Německo obnoví zkoušky magnetických supervlaků

lem, Reuters
30. 7. 2007 15:22
Nejrychlejší vlaky světa jezdí jen v Číně
Magnetický vlak dosud jezdí pouze v Šanghaji.
Magnetický vlak dosud jezdí pouze v Šanghaji. | Foto: www.bueso.de

Berlín - Rychlé magnetické vlaky Transrapid dostanou v Německu druhou šanci. Vláda hodlá ještě tento rok pozastavený projekt obnovit.

Zkoušky vlaků, které jsou schopny dosáhnout rychlosti až 450 km/h, byly zastaveny poté, co loni v září při nehodě zkušební soupravy zemřelo 23 osob a další byly zraněny.

Informace z ministerstva obrany zveřejnil německý deník Die Welt. "Jakmile se domluvíme na financování, projekt může odstartovat," potvrdil listu zdroj z ministerstva.

Ministr obrany Wolfgang Tiefensee a bavorský ministr financí Erwin Huber mají o projektu jednat koncem srpna.

Nehoda vlaku v Německu: 23 mrtvých - ČTĚTE ZDE

Desetiletí příprav

Magnetický vlak vyvíjejí už několik desítek let německé koncerny Thyssen a Siemens. Dosud jezdí pouze v Šanghaji.

V Německu existuje zatím jen zkušební trasa vybudovaná poblíž hranic s Nizozemskem. Další dráha by měla spojit centrum Mnichova s nedalekým letištěm. Německé úřady mají o plánované výstavbě rozhodnout do konce tohoto roku.

Od června tohoto roku se můžete svézt rychlými vlaky také ve Španělsku - vlak Velaro E.
Od června tohoto roku se můžete svézt rychlými vlaky také ve Španělsku - vlak Velaro E. | Foto: Siemens

Transrapid je schopen jet rychlostí až 450 km/h. Magnetické vlaky jsou založené na technologii magnetické levitace. Vlak se pohybuje na magnetickém polštáři, a tím se na minimum eliminuje tření.

Magnety zvedají stroj nad pevný povrch a vlak jede těsně nad dráhou.

Rychlovlaky TGV se drží na špici

Od června tohoto roku se můžete svézt rychlými vlaky také ve Španělsku. Mezi Madridem a Barcelonou jezdí  vysokorychlostní vlak od firmy Siemens, jehož rychlost dosahuje 350 km/h. Při testovacích jízdách byla dokonce překročena hranice 400 km/h.

V Evropě jsou však stále nejznámější a nejpočetnější francouzské rychlovlaky TGV, které dosahují rychlosti přibližně 300 km/h. Momentálně se zkouší, zda zvládne rychlost o šedesát kilometrů vyšší.

Během čtvrtstoletí TGV dostatečně přesvědčil o své bezpečnosti. Z prvenství se však těší japonský Šinkanzen, který byl na trať spuštěn již v roce 1964.

Rychlovlaky jezdí také na Tchajwanu. ČTĚTE: Zázrak na kolejích vyjíždí

 

Právě se děje

Další zprávy