.

Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: BASS

"Spodní část ledovců Blaueis a Watzmanngletcher zmizí v příštích letech," stojí ve zprávě bavorského ministerstva, z níž cituje deník Augsburger Allgemeine. Ještě v roce 2007 měly oba ledovce tloušťku okolo 15 metrů, od té doby ale každým rokem jeden metr síly ledu ztratily. V roce 2020 z nich tak zřejmě nezbude zhola nic.

Bavorsko je rozhodnuto investovat v příštích pěti letech do ochrany klimatu a přechodu na obnovitelné zdroje energie jednu miliardu eur. Další peníze pak požaduje od spolkové vlády.

"Spolková republika by se neměla starat jen o svá pobřeží, Alpy jsou také místem, za které je zapotřebí se finančně zasazovat," prohlásil Huber v narážce na větrné elektrárny na pobřeží Severního moře, mohutně dotované vládou v Berlíně.

CSU, která v Bavorsku vládne nepřetržitě od druhé světové války, čelí ale sama kritice opoziční SPD. Podle sociálnědemokratického experta pro otázky ochrany životního prostředí Ludwiga Wörnera nestačí pro to, aby se zastavil úbytek ledovců v Alpách, jen "nasazovat čím dál více sněžných děl".

Zelení zase poukazují na to, že je zapotřebí změnit také dopravní politiku a pouštět do vysokohorského prostředí méně aut.

Pro debatu okolo globálního oteplování je však klíčové, že se do ní na stejné straně barikády, na níž stojí Zelení, čím dál silněji zapojuje právě CSU, která v minulosti nezřídka zastupovala zájmy těch, kdo změny klimatu a jeho dopad na přírodu a životní prostředí popírají.

 

Právě se děje

před 11 minutami

Čtyřiadvacetiletý muž zemřel po potyčce se strážníky, případ vyšetřují kriminalisté

Kriminalisté vyšetřují úmrtí čtyřiadvacetiletého muže po potyčce a následném zásahu strážníků v Březnici na Příbramsku. Mladík upadl do bezvědomí a později v nemocnici zemřel. Policisté zahájili úkony trestního řízení pro podezření z usmrcení z nedbalosti, řekla mluvčí středočeské policie Vlasta Suchánková.

Událost se stala v noci na neděli kolem 2:00. Po potyčce mezi čtyřmi lidmi a následném zákroku strážníků upadl jeden z účastníků konfliktu do bezvědomí. Záchranáři ho odvezli do nemocnice v Praze, kde muž v pondělí zemřel.

"Zjišťujeme podíl jednotlivých osob na incidentu, na okolnostech i na následku," uvedla Suchánková. Zkoumat by se měla i role strážníků, kteří při zásahu použili slzotvorný prostředek. "Vzhledem k tomu, že tam byli přítomni, tak musíme zjistit i okolnosti, které se týkají následného zásahu," dodala mluvčí.

Kriminalisté se případem nejdříve zabývali pro podezření z těžkého ublížení na zdraví z nedbalosti. Vzhledem k tomu, že mladík zemřel, věc překvalifikovali na podezření z usmrcení z nedbalosti.

Zdroj: ČTK
před 26 minutami

Policie vyšetřuje srážku vlaků na Prostějovsku jako obecné ohrožení

Sobotní srážku lokomotivy a osobního vlaku v Němčicích nad Hanou na Prostějovsku vyšetřuje policie pro podezření z obecného ohrožení. Kvůli vyšetřování okolností nehody hledá policie cestující, kteří z místa nehody po střetu vlaků odešli, informovala mluvčí policie Miluše Zajícová. Příčinou střetu byla pravděpodobně nedovolená jízda za návěstidlo, dva lidé se při nehodě zranili. V místě nehody je stále omezen provoz, řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Nehoda se stala v sobotu ve 13:30 v blízkosti stanice Němčice nad Hanou, nákladní lokomotiva se zde střetla s osobním vlakem č. 3821 jedoucím z Olomouce do Nezamyslic. "Událost je šetřena pro podezření z trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti. Touto cestou se obracíme na cestující z osobního vlaku, kteří z místa nehody odešli ještě před příjezdem policie," uvedla policejní mluvčí. Cestující, které policie nestihla na místě zkontaktovat, by se měli obrátit na linku 158, podle policie by svým svědectvím mohli pomoci s řádným objasněním této závažné železniční nehody, dodala Zajícová.

Podle Drážní inspekce byla příčinou srážky pravděpodobně nedovolená jízda za návěstidlo, které ji zakazovalo. Vyšetřování příčin podle mluvčího inspekce Martina Drápala potrvá několik měsíců.

Při nehodě byl zraněn jeden cestující v osobním vlaku a strojvedoucí samostatně jedoucí lokomotivy. V obou případech šlo o lehká zranění. Hasiči z vlaku evakuovali pět cestujících a personál vlaku. Podle Drážní inspekce byly škody odhadnuty na 10,3 milionu korun. Z toho tři miliony korun na osobním vlaku, pět milionů na lokomotivě a 2,3 milionu korun je škoda na trati.

Zdroj: ČTK
před 29 minutami

Příčinou nehody trolejbusu a tramvaje v Brně byly ulomené šrouby, policie případ odložila

Policie po více než dvou letech prověřování odkládá případ nehody tramvaje a trolejbusu z dubna 2019 v Křenové ulici v Brně. Příčinou nehody bylo ulomení šroubů u trolejbusu, podle policie tak není na místě věc vyřídit jinak. Na policejním webu to dnes uvedl mluvčí Pavel Šváb. Při nehodě se tehdy zranilo 43 lidí.

"Ve věci nejde o podezření z trestného činu a věc není na místě vyřídit jinak. Příčinou bylo ulomení závrtných šroubů silentbloku, které řidič nemohl předpokládat a jejich případné narušení kontrolou před jízdou ani odhalit," uvedl mluvčí.

Šrouby se v rámci generální opravy trolejbusu měnily, znalecké zkoumání odhalilo rozdíl v technologii jejich výroby. "Policisté prověřovali, zda v rámci dodavatelsko-odběratelských vztahů některý ze subjektů v tomto směru nepochybil. Po vyhodnocení všech opatřených důkazů byla zjištěna dílčí pochybení více zainteresovaných osob, nedosahovala však takové intenzity, aby mohla být postižena normami trestního práva," uvedl mluvčí.

Nehoda se stala v pondělí 1. dubna 2019 před 14:00, ulici téměř na šest hodin zablokovala. Trolejbus jedoucí v kolejovém pásu znenadání vybočil do protisměru a čelně se střetl s protijedoucí tramvají, která jela bez cestujících. V nemocnici skončily čtyři desítky lidí včetně obou řidičů, 13 lidí bylo zraněno těžce a středně těžce. Škoda dosáhla 2,5 milionu korun.

Zdroj: ČTK
Další zprávy