Piloti se s výrobcem letadel sešli měsíc po první tragické nehodě stroje Boeing 737 MAX - havárii letounu indonéské společnosti Lion Air, který se zřítil do Jávského moře a zemřelo všech 189 lidí na palubě. Čtyři měsíce od jednání, letos v březnu, spadl stejný typ stroje znovu. Tentokrát se jednalo o let etiopských aerolinek Ethiopian Airlines, nehodu nepřežilo všech 157 lidí na palubě. Oba letouny navíc havarovaly krátce po startu.
Americký Boeing čelí podezření, že za neštěstí během necelého půl roku může především softwarový problém stabilizačního systému, známého pod zkratkou MCAS. Právě o něm loni v listopadu zhruba hodinu debatovali piloti a zástupci společnosti.
"Tihle lidé ani nevěděli, že je ten zatracený systém v letadle. Nevěděl to ani nikdo jiný," říká na nahrávce šéf bezpečnosti pro odbor pilotů Mike Michaelis. "Lidmi" měl velmi pravděpodobně na mysli piloty říjnového letu Lion Air.
Na zvukovém záznamu je slyšet i jiný zaměstnanec American Airlines, který říká, že si piloti zaslouží vědět, co se nachází v jejich letadle.
Jiný pilot, Todd Wissing, pak upozornil, že v instruktážní příručce k letounu typu 737 MAX nepadla ohledně systému MCAS jediná zmínka. "Myslel bych si, že prioritou bude vysvětlit fungování věcí, které vás můžou zabít," sděluje na záznamu ironicky Wissing.
Boeing: Nechceme nic uspěchat
Spolu s ostatními kolegy dokonce na jednání navrhl, aby Boeing vyzval Federální leteckou správu (FAA) k přijetí bezpečnostních opatření, která by zřejmě vedla až k uzemnění tohoto typu stroje. Americký regulační orgán FAA sice po havárii letu Lion Air určitá opatření přijal, pilotům American Airlines to ale bylo málo.
Naštvaní zaměstnanci se ale od Boeingu nedočkali reakce, v jakou doufali. "Předpokládá se, že posádka letadla podstoupila výcvik. (…) Nikdo ještě nedospěl k závěru, že příčinou tragédie byl právě tento nedostatek," zaznívá na nahrávce z úst viceprezidenta společnosti Mika Sinnetta. Podobné vyjádření pak ještě několikrát zopakoval.
Sinnett na jednání dorazil v doprovodu Johna Moloneyho, který stojí v čele dopravní politiky Boeingu, a zkušeného firemního testovacího pilota Craiga Bombena. Podle deníku The New York Times, který o nahrávce také informoval, firma hlavně očekávala, že se piloti s problémy stroje zvládnou vypořádat.
"Nechceme nic uspěchat a udělat tu mizerii, že bychom opravili věci, které fungují správně," dodává na audiozáznamu Sinnett s tím, že kdyby byl systém MCAS opravdu vadný, přece by piloti nechtěli opravu tak urychlit.
Boeing je bez objednávek
Čtyři měsíce od jednání, na kterém zástupci Boeingu přesvědčovali rozčilené piloty, že není důvod k panice, se odehrála další tragická nehoda. Když se krátce po startu z etiopské metropole Addis Abeby zřítil Boeing 737 MAX, opět se objevily informace o tom, že piloti nebyli dostatečně seznámeni s novým systémem letadla. Automatický vyrovnávací systém MCAS má sklopit nos letadla, pokud by ho piloti příliš zvedli a hrozila ztráta vztlaku a tím i jeho pád.
Boeing 737 MAX začal na komerčních linkách létat teprve v květnu 2017. Nehoda společnosti Lion Air z loňského 29. října byla první tragédií tohoto typu stroje. Po druhém neštěstí letos v březnu začala řada aerolinií stroje pozastavovat, nyní jsou až do odvolání uzemněné na celém světě všechny.