Praha - Ruští vyšetřovatelé objevili obě černé skříňky z letounu Jak-42, které ve středu havarovalo s hokejovým týmem Lokomotiv Jaroslavl. První byla uvnitř trosek, druhá na mělčině u břehu Volhy.
Zvedla se tak naděje, že bude odhalena příčina neštěstí.
Místo neštěstí navštívil ruský prezident Dmitrij Medveděv, který v ostrém projevu oznámil, že se zasadí o "radikální" snížení počtu ruských leteckých společností. Jen za poslední měsíc kvůli nim zahynulo více než šedesát lidí. Podle Medveděva se při výcviku pilotů dějí "příšerné věci" a musí se s tím něco udělat.
Většinu ze 43 obětí tvoří hokejisté klubu Kontinentální hokejové ligy (KHL). Mezi nimi i tři čeští reprezentanti Karel Rachůnek, Josef Vašíček a Jan Marek. Jejich ostatky byly během dne identifikovány.
Stav hokejisty Alexandra Galimova a palubního inženýra Alexandra Sizova, kteří nehodu přežili, je podle lékařů stabilní. Oba byli v pátek převezeni na specializované léčebné pracoviště v Moskvě. Galimov má popáleniny na devadesáti procentech těla.
Záchranáři v troskách během noci našli těla všech obětí.
Rusové truchlí i za české hráče
Velvyslanectví v Moskvě kvůli neštěstí zřídilo krizový tým a zároveň do Jaroslavle vyslalo svého konzula. "Bude prostředníkem mezi rodinami pozůstalých a ruskými úřady. Zároveň bude monitorovat vyšetřování a identifikace," řekl Aktuálně.cz mluvčí zastupitelského úřadu v Rusku Ondřej Soukup.
Čeští diplomaté oceňují spolupráci s ruskými úřady. "Jsou maximálně nápomocny. Přicházejí ale i kondolence od ruských občanů, přinášejí k naší ambasádě květiny a svíčky," dodal.
Pokusili jsme se z dostupných zdrojů sestavit obraz toho, co se odehrávalo v posledních minutách a vteřinách před i po tragédii a co mohlo být příčinou neštěstí, jaké sportovní svět dlouho nepamatuje.
Co předcházelo pádu letadla?
Stroj Jak-42 se krátce před šestnáctou hodinou místního času rozjel na startovací dráze. Na palubě charterového letu společnosti Jak-Servis do Minsku bylo pětačtyřicet lidí.
Podle některých svědků měl letoun problémy už při jízdě na ploše, byl nepřirozeně nakloněn doleva.
Dispečer Letiště v Jaroslavli Arij Novik viděl nehodu přímo z řídicí věže. Řekl serveru lifenews.ru, že pilot měl zjevně problém nabrat výšku, ale věži nehlásil žádnou závadu a na nic si nestěžoval.
Bod, ve kterém měl stroj zvednout do výšky, přejel o několik desítek metrů a stále neměl potřebnou rychlost. "Přesto se rozhodl riskovat," uvedl dispečer.
Letoun se krátce po odlepení od země podle dispečera naklonil doleva a zřítil se.
Co mohlo být příčinou nehody?
Obsah černých skříněk zatím není znám. Bezprostředním důvodem pádu letadla byl ale podle shodného názoru odborníků nedostatečný tah motorů, který pilotovi nedovolil včas zvednout letadlo z ranveje. Příčinu nízkého výkonu motorů ale zatím vyšetřovatelé neznají. Mohlo jí být nekvalitní palivo, vniknutí ptáka do motorů, výpadek palivového systému, nebo chyba pilotáže.
Někteří ruští experti poukazují na to, že letoun mohl být přetížen. Myslí si to například zkušený letec Vladimir Gerasimov. Deníku Sovětskij Sport řekl, že Jak-42 klesal po startu velmi rychle a posádka neměla čas reagovat.
Vyvrací teorii, že pilot chtěl přistát na hladině Volhy. Fakt, že část trupu skončila v řece a část na břehu, je podle něj jen náhoda.
Dlouholetý pilot Mahomed Tolbujev, který často testoval stroje Jak-42, tvrdí, že za nehodou je téměř jistě lidský faktor. Buď udělal pilot chybu, nebo společnost stroj špatně udržovala. Jak-42 podle Tolbujeva zřídka míval technické problémy. Podle expertů je navíc stroj schopen vzlétnout, i kdyby se na jednom ze tří motorů objevila závada a přestal fungovat.
Český kouč Vladimír Vůjtek, který loni Jaroslavl trénoval, k tomu agentuře ČTK řekl: "S tím letadlem jsme s týmem létali všude a nebyl jediný náznak nějakého problému."
Agentura RIA-Novosti napsala, že za tragédií může být i nekvalitní palivo. Vyšetřovatelé už podle ruských médií na jaroslavlském letišti zabavili veškerou dokumentaci potřebnou ke zjištění příčin katastrofy. Odebrali rovněž vzorky paliva, které Jak-42 před osudným startem tankoval. Jeho analýza si vyžádá dva dny.
Podle RIA Novosti poslední pravidelnou technickou kontrolou letoun prošel 16. srpna. Během kontroly byl vyměněn jeden z motorů na pravé straně letounu. Kapitán letadla měl nalétáno 6900 hodin, z toho 1500 hodin na stroji Jak-42.
Je známé, že menší letiště v menších městech v Rusku mívají zastaralé a často nevyhovující vybavení (letiště Tunošna je původně vojenské letiště, stejně jako například Severnyj ve Smolensku, kde loni havaroval letoun s polským prezidentem). Nezdá se však, že by tento problém nějak souvisel s pádem v Jaroslavli.
Jako zatím teoretickou příčinu pádu letadla vyšetřovatelé prověřují i terorismus.
Jak to vypadlo v místě dopadu letadla?
Stroj se zřítil asi dva kilometry od letiště. Svědkové uvádějí, že slyšeli několik silných výbuchů. Letoun se po dopadu rozlomil na dvě velké a několik menších částí. Velké kusy hořely.
Kousky stroje dopadly až do vzdálenosti čtyř kilometrů od místa nehody. Přední část trupu skončila ve Volze, zadní na břehu.
Identifikace některých těl bude možná jen pomocí analýzy DNA.
Na místě našli záchranáři dva živé. Byli jimi hokejista Alexandr Galimov a palubní inženýr Alexandr Sizov.
Galimov má popáleniny na devadesáti procentech těla a v nemocnici bojuje o život. Místní média v noci vydala zprávu, že zemřel, avšak jeden z lékařů později uvedl, že byl Galimov operován a stále žije.
Sanitky dorazily k troskám půl hodiny po pádu, jako první se k místu přiblížili místní rybáři. Některé z nich kusy letadla zranily.
"Vytahovali jsme lidi z vody, dva jsme naložili do člunu, jeden strašlivě křičel. Kolem všechno hořelo, letištní budovy, les," řekl agentuře RIA-Novosti jeden z mužů, kteří přišli k troskám mezi prvními.
Vážení čtenáři, své názory a vzkazy k tématu můžete psát do této diskuse.
Jak budou dál postupovat ruští vyšetřovatelé?
Po nalezení černých skříněk se pozornost soustřeďuje na provozovatele charterových letů, společnost Jak-Servis. Její pověst není nejlepší. Už v minulosti měla problémy se získáním licence kvůli špatnému stavu letounů a dva její stroje měly zákaz přistávat v zemích Evropské unie.
Havarovaný stroj byl v provozu od roku 1993, před startem byl údajně v červenci techniky zkontrolován a shledán nezávadným.
Ředitel společnosti Jak-Servis Oleg Silnickij je předvolán na čtvrtek na ministerstvo dopravy. Novinářům řekl, že si není vědom žádných pochybení ze strany firmy a nechce předjímat výsledky vyšetřování.
Generální prokurátor Jurij Čajka nařídil provedení hloubkové kontroly společnosti Jak-Servis, které letoun patřil, a rovněž všech letounů typu Jak-42, které jsou v Rusku v provozu.
Jak-42 dnes už létají jen v zemích bývalého Sovětského svazu a Číně, v jiných státech jen výjimečně.