Rozšířený Panamský kanál se otevírá po devítileté rekonstrukci, projela první nákladní loď

ČTK ČTK
Aktualizováno 26. 6. 2016 21:30
Panamský kanál se po devítileté rekonstrukci opět otvírá. V neděli do něj vplula první loď. Oficiálně bude kanál otevřen večer (hodinu před půlnocí SELČ). Komory nových zdymadel jsou dlouhé 427 metrů, široké 55 metrů a hluboké 18 metrů, takže proplují i největší plavidla - takzvané post-panamax lodě, které pojmou až 14 tisíc kontejnerů. Každý den průplavem propluje 35 až 40 lodí.
Panamský kanál
Panamský kanál | Foto: Panama Canal/ Youtube.com

Panama - Do Panamského průplavu, rozšířeného po devítileté rekonstrukci, v neděli vplula první loď. Mohutné čínské plavidlo s 9 tisíci kontejnery se vydalo na cestu za zvuku orchestrů a jásání tisíců lidí s panamskými vlajkami. Oficiální otevření kanálu je naplánováno na večer (hodinu před půlnocí SELČ).

Gigantická stavba, která stála přes 5,25 miliardy dolarů (asi 131 miliard Kč), umožní proplout lodím až s třikrát větší kapacitou než dosud. Při realizaci projektu, na němž pracovalo 30 tisíc lidí, bylo použito 4,4 milionu metrů krychlových betonu. Rozšíření kanálu, kterým nyní proudí asi šest procent světového obchodu, umožní proplout lodím s nosností až 170 tisíc tun.

Komory nových zdymadel jsou dlouhé 427 metrů, široké 55 metrů a hluboké 18 metrů, takže proplují i největší plavidla - takzvané post-panamax lodě, které pojmou až 14 tisíc kontejnerů. Každý den průplavem propluje 35 až 40 lodí.

"Panamský průplav je po rozšíření nejen významným hráčem v regionální námořní dopravě, ale i celosvětově," řekl novinářům viceprezident správy průplavu Óscar Bazán. "Je to jasná sázka na vítězství. Naši klienti neušetří jen čas, ale i peníze, vždyť jde o trasu, která zkracuje vzdálenosti," dodal.

Krize námořní přepravy

Jeho nadšení podle agentury AP snižuje fakt, že globální námořní přeprava prochází krizí, zejména v důsledku propadu cen ropy a zpomalení hospodářského růstu Číny. Právě Peking je pro Panamský průplav druhým nejvýznamnějším klientem.

Loni poklesl objem obchodu mezi Asií a východem USA o deset procent. Experti sice očekávají růst přepravy zboží mezi Asií a přístavy na východním pobřeží USA. Problémem ale může být fakt, že řada těchto přístavů neumí obsloužit obří lodě, které nyní mohou Panamským průplavem proplouvat.

Po roce 1999, kdy kanál předaly Spojené státy Panamě, generovala dopravní tepna zisk celkem kolem deseti miliard dolarů. Výnosy tvoří 40 procent hrubého domácího produktu Panamy.

 

Právě se děje

před 44 minutami

Slalomové tituly na MS snowboardistů mají Nadyršinová a Karl

Ruská snowboardistka Sofia Nadyršinová získala na mistrovství světa v Rogle po pondělním stříbru v paralelním obřím slalomu titul ve slalomu. Mužům ve Slovinsku kraloval pětatřicetiletý Rakušan Benjamin Karl, jenž získal už pátý titul v kariéře.

Teprve sedmnáctiletá Nadyršinová, která vyhrála už kvalifikaci, dnes v semifinále oplatila pondělní finálovou porážku šampionce v obřím slalomu Selině Jörgové a v závěrečné jízdě o zlato pak porazila i další Němku Ramonu Hofmeisterovou. Jörgová nakonec v paralelním slalomu brala bronz.

Karl vyhrál finálový duel s krajanem Andreasem Prommeggerem o devět setin sekundy. V jízdě o světový titul se spolu utkali už potřetí, oba předchozí souboje ve slalomu i v obřím slalomu v roce 2017 v Sierra Nevadě vyhrál Prommegger. Bronz dnes získal stejně jako v pondělí Rus Andrej Sobolev.

Čeští snowboardisté se ani ve druhém závodu na šampionátu, který kvůli zranění v pondělí musela opustit Ester Ledecká, ve vyřazovacích jízdách nepředstavili. Mladé závodnice Klára Šonková a Adéla Keclíková skončily v kvalifikaci na 38. respektive 40. místě. Adam Počinek a Viktor Brůžek se seřadili na 48. a 49. příčce.

Další zprávy