Rána pro Rusy: Indonésie po nehodě stopla nákup suchojů

Zahraničí Jiří Just Zahraničí, Jiří Just
10. 5. 2012 17:33
Suchoj Superjet 100 se zřítil při předváděcím letu pro kupce do indonéské džungle
Posádka havarovaného letounu Suchoj v kokpitu
Posádka havarovaného letounu Suchoj v kokpitu | Foto: Reuters

Jakarta - Indonésie pozastavila platnost veškerých již dojednaných nákupů ruských dopravních letadel Suchoj Superjet 100.

Úřady se tak rozhodly poté, co ve středu při ukázkovém letu pro potenciální kupce a zástupce několika leteckých společností stroj se 48 lidmi na palubě havaroval.

Narazil v plné rychlosti do hory Salak v západní části ostrova Jáva a zřítil se. Podle prvních zpráv nehodu nikdo nepřežil. Vyšetřování provádějí společně indonéští a ruští specialisté.

"Vyšetřování ukáže, zda byla havárie důsledkem lidské chyby, nebo špatného počasí," citoval deník Jakarta post Indru Dianino, mluvčího společnosti PT Trimarga Rekatama, která je zástupcem ruské firmy na indonéském trhu.

Ruští piloti totiž požádali krátce po startu indonéské středisko řízení letů, aby jim povolilo změnit kurz a sestoupit na nižší letovou hladinu. Po neštěstí se vyrojily spekulace, že tím chtěli kupcům předvést, jak suchoj bezpečně přelétává v nízké výšce nad horou Salak, manévr ale nezvládli.

Pro ruského výrobce je středeční nehoda těžkou ranou. Indonésie pro něj představuje významný trh.

O stroj projevily zájem už čtyři místní společnosti. Dvě z nich, Kartika a Sky Aviation, podepsaly s ruskou společností Suchoj závazné smlouvy. V nejbližších letech měly obdržet celkem 42 strojů s tím, že dodávky měly být zahájeny už letos na podzim.

Do Superjetu 100 vkládalo Rusko velké naděje, jde o první ruské dopravní letadlo vyrobené po rozpadu Sovětského svazu. Nyní šlo o to získat zákazníky na asijském trhu, který je po dopravních letadlech stále hladový.

Stroj má maximální kapacitu 98 cestujících, takže je největším konkurentem pro kanadský Bombardier a brazilský Embraer. Rusové plánovali, že se prodej do roku 2020 přiblíží tisícovce kusů, což by znamenalo obsadit více než patnáct procent celosvětového trhu.

Dosud létají se Superjety jen ruský Aeroflot a arménská společnost Armavia.

Ruští experti přitom byli ještě ve čtvrtek přesvědčeni, že katastrofa Superjetu již uzavřené kontrakty nijak zásadně neovlivní.

Indonéští mariňáci pátrají po troskách havarovaného letounu Suchoj Superjet.
Indonéští mariňáci pátrají po troskách havarovaného letounu Suchoj Superjet. | Foto: Reuters

"Už se staly případy, kdy nový letoun havaroval ještě během zkušebních letů či v začátku své dráhy, ale pak se masově rozšířil," řekl například šéf konzultantské firmy Infomost Boris Rybak.

Něco podobného svého času postihlo i Airbus A-320. Podle Rybaka hraje při prodejích větší roli politická podpora, jíž se Superjet těší, než technická data.

"Nehoda nepochybně zpomalí celý program a poškodí pověst stroje," upozornil ředitel moskevského Centra analýz strategií a technologií Ruslan Puchov. "Ale celý program to nezastaví a Superjet se bude prodávat jak na domácím, tak na mezinárodním trhu," dodal.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Letecká doprava v celé ČR.

 

Právě se děje

Další zprávy