Stoiber vytáhl poslední trumf: Transrapid pro Mnichov

Blahoslav Hruška
26. 9. 2007 10:22
Zástupcům bavorské metropole se plán hrubě nelíbí
Stoiberův poslední trumf: Transrapid pro Mnichov. Mnichovský starosta i ministr financí ale projekt povaují za nerealistický a příliš drahý...
Stoiberův poslední trumf: Transrapid pro Mnichov. Mnichovský starosta i ministr financí ale projekt povaují za nerealistický a příliš drahý... | Foto: Reuters

Mnichov - Maják německé technologie. Právě těmito slovy včera odstupující bavorský premiér Edmund Stoiber oznámil výstavbu magnetické dráhy z mnichovského letiště do středu metropole pod Alpami.

Bude to první linka Transrapidu v Evropě v komerčním provozu a cesta z letiště do města se zkrátí na pouhých deset minut. První pasažéři se svezou již v roce 2012, pochvaloval si Stoiber. Se stavbou se přitom může začít okamžitě: na financování se dohodlo ministerstvo dopravy a představitelé průmyslu.

Jenže poslední Stoiberův trumf, kterým se chtěl před Bavory blýsknout, než definitivně odejde do politického důchodu, není zdaleka tak vysokou kartou, jak by si bavorský premiér přál.

Proti výstavbě magnetické rychlodráhy se totiž postavil jak spolkový ministr financí Peer Steinbrück (SPD), tak mnichovský primátor Christian Ude.

"Souhlas města Mnichova nepřichází v úvahu," prohlásil Ude. A důvod? Dráha by sice městu pomohla, její náklady jsou ale astronomické: 1,85 miliardy eur. "Nikdo nevěří tomu, že by to byla suma konečná," dodal.

Také Steinbrück Bavorsko varoval, že překročení rozpočtu zaplatí ze svého. "Spolkový rozpočet dá přesně polovinu. Hranice 925 miliónů eur je konečná," varoval.

Stoiber s primátorem Udem na Oktoberfestu. Na projektu Transrapidu se ale neshodnou.
Stoiber s primátorem Udem na Oktoberfestu. Na projektu Transrapidu se ale neshodnou. | Foto: Reuters

Jezdí zatím jen pokusně

Podle expertů je reálná suma kolem 2,2 miliardy eur. Kromě toho technologie Transrapid konsorcia firem Siemens a ThyssenKrupp funguje zatím jen v testovacím režimu, a to v Německu a Číně.

Zatímco v SRN se vznáší na magnetickém polštáři pouze na zvláštním okruhu, v Číně by měla rychlodráha v budoucnu spojit Šanghaj s Chang Čou. Zatím ale stojí jen prvních třicet kilometrů trati.

Ani testování rychlovlaku v Německu není zcela bez problémů: Transrapid na něm loni v září vykolejil a zabil 23 lidí.

 

 

Právě se děje

Další zprávy