Popel nad Británií? Téměř nebyl, zlobí se dopravci

Petr Jemelka Petr Jemelka
26. 4. 2010 20:45
Nebe nad Británií bylo zavřené zbytečně, tvrdí s odkazem na měření meteorologů
Foto: Reuters

Londýn - Zcela zbytečná šikana, stres a hluboké ztráty. Tak dnes hodnotí britští letečtí dopravci mnohadenní uzavření leteckého prostoru nad Velkou Británií, které si vynutil popel v ovzduší po erupcích islandské sopky.

Odkazují se přitom na čerstvá měření meteorologů, podle nichž dosáhl obsah sopečného prachu v atmosféře pouhé dvacetiny limitu stanoveného pro bezpečný letový provoz. O závěrech měření dnes informoval list Daily Mail, podle něhož navíc přítomnost mraku sopečného prachu nad ostrovy neprokázaly ani satelitní snímky.

Šéf odboru letové způsobilosti britského Úřadu pro civilní letectví Jim McKenna dává aerolinkým více méně za pravdu.

"Je jasné, že na začátku krize byl nedostatek relevantních informací. A je také jasné, že hustota sopečného prachu byla po určitou dobu téměř nezjistitelná," konstatuje McKenna.

Také na základě nových důkazů budou letecké společnosti po britské vládě požadovat kompenzace svých ztrát, které se pohybují v řádu stovek milionů liber.

Britské řízení leteckého provozu nebe uzavřelo na základě počítačového modelu Met Office, který pohyb mraku sopečného prachu z vulkánu pod ledovcem Eyjafjallajokull předpověděl.

Tyto modely by ale měly být prováděny na základě měřících letů zvláštního letounu BAE 146. To se ale stalo až v poslední den uzavírky. Do té doby byla měření prováděna ze země, a tak podle kritiků neměla dostatečnou výpovědní hodnotu.

Výrobci leteckých motorů i britská vláda navíc uznala, že naměřené hodnoty sopečného prachu v ovzduší byly tak nízké, že by letouny poškodit nemohly.

Rozhodnutí uzavřít vzdušný prostor už veřejně kritizoval například šéf British Airways Willie Walsh. Podle něj šlo o neopodstatněné rozhodnutí. "Podle mého osobního názoru jsme během inkriminované doby mohli bezpečně létat," cituje Walshe server Daily Mail.

S kritikou nesouhlasí prezident evropské vulkanologické společnosti Henri Gaudru.

"Neměli jsme relevantní údaje přesné koncentraci sopečného mraku v atmosféře, což znamená, že jsme nevěděli, zda letadla létat mohla nebo nemohla. Proto nebyla jiná možnost, než letový provoz zastavit," cituje Gaudra server France 24.

 

Právě se děje

Další zprávy