Rekonstrukce: Poslední minuty tragického polského letu

Martin Novák Martin Novák
11. 4. 2010 21:15
První výsledek vyšetřování: Letadlo nemělo žádné technické problémy
V letadle zahynulo všech 96 lidí.
V letadle zahynulo všech 96 lidí. | Foto: Reuters

* Ruská strana tvrdí, že pilota dispečeři odrazovali od přistání * Svědkové: Letadlo letělo velmi nízko * Letoun údajně loni prošel modernizací a důkladnou kontrolou

Praha - Čtyřiadvacet hodin uplynulo od tragického pádu polského prezidentského letadla na západě Ruska. Polsko přišlo o prezidentský pár, velení armády, poslance parlamentu, guvernéra centrální banky a další osobnosti.

K dispozici jsou do této chvíle jen informace z ruských zdrojů o komunikaci letiště s pilotem, polští a ruští vyšetřovatelé teprve pracují na analýze černých skříněk zříceného letadla.

Šéf týmu ruských vyšetřovatelů Alexandr Bastrykin dnes po první analýze zvukového záznamu řekl, že nehodu nezavinily technické problémy.

Varování o mlze

Co tedy zatím o havárii víme?

Mezi osmou a devátou hodinou ráno místního času letoun s 97 lidmi na palubě prolétá běloruským vzdušným prostorem. Běloruští dispečeři pilota upozorňují, že na rusko-běloruské hranici, kde leží Smolensk, panují velmi nepříznivé podmínky, konkrétně hustá mlha.

Řídicí věž přímo na vojenském letišti Severnyj u Smolenska pak pilota vyzývá, aby nepřistával a letěl do Minsku nebo Moskvy.

Několik minut před tím se vrací na moskevské letiště Vnukovo ruský Iljušin IL-76, protože mu věž doporučila, aby nepřistával.

Čtvrtý pokus

Polské letadlo se ale přesto rozhodlo přistát. Po třech neúspěšných pokusech to zkouší pilot počtvrté. Je 8:56 místního času.

Premiéři Donald Tusk a Vladimir Putin na místě neštěstí.
Premiéři Donald Tusk a Vladimir Putin na místě neštěstí. | Foto: Reuters

Tupolev se naklání levou stranou k zemi a zachycuje podle svědků levým křídlem o koruny stromů. Křídlo se láme a odpadá, asi 300 metrů před začátkem přistávací dráhy letadlo dopadá na zem. Ihned se tříští na kusy.

"Podle zvuku mi bylo jasné, že letí velmi nízko. Bylo patrné, že něco není v pořádku," řekl televizi Rossija-24 svědek Sergej Kišan.

Další muž, který má nedaleko letiště garáž, vzpomíná: "Slyšel jsem velmi hlasitě motory a pak silnou ránu. A uviděl jsem na dvou místech oheň."

Proč pilot trval na přistání?

Ruský premiér Vladimir Putin slíbil, že vyšetřovatelé co nejrychleji provedou analýzu černých skříněk, aby zjistili, co se přesně stalo.

Zatím je pouhou spekulací tvrzení, že polská delegace možná pilota nutila, aby i přes nepříznivé podmínky přistál, protože jinak by nestihla slavnostní ceremoniál u památníku zavražděných polských důstojníků v Katyni.

"Přistání se odehrálo za velmi silné mlhy. Letoun příliš prudce a časně klesal na přistání a také mířil mimo dráhu," prohlásil ruský ministr pro mimořádné situace Sergej Šojgu, který má na starosti dopravní katastrofy.

Foto: Reuters

Jako první se z polských činitelů dozvídá o nehodě ministr zahraničí Radoslav Sikorski. Předal mu ji polský velvyslanec v Rusku Jerzy Bahr, který na prezidenta čekal ve Smolensku a stál několik stovek metrů od místa, kam se letadlo zřítilo.

"Zpočátku ještě byla naděje, že mohli přežít. Ale další zprávy už bohužel přinesly strašlivou jistotu. Musel jsem telefonicky vše sdělit premiérovi Donaldu Tuskovi a bratrovi prezidenta Jaroslawu Kaczyńskému, bylo to velmi těžké," uvedl Sikorski.

Zatím nic nenasvědčuje tomu, že letadlo Tupolev Tu-154, které mířilo do Smolenska, mělo technické problémy. "Před startem byl stroj v pořádku," potvrdil mluvčí polského ministerstva zahraničí.

Tupolev prošel důkladnou kontrolou

"Prezidentský letoun byl vyroben v roce 1990, loni na konci roku prošel důkladnou opravou a modernizací," uvedl Alexej Gusev, ředitel firmy Aviakor, která renovaci prováděla. "Nevěřím, že příčinou katastrofy by mohl být stav letadla," dodal.

V Polsku se nicméně už několik let hovoří o tom, že vládní letka je zastaralá. Minimálně od roku 2003, kdy havarovala helikoptéra s tehdejším premiérem Leszkem Millerem. Ten vyvázl živ, i když s četnými zraněními.

"Všichni víme, v jak strašném stavu ta letadla jsou," řekl včera bývalý šéf polské diplomacie Adam Rotfeld.

Podle něj polské vlády v posledních letech nechtěly zakoupit nové stroje, protože se bály kritiky veřejnosti za příliš velké utrácení.

Tváře obětí včerejší havárie.
Tváře obětí včerejší havárie. | Foto: Reuters

 

Právě se děje

Další zprávy