Tokio - Japonci pro to mají zvláštní slovo: "karoši". Česky by se dalo přeložit jako smrt z přepracování.
V Japonsku existuje speciální telefonická "karoši" linka či kniha popisující postupy, jak karoši předejít. "Karoši" vdovy a děti už také na státu několikrát vysoudily finanční náhradu.
Tímto specifickým rysem japonské společnosti se ve svém článku zabýval americký deník The Washington Post.
Naposledy peníze získaly vdova a děti pětačtyřicetiletého vedoucího technika v automobilce Toyota, který zemřel v roce 2006. Měl na starosti výrobu hybridní verze vozidel Camry sedan. Pracoval po nocích, o víkendech, často cestoval do zahraničí. Ještě pár měsíců před smrtí pracoval třeba 114 hodin měsíčně přes čas. Pak mu selhalo srdce.
Příčina smrti byla jednoznačná: příliš mnoho práce.
Jeho tělo našla dcera těsně předtím, než měl odjet zkontrolovat práce na produkci vozů ve Spojených státech, zkonstatoval právník vdovy. A soud nyní rozhodl, že rodina dostane odškodné.
Po desetiletí se japonská vláda snaží stanovit jasná pravidla na pracovním trhu a přesčasové limity. Víceméně marně. Problém "karoši" ze začal šířit v době rychlého japonského ekonomického růstu na konci sedmdesátých let.
I třicet let poté zůstává zcela běžné, že Japonci, a to hlavně muži, zůstávají v práci po večerech i o víkendech. Na nedodržování jakýchkoliv přesčasových limitů dlouhodobě bez úspěchu upozorňuje Mezinárodní organizace práce.
A důsledky jsou hrozivé: U 2207 sebevražd v minulém roce, které nějakým způsobem souvisely se zaměstnáním, bylo nejčastějším důvodem přepracování (672 případů).
Ministerstvo práce každým rokem eviduje další desítky kolapsů z přepracování, které končí smrtí.
Jen samotná firma Toyota loni čelila dvakrát rozhořčení médií a veřejnosti poté, co její zaměstnanec prokazatelně zemřel na "karoši".
Případy takového druhu úmrtí se ve firmě objevovaly i v předešlých letech. Třeba třicetiletý kontrolor kvality výrobků Keniči Učino pracoval každý měsíc 80 hodin přes čas, než v roce 2002 v práci zkolaboval a zemřel.
Přitom v Japonsku je běžné, že zaměstnanci za přesčasy nedostávají žádné prémie a taková práce je považována za "dobrovolnou".
I když věci se přeci jen začínají pomalu dávat do pohybu. Firma Toyota v květnu oznámila, že začne bedlivěji sledovat zdraví svých zaměstnanců a bude za přesčasy vyplácet příplatky. Přidal se i řetězec McDonald's, který právě čelí další žalobě Japonce, kterému přílišné množství práce zničilo zdraví.
Zpět na speciál Proměny východoasijské společnosti