Předváděčky míří z Česka ke Slovákům, stížností přibývá

ČTK ČTK
17. 7. 2013 18:00
Organizátoři nátlakových nákupních akcí se stěhují dále na východ
Předváděcích akcí se často zúčastňují senioři (ilustrační foto).
Předváděcích akcí se často zúčastňují senioři (ilustrační foto). | Foto: Reuters

Bratislava - Organizátoři předváděcích akcí se z Česka přesouvají na Slovensko.

Potvrdila to Slovenská obchodní inspekce (SOI), která v uplynulých měsících zaznamenala stovky stížností spotřebitelů na domácí i zahraniční firmy nabízející zboží na prodejních akcích. Podle tisku slovenská policie vyšetřuje jednu českou firmu.

"České subjekty se na Slovensku usazují," řekla mluvčí SOI Danuša Krkošová. Počet těchto firem není znám. Na Slovensku podnikají například prostřednictvím odbočky, kterou vedou jednatelé z Česka.

Přes 330 stížností jen za červen

Slovenský tisk v poslední době upozornil na několik případů, kdy arogantně vystupující česky mluvící prodejci vnucovali Slovákům předražené zboží. Prezentace výrobků spojené s jeho následným prodejem se často účastní důchodci.

Podle listu Nový čas slovenská policie začátkem týdne předvedla obchodníky z Česka, jimž také zabavila zboží. Stalo se tak po předváděcí akci v Pezinoku nedaleko Bratislavy, kde skupina propagovala parní čistič nebo soupravu pozlacených hrnců.

Policejní mluvčí uvedla, že v případu bylo kvůli podezření z poškozování spotřebitelů zahájeno trestní stíhání, žádná osoba zatím ale nebyla obviněna.

SOI jen v květnu a červnu obdržela 334 stížností na 25 organizátorů předváděcích akcí na Slovensku. Počet podnětů oproti minulosti stoupl.

Inspekce tvrdila, že odhalit praktiky prodejců na uzavřených akcích často není jednoduché. "Když tam inspektoři dorazí, prodejci změní taktiku, nebo je na předváděcí akci nevpustí," řekla Krkošová.

Obchodní inspekce na Slovensku pořadatelům předváděcích akcí loni uložila 88 pokut za 43 660 eur (1,1 milionu korun). Oproti roku 2011 počet sankcí i jejich celková výše stouply. Inspektoři odhalili, že prodejci používají různé nekalé obchodní praktiky.

Rizikem můžou být i cestovní kanceláře

Na předváděcí akce se zaměřila i slovenská finanční správa. Kontroloři zjistili, že prodejci nepoužívají registrační pokladny, které jsou na Slovensku povinné při evidenci tržeb.

"Kromě porušení zákona o používání elektronické registrační pokladny kontroloři zaznamenali i nepřiměřené chování ze strany organizátorů. Ti se k účastníkům většinou chovali arogantně, mluvili zvýšeným hlasem a vyvíjeli psychický nátlak. Vzhledem k tomu, že účastníky byli převážně starší lidé, ti po tomto nátlaku kupní smlouvy na kuchyňské potřeby podepsali," uvedla finanční správa.

Slovenská ambasáda v Římě zase varovala Slováky, aby si prověřili cestovní kanceláře, s nimiž se rozhodli vycestovat do Itálie. Podle velvyslanectví totiž některé firmy nabízejí výlet do Říma, jehož hlavní náplní jsou často předváděcí akce, aniž jsou o tom účastníci zájezdu dopředu informováni.

Slovensko plánuje zpřísnit organizaci prodejních akcí. Návrh počítá s tím, že pořadatelé je budou muset dopředu ohlásit úřadům, v opačném případě by uzavřené smlouvy na těchto akcích byly neplatné.

Také v Česku se praktiky organizátorů předváděcích akcí dostaly do pozornosti úřadů. Česká obchodní inspekce udělila od ledna do května organizátorům pokuty za 10,3 milionu korun.

 

Právě se děje

Další zprávy