Rozšířený Panamský kanál se otevírá po devítileté rekonstrukci, projela první nákladní loď

ČTK ČTK
Aktualizováno 26. 6. 2016 21:30
Panamský kanál se po devítileté rekonstrukci opět otvírá. V neděli do něj vplula první loď. Oficiálně bude kanál otevřen večer (hodinu před půlnocí SELČ). Komory nových zdymadel jsou dlouhé 427 metrů, široké 55 metrů a hluboké 18 metrů, takže proplují i největší plavidla - takzvané post-panamax lodě, které pojmou až 14 tisíc kontejnerů. Každý den průplavem propluje 35 až 40 lodí.
Panamský kanál
Panamský kanál | Foto: Panama Canal/ Youtube.com

Panama - Do Panamského průplavu, rozšířeného po devítileté rekonstrukci, v neděli vplula první loď. Mohutné čínské plavidlo s 9 tisíci kontejnery se vydalo na cestu za zvuku orchestrů a jásání tisíců lidí s panamskými vlajkami. Oficiální otevření kanálu je naplánováno na večer (hodinu před půlnocí SELČ).

Gigantická stavba, která stála přes 5,25 miliardy dolarů (asi 131 miliard Kč), umožní proplout lodím až s třikrát větší kapacitou než dosud. Při realizaci projektu, na němž pracovalo 30 tisíc lidí, bylo použito 4,4 milionu metrů krychlových betonu. Rozšíření kanálu, kterým nyní proudí asi šest procent světového obchodu, umožní proplout lodím s nosností až 170 tisíc tun.

Komory nových zdymadel jsou dlouhé 427 metrů, široké 55 metrů a hluboké 18 metrů, takže proplují i největší plavidla - takzvané post-panamax lodě, které pojmou až 14 tisíc kontejnerů. Každý den průplavem propluje 35 až 40 lodí.

"Panamský průplav je po rozšíření nejen významným hráčem v regionální námořní dopravě, ale i celosvětově," řekl novinářům viceprezident správy průplavu Óscar Bazán. "Je to jasná sázka na vítězství. Naši klienti neušetří jen čas, ale i peníze, vždyť jde o trasu, která zkracuje vzdálenosti," dodal.

Krize námořní přepravy

Jeho nadšení podle agentury AP snižuje fakt, že globální námořní přeprava prochází krizí, zejména v důsledku propadu cen ropy a zpomalení hospodářského růstu Číny. Právě Peking je pro Panamský průplav druhým nejvýznamnějším klientem.

Loni poklesl objem obchodu mezi Asií a východem USA o deset procent. Experti sice očekávají růst přepravy zboží mezi Asií a přístavy na východním pobřeží USA. Problémem ale může být fakt, že řada těchto přístavů neumí obsloužit obří lodě, které nyní mohou Panamským průplavem proplouvat.

Po roce 1999, kdy kanál předaly Spojené státy Panamě, generovala dopravní tepna zisk celkem kolem deseti miliard dolarů. Výnosy tvoří 40 procent hrubého domácího produktu Panamy.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Platforma Rekonstrukce státu ocenila 21 politiků za boj s korupcí, vyzdvihla Michálka

Platforma Rekonstrukce státu ve čtvrtek ocenila 21 politiků, kteří se podle ní v končícím volebním období nejvíce zasloužili o prosazování protikorupčních zákonů v Parlamentu. Vyzdvihla zejména zásluhy poslance Jakuba Michálka (Piráti), dále pak Marka Výborného (KDU-ČSL) a Ondřeje Profanta (Piráti). Sdělila to ve čtvrtek mluvčí platformy Eva Hromádková.

Ocenění "Dělník protikorupční legislativy" udělila Rekonstrukce státu celkem devíti zástupcům Pirátské strany, třem lidovcům, dvěma Starostům a nezávislým, dvěma poslancům vládního hnutí ANO a jedné poslankyni vládní ČSSD, dále dvěma zástupcům ODS, jedné člence TOP 09 a jednomu senátorovi za klub SEN 21 a Pirátů.

„Poslancem, který za poslední čtyři roky nejvíce podporoval protikorupční opatření, je Jakub Michálek z Pirátské strany. Zasloužil se zejména o vylepšení nominačního zákona, zavedení informačního příkazu a aktivně usiloval o schválení novely zákona o státním zastupitelství," uvedla platforma.

Výborný podle Rekonstrukce státu vedle podpory řady důležitých opatření dlouhodobě bojoval za reformu exekucí, kterou Sněmovna schválila na začátku letošního léta. Profant zase prosazoval zejména přístup k informacím a digitalizaci.

Zdroj: ČTK
Další zprávy