Stockholm - Měla to být provokativní akce, poukazující na problém ženské obřízky, kterou v Africe a některých zemích Blízkého východu každoročně podstupují miliony žen.
Švédského umělce s africkými kořeny Makode Al Lindeho po ní ale obvinili z rasismu. A společně s ním i švédskou ministryni kultury Lenu Adelsohnovou Liljerothovou.
Linde totiž vytvořil obří dort s černou polevou ve formě ženského torza, z něhož měli účastníci akce vykrajovat jednotlivé porce, a vystavil jej ve stockholmském Muzeu moderního umění.
Součástí "produkce" byla i Lindeho vlastní hlava připojená k torzu. Umělec s tváří připomínající karikaturu černošky ze zábavných varieté z konce 19. století přitom v okamžicích, kdy do torza v oblasti ženských genitálií zajížděl nůž, křivil bolestí tvář. Aby vše bylo ještě působivější, měl vnitřek dortu barvu lidského masa.
Lindeho umělecký počin ovšem nijak neocenila Národní afro-švédská asociace, podle které celá akce zaváněla rasismem. Tím spíš, že si Švéd s černou pletí přizval k "ochutnávce" i Liljerothovou, která se v muzeu účastnila oslav Mezinárodního dne umění.
Ministryně zvolená za Umírněnou stranu se totiž při krájení dortu smála a úsměv byl chvílemi patrný i na namaskované tváři Lindeho.
Národní afro-švédská asociace v umělecké produkci spatřovala dokonce "kanibalistické podtóny".
"Účast ministryně, to, jak se směje, upíjí víno a jí dort, je pouze další urážkou lidí, kteří jsou vystaveni rasistickým posměškům, stejně jako žen, jež se musely podrobit obřízce," stojí v prohlášení zveřejněném asociací.
Linde, který tvrdí, že byl špatně pochopen, i Liljerothová, jež přiznala, že akce byla dosti provokativní, jakékoli pochybení odmítají.
Ministryně kultury, kterou Národní afro-švédská asociace vyzvala k demisi, se mezitím oficiálně omluvila s tím, že do muzea přišla přednést projev o umělecké svobodě a právu provokovat - na protest proti negativním společenským jevům.
Obřízku, která je praktikována v 28 zemích světa, podstoupilo podle údajů OSN v uplynulých letech na 140 milionů žen.