Čtyři a půl roku po brexitovém referendu učinila Británie o silvestrovské půlnoci poslední krok na cestě z Evropské unie. Skončilo přechodné období, během kterého se pětašedesátimilionová země po svém lednovém odchodu řídila pravidly evropského bloku a byla součástí jednotného unijního trhu. Zároveň vstoupí v platnost před týdnem dojednaná obchodní smlouva, která zmírní dopad brexitu na plynulost výměny zboží či služeb. Dopravce i cestující i tak čekají na hranicích komplikace.
Britové schválili odchod své země z Evropské unie v referendu v červnu 2016. Pro brexit se tehdy vyslovilo 51,9 procenta hlasujících, proti jich bylo 48,1 procenta. Účast dosáhla 72 procent. Po dlouhých politických sporech opustila Británie EU na konci loňského ledna. Členem bloku a jeho předchůdců byla od roku 1973.
Jedenáct měsíců po brexitu se Británie ještě nacházela v takzvaném přechodném období. Byla součástí celní unie a jednotného trhu, a dodržovat tak musela všechna jejich pravidla, na jejichž podobu ale již neměla vliv. Loni v březnu začala jednání o budoucích vztazích. Spory se vedly především kolem rybolovu a pravidel hospodářské soutěže. Dohody nakonec hlavní vyjednavači EU a Británie Michel Barnier a David Frost dosáhli na Štědrý den.
Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová označila dosaženou dohodu za dobrou, spravedlivou a vyváženou. Podle premiéra Borise Johnsona díky ní Británie získává zpět kontrolu nad svým osudem. Dohodu označil za základ šťastného, úspěšného a stabilního partnerství s EU.
Zákon, kterým se dohoda stává součástí britského právního řádu, schválily Dolní sněmovna i Sněmovna lordů po středeční debatě. Evropský parlament ale již dohodu do konce přechodného období schválit nestihl. Debatovat o ní chce až na některé z nadcházejících schůzí, pravděpodobně v únoru či březnu. Členské státy EU nicméně souhlasily s tím, aby dohoda začala platit provizorně bez schválení europoslanci.
Kromě zásadní dohody o volném obchodu, díky které nebude obchodní výměna mezi Británií a evropskou sedmadvacítkou zatížena cly a kvótami, obsahuje dokument také ujednání o rybolovu, energetice, dopravě či justiční a policejní spolupráci. Obchodovat se mezi EU a Británií ovšem nebude stejně jako dřív. Obě strany čeká mimo jiné mnohem více byrokracie. Pro běžné občany už nebude tak snadné přesídlit z Británie do EU a naopak.
Víza, cla a tisíce míst pro odstavené kamiony
Politici obou stran sice dohodu označují za úspěch, který zabrání nejtvrdším dopadům brexitu, lidé a firmy se však musí připravit zejména na nové administrativní překážky při cestách mezi kontinentem a ostrovní zemí. Mezi členskými státy EU a Británií budou zavedeny podrobnější hraniční kontroly či se například obnoví poplatky za roaming. Obyvatelé unijních zemí ani Británie už nebudou moci vzájemně využívat výhod volného pohybu k práci, životu a ke studiu, k nimž budou potřebovat víza. Britové, kteří cestují do zemí EU, tam budou moci zůstat 90 dní každého půl roku, zatímco obyvatelé zemí EU budou moci navštívit Británii maximálně na půl roku.
Dopravce zase čekají administrativní komplikace kvůli vyplňování celních protokolů a formulářů o standardech převáženého zboží. Hlavní přístavy jako francouzský Calais či belgické Antverpy kvůli tomu speciálně připravily stovky pracovníků, kteří budou provádět kontroly zejména u potravin a zemědělských produktů.
I s ohledem na to, že firmy měly pouhý týden na prostudování podrobností dohody, se přístavy připravují na dlouhé fronty kamionů. Na přechodech jsou proto nově vyhrazeny tisíce parkovacích míst pro odstavené kamiony, které nebudou splňovat nové požadavky.
Cesty mezi Británií a unijními zeměmi jsou přitom pro řidiče kamionů obtížné již několik týdnů. Na hranicích se začaly tvořit fronty nákladních aut již v polovině prosince, což ještě více zkomplikovala omezení pro britské řidiče kvůli nové mutaci koronaviru šířící se v Británii.