Denver - Když chtěla Američanka Lindsay Gottliebová v pondělí odletět se svým ročním synem z Denveru do Oaklandu, nečekaně narazila na problém u letištní kontroly. Zdejší pracovnice nevěřila, že malý Jordan je její biologické dítě.
Čtyřicetiletá žena přitom u sebe měla i Jordanův cestovní pas. S ním se ale zaměstnankyně nízkonákladových aerolinek Southwest Airlines nespokojila. Požadovala rodný list nebo ukázat nějaký příspěvek z Facebooku, na kterém je Gottliebová vyfocená spolu s dítětem.
To, že měla prokázat rodičovství pomocí internetového příspěvku, ji ale nezaskočilo ze všeho nejvíce. Žena v celé situaci viděla hlavně rasistický podtext, protože mají s chlapcem odlišnou barvu pleti.
Zatímco ona je běloška, Jordan je míšenec.
This family is on a holiday weekend adventure to support @Kenzie4bs at @usabasketball U18 trials. 💙💛🐻 pic.twitter.com/cbAcRdKyhJ
— Lindsay Gottlieb (@CalCoachG) May 26, 2018
Zaměstnankyně aerolinek tvrdila, že problém tkví v příjmení. Syn se totiž jmenuje po otci - Jordan Martin. "Řekla, že je to, protože máme rozdílné příjmení. Já ale hádám, že to bylo kvůli tomu, že má odlišnou barvu pleti," popsala incident čtyřicetiletá rodačka z New Yorku.
Nakonec se na palubu dostala i se synem. Doprovodil je také Patrick Martin, otec ročního dítěte a snoubenec Lindsay.
Aerolinky se kají
Žena se pak o svou zkušenost s aerolinkami podělila na Twitteru. A příběh se rychle rozšířil. Gottliebová je totiž minimálně v Kalifornii poměrně známá, protože na univerzitě v Berkeley trénuje populární ženský basketbalový tým.
"Jsem šokovaná, že poté, co jsem se svým synem absolvovala zhruba padesát letů, po mně zaměstnankyně na letištní přepážce chtěla 'dokázat', že to je můj syn, i když jsem měla jeho pas," vylíčila na Twitteru Gottliebová.
@SouthwestAir I’m appalled that after approx 50 times flying with my 1 year old son, ticket counter personnel told me I had to “prove” that he was my son, despite having his passport. She said because we have different last name. My guess is because he has a different skin color.
— Lindsay Gottlieb (@CalCoachG) May 28, 2018
Jak upozornil britský server BBC, společnost Southwest Airlines ve svých podmínkách pro cestující neuvádí, že by pro domácí lety bylo povinností, aby se příjmení matky a dítěte shodovala. Kontrola má pouze ověřit věk dítěte skrze platný doklad.
Podle amerických médií už aerolinky Gottliebovou kontaktovaly a omluvily se jí. "Omlouváme se, jestli se rodina kvůli té situaci cítila nepříjemně - to nikdy není náš záměr," uvedly Southwest Airlines. Podle listu The New York Times hodlají kvůli incidentu proškolit personál.
Jestli ale čeká nějaký postih ženu z letištní kontroly, společnost nezmínila.
Problémy má i Starbucks
Gottliebová je za omluvu podle stanice CNBC ráda. Zároveň připouští, že zřejmě jen narazila na špatného zaměstnance.
Není to přitom tak dávno, co podobný problém řešila další americká společnost, populární kávový řetězec Starbucks. Obsluha kavárny ve Filadelfii zavolala policii na dvojici černochů, kteří čekali na kamaráda a chtěli si v podniku mezitím odskočit na toaletu. Nepomohla ani skutečnost, že jejich známý pak do kavárny skutečně přišel.
Incident se podařilo natočit na video a na firmu se snesla vlna kritiky včetně obvinění z rasismu. Starbucks se za zatčení dvojice mužů posléze omluvil a toto úterý vyhlásil masivní školení zaměstnanců.