Somálští piráti se stávají pány Indického oceánu

Václav Viták
29. 1. 2011 13:00
Pro somálské piráty potřebujeme speciální soudy, říká poradce OSN Jack Lang
Vojenské lodě trvale hlídkují v Adenském zálivu, piráti proto změnili taktiku.
Vojenské lodě trvale hlídkují v Adenském zálivu, piráti proto změnili taktiku. | Foto: Reuters

Londýn - Adenský záliv dlouhodobě sužovaný řádením somálských pirátů je nyní bezpečnější díky přitomnosti desítek vojenských plavidel Evropské unie, Spojených států a dalších zemí.

Paradoxně to však znamená, že o vodách Indického oceánu platí opak.

Piráti mění taktiku a stále častěji používají unesená obchodní plavidla a tankery jako velké mateřské lodě, které jim umožňují útočit hlouběji v Indickém oceánu.

Nyní před nimi nejsou již bezpečné ani lodě plavící se v oblastech vzdálených 1000 námořních mil na východ od somálského pobřeží nebo plavidla pohybující se hluboko na jihu v Mosambickém průlivu.

Donedávna byli somálští námořní lupiči odkázáni na malé otevřené čluny, poháněné přívěsnými motory.

"Piráti mění svůj modus operandi, berou lodě, které unesli, a znovu s nimi vyplouvají na moře," řekl v pátek agentuře Reuters mluvčí námořních sil EU u Somálska (EU NAVFOR) Paddy O´Kennedy.

"Dřív záviseli velmi na počasí. Teď používají větší plavidla, počasí má mnohem menší vliv na jejich operace a mohou plout dál."

Podívejte se, jak korejské komando zasáhlo proti pirátům:

 

Útoky u Indie a Pákistánu

Somálští námořní lupiči nyní provedli útoky například jen 150 námořních mil od pákistánských vod a 250 mil od Indie.

EU očekávala, že v prosinci a lednu útoky ustanou, protože v období monsunů je moře rozbouřené a vlny znemožňují vyplout malým člunům od pobřeží.

Místo toho její námořní velitelé zjistili, že na moři operuje téměř osm velkých unesených plavidel, na jejichž palubě mají své čluny s výzbrojí připravené ke spuštění na vodu.

EU odhaduje, že nyní je hluboko v Indickém oceánu přinejmenším několik takových lodí s 20 až 30 piráty na palubě a stejným počtem členů z původní posádky příslušného uneseného plavidla.

Ti obstarávají chod lodě. Nemají na vybranou, protože jinak jim somálští lupiči jim přiloží ústí pušky k hlavě. Při jednom útoku použili dokonce jihokorejský tanker dlouhý 146 metrů.

Potřebujeme pořádné soudy

Londýnské pojišťovací společnosti z tohoto důvodu rozšířily oblasti možného nebezpečí pro námořní lodě o Ománský záliv a velký pás Indického oceánu.

Podle USA počet osob unesených somálskýmim piráty od loňského září do letošního ledna dramaticky stoupl z 350 unesených na 750.

Tak to bylo dříve - otevřený pirátský člun s malým operačním rádiem.
Tak to bylo dříve - otevřený pirátský člun s malým operačním rádiem. | Foto: Reuters

Důvodem tohoto stavu je podle podle mnohých postup zahraničních námořních sil, které somálské piráty chytí a pak zase pustí. "Stávají se pány Indického oceánu," zoufá si Jack Lang, právní poradce OSN v otázce námořního pirátství.

Lang uvádí, že zahraniční vojesnké lodě hlídkující u Somálska musejí z právních důvodů devět z deseti zadržených pirátů pustit.

Situace se podle něj zhoršuje a "piráti vítězí". Lang, bývalý francouzský ministr, že pouhých 1500 námořních lupičí vzdoruje světu a působí mu ročně v Indickém oceánu škody ve výši pět až sedm miliard dolarů.

Lang proto žádá vytvoření speciálních soudů v Somalilandu, odštěpenecké republice v severním Somálsku, kde by byli souzeni a především zavíráni somálští námořní lupiči.

Náklady by hradilo mezinárodní společenství a činily by pouhých 25 milionů dolarů za tři roky.

 

Právě se děje

Další zprávy