"Ihned po přistání pilot ucítil ránu a ztratil kontrolu nad letadlem, takže se mu nepodařilo udržet stroj na ranveji. Letadlo zachvátil požár, ale piloti to zprvu nezaregistrovali a dozvěděli se o tom až od člena palubního personálu," uvedl mluvčí Japan Airlines.
Na palubě byli v době nehody tři piloti a 12 letušek či stevardů. Palubní rozhlas nefungoval, takže posádka musela ke sdělování instrukcí použít megafon nebo svůj vlastní hlas.
"Když palubní průvodčí zjistili, že je letadlo v plamenech, snažili se cestující nejdříve uklidnit a přimět je nevstávat, což by únik zkomplikovalo," řekl mluvčí Japan Airlines.
Japonská média označila evakuaci, kterou se podařilo dokončit během osmnácti minut, za malý zázrak. K úspěchu akce podle nich kromě dobře vyškolené posádky přispěla i ukázněnost pasažérů, kteří nechali na místě svá palubní zavazadla a podle pokynů se vydali k nouzovým východům, z nichž se z letadla dostali po spuštěných evakuačních skluzavkách.
"Spolupráce byla klíčová pro úspěšnou záchranu všech lidí na palubě," konstatoval mluvčí Japan Airlines.
Nehodu vyšetřuje japonský dopravní úřad a oddělené vyšetřování vede také japonská policie. Kolem incidentu panuje stále řada nejasností, včetně toho, jak se oba stroje ocitly na stejné ranveji. Japonské úřady ve čtvrtek uvedly, že zatímco stroj Japan Airlines dostal od řízení letového provozu povolení k přistání, menší letoun byl podle záznamů komunikace s řídící věží vyzván, aby se připravil na start na vyčkávacím místě na pojezdové dráze.
To je v rozporu s tvrzením kapitána letounu Bombardier Dash-8 pobřežní stráže - který jako jediný z posádky nehodu přežil - podle nějž byl i jeho stroji přístup na ranvej povolen.
Stanice BBC uvedla, že podle jejích informací možná nefungovala světla označující vyčkávací místo. Podle expertů jsou ale na tomto místě i další vizuální signály, jako například značky namalované na pojezdové dráze, které ukazují, kde má letadlo před vstupem na startovací dráhu čekat.