Satelity teď hledají dávné stavby Mayů

rst, ČTK
24. 2. 2006 0:00
Washington - Archeologové, kteří pátrají po pozůstatcích mayské civilizace, začali k hledání staveb ukrytých v pralesích využívat satelitů i chemie.

Mayská civilizace se rozvíjela v srdci tropického pralesa na poloostrově Yukatán. Vznikla ve 3. století našeho letopočtu a svého vrcholu dosáhla mezi 7. a 9. stoletím. Postupně se rozšiřovala z Mexika dále na jih do Guatemaly, Hondurasu a Belize. Pak však z dosud nevyjasněných příčin zanikla.

Ačkoliv mnohé ze staveb, především pyramidy a různé chrámy či okultní místa, přežily ničivou pralesní vlhkost, mnohem více toho zůstává stále ukryto pod zelení stromů nebo pohřbeno pod nánosy půdy, jež se v místech po staletí hromadila.

"Ze vzduchu všechno zůstává ukryto pod korunami stromů s výjimkou některých pyramid a na zemi houštiny zatajují objekty, které mohou být třeba pouze tři metry daleko," upozorňuje vědec NASA Dan Sever.

"Badatelé mohou stát na nějakém starověkém městě, které poskytovalo domov tisícům obyvatel, aniž si to vůbec uvědomí," dodal.

Jak zanikla mayská civilizace?

Jedna z vědeckých teorií soudí, že mayská civilizace zanikla vinou kataklyzmat přírodního prostředí včetně sucha a odlesňování.

Jak připomněl Dan Irwin ze Střediska pro pilotované lety NASA v alabamském Huntsville, i dnes se svět potýká se zničujícími důsledky sucha - od písečných plání v Africe až po ty na jihu Spojených států.

"Čím více se dozvíme o mayské tragédii, tím se zlepší i šance předejít tomu, aby se znovu stalo něco podobného," zdůraznil Irwin. "Studie tohoto typu jdou mnohem dál než k ukojení naší zvědavosti nad otázkami minulosti. Pomáhají nám připravit se na budoucnost."

Budovy mají chemický "podpis"

Odpověď na některé z mnoha otázek mohou přinést satelity NASA, špičkové vzdušné technologie a také to, co vědci označují za chemický "podpis", jenž charakterizoval budovy mayské civilizace.

Irwin a Sever, kteří používají snímky s vysokým rozlišením zaznamenávané komerční družicí pro pozemní pozorování IKONOS, se při hledání trosek staré mayské civilizace spojili s archeologem Williamem Saturnem z univerzity v New Hampshire.

Oba vědci Saturnovi poskytli údaje získané speciálním radarovým zařízením NASA. Takovéto vybavení využívají letadla ve velkých výškách a s viděním pronikajícím i mraky, sněhem či těmi nejhustšími pralesy pořizují snímky země.

Foto: Tomáš Daněk

První objev pomocí satelitu u San Bartolo

První výsledek nové metody archeologického bádání se dostavil v roce 2004 v severovýchodní Guatemale, kde byly objeveny trosky významných mayských staveb v blízkosti obce San Bartolo.

Spojením správného chemického podpisu, odrazu vegetace a barvy snímků byla stavba odhalena přesně na místě, které označila technika.

"Během staletí došlo k dramatickým změnám a tyto malé detaily, které není možné spatřit ze země či z letadel v malých výškách, se staly jakousi virtuální mapou mayských sídlišť zachycených z vesmíru," poznamenal Saturno.

Vědecký tým se vrací do Guatemaly každý rok a pokračuje ve zdokonalování technologií, s nimiž bude možné pátrat po dalších pozůstatcích vyspělé mayské civilizace.